۰ نفر

بیماری های روانی موجب آسیب به این عضو می شود

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۰۸
کد خبر: 635612
بیماری های روانی موجب آسیب به این عضو می شود

به گفته محققان، باید به تأثیرات جسمی بیماری های روانی توجه بیشتری شود چراکه نه تنها مغز، بلکه قلب را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر؛ ساینس دیلی نوشت، مطالعه محققان دانشگاه استرالیای جنوبی به ارتباط بین بیماری روانی و فشار خون پُرنوسان که می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی عروقی و آسیب به عضو شود، پی برده اند.

دکتر «رنلی لیم»، سرپرست تیم تحقیق، می‌گوید: «شواهد واضحی وجود دارد که نشان می‌دهد بیماری روانی در عملکردهای خودکار بدن از جمله فشار خون، ضربان قلب، دما و تنفس تداخل ایجاد می‌کند.»

وی در ادامه افزود: «ما ۱۲ مطالعه را در مورد افراد مبتلا به اضطراب، افسردگی و اختلالات ترس بررسی کردیم و دریافتیم که صرف نظر از سن، بیماری روانی به طور قابل توجهی با تغییرات فشار خون بیشتر در طول روز مرتبط است.»

«ما همچنین دریافتیم برای افرادی که مبتلا به بیماری روانی هستند، ضربان قلب آنها آنطور که باید با عوامل استرس زا بیرونی سازگار نمی‌شود.»

«برخلاف آنچه بسیاری از مردم فکر می‌کنند، قلب سالم قلبی نیست که مانند مترونوم می تپد. بلکه باید برای مقاومت در برابر چالش‌های محیطی و روانی به خوبی سازگار باشد. تغییر مداوم ضربان قلب در واقع نشانه سلامتی است.»

کاهش تغییرات ضربان قلب (HRV) در افراد مبتلا به بیماری روانی رایج است و نشان می‌دهد که پاسخ بدن به استرس ضعیف است و اثرات منفی استرس مزمن را تشدید می‌کند.

برخلاف ضربان قلب یک فرد (تعداد دفعاتی که در یک دقیقه می تپد) که معمولاً ثابت است، HRV پیچیده‌تر است و زمان بین دو ضربان قلب است که باید با توجه به عوامل استرس‌زای بیرونی تغییر کند.

HRV پایین زمانی اتفاق می‌افتد که بدن فرد در حالت جنگ یا گریز قرار می‌گیرد، به راحتی تحت فشار است و در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن، از جمله مشکلات قلبی عروقی و سلامت روان رایج است.

در حالی که تغییرات زیاد فشار خون (BPV) در طول روز ایده آل نیست، در شب فشار سیستولیک باید بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش یابد تا به قلب اجازه استراحت بدهد. محققان دریافتند در افرادی که مشکلات روانی دارند، فشار خون آنها به اندازه کافی در شب کاهش نمی‌یابد.

عدم کاهش فشارخون در شب می‌تواند ناشی از عوامل زیادی از جمله اختلال عملکرد خودکار، کیفیت پایین خواب و اختلال در ریتم شبانه روزی که چرخه خواب و بیداری را تنظیم می‌کند، باشد.

لیم می‌گوید: «برداشت از این مطالعه این است که ما باید به تأثیرات فیزیکی بیماری روانی توجه بیشتری داشته باشیم.»

«این مسئله یک بار جهانی بزرگ است که بین ۱۱ تا ۱۸ درصد (یک میلیارد) از مردم در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از آنجایی که بیماری روانی می‌تواند به وخیم‌تر شدن تنظیم فشار خون و قلب منجر شود، مداخله درمانی اولیه ضروری است.»