۰ نفر

تاثیر رژیم غذایی مدیترانه ای در کاهش علایم افسردگی

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۰:۴۶
کد خبر: 635535
تاثیر رژیم غذایی مدیترانه ای در کاهش علایم افسردگی

یک بررسی جدید نشان می‌دهد که مردان جوان دارای رژیم غذایی بد با روی آوردن به رژیم غذایی مدیترانه‌ای کاهش علائم افسردگی را گزارش می‌دهند.

به گزارش وب‌ام‌دی بر اساس مقاله این بررسی که در ژورنال تغذیه بالینی آمریکا منتشر شده است، پژوهشگران در دانشگاه تکنولوژی سیدنی ۷۲ مرد در سنین ۱۸ تا ۲۵ را برای بیش از ۱۲ هفته تحت مشاهده قرار دادند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری آنلاین، برخی از این مردان رژیم غذایی مدیترانه‌ای دریافت کردند که شامل خوردن مقدار زیادی سبزی و میوه، حبوبات و مغزهای خوراکی، غلات کامل، ماهی، روغن زیتون و مقدار اندکی گوشت و لبنیات است.

گروه شاهد تحت «دوستی‌درمانی» قرار گرفتند که در آن حمایت اجتماعی برای فرد فراهم می‌شود. ارزیابی‌ها در شروع این بررسی و پس از شش و ۱۲ هفته انجام شد.

به گفته این پژوهشگران، مردان جوانی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای داشتند، در مقیاس پرسشنامه افسردگی «بک» و در اندازه‌گیری کیفیت زندگی نمره به طور قابل‌توجهی بالاتری را گرفتند.

به گفته این پژوهشگران این یافته‌ها نشان می‌دهند که پزشکان و روانشناسان باید ارجاع مردان جوان افسرده را به یک متخصص تغذیه یا رژیم غذایی در نظر داشته باشند.

این پژوهشگران می‌گویند دلایل علمی بسیاری برای اثر گذاشتن غذا بر خلق‌وخو وجود دارد، برای مثال، حدود ۹۰ درصد سروتونین، واسطه شیمیایی که به کمک می‌کند که احساس خوشحالی کنیم در روده بوسیله میکروب‌های روده ساخته می‌شود.

شواهد فزایده‌ای وجود دارند که این میکروب‌ها می‌تواند از طریق عصب واگ با مغز در آنچه محور-روده-مغز نامیده می‌شود، ارتباط داشته باشند. رشد این میکروب‌های مفید به خصوص به در اختیار قرار گرفتن فیبرهای غذایی برای آنها بستگی دارد که در حبوبات، میوه‌ها و سبزی‌ها یافت می‌شوند.

تقریبا همه مشارکت‌کنندگان این برنامه غذایی را در طول بررسی ادامه دادند و قصد داشتند تا آن را پس از پایان بررسی هم ادامه دهند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای دارای منافع بسیاری است، از جمله کاهش خطر دچار شدن فرد به دیابت نوع ۲، بیماری قلبی، بیماری آلزایمر، سکته مغزی و سایر عوارض.