۰ نفر

مطالعه‌ ملی پیامدهای اجتماعی و روانی کرونا بر کودکان و دانشجویان

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۷:۲۷
کد خبر: 632284
مطالعه‌ ملی پیامدهای اجتماعی و روانی کرونا بر کودکان و دانشجویان

رییس دبیرخانه رصد اجتماعی کووید-۱۹ از طراحی مطالعه‌ای در ارتباط با سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان و همچنین مطالعه‌ ملی «پیامدهای اجتماعی، روانی، سلامتی و ایمنی» با همکاری (یونیسف) برای ارزیابی وضعیت سلامت روانی و اجتماعی کودکان زیر ۱۸ سال در این دبیرخانه خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمد ساعتچی با بیان اینکه یکی از تغییرات ناشی از ویروس کرونا در جامعه در ارتباط با دوران پسا کروناست، گفت: باتوجه به بستر فرهنگی کشور، جامعه دانشجویان و دانش‌آموزان برای چند سال از حضور در دانشگاه و مدرسه دور بوده‌اند و همچنین از سوی دیگر مشکلات اقتصادی برای مردم نیز ایجاد شده است. بنابراین علاوه بر بحث سلامت جسمانی، سلامت روان مردم ایران نیز به شدت دچار آسیب شده و این موضوع یکسری عوارض حاد و یکسری عوارض طولانی مدت بر جای خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: آنچه پژوهشگران سلامت روان اجتماعی باید به آن توجه و مداخله کنند این است که عوارض طولانی مدت کرونا بر روی سلامت روان چه تاثیری دارد؟ تاثیر طولانی مدت کرونا بر روی سلامت اجتماعی چیست؟.

رییس دبیرخانه رصد اجتماعی کووید-۱۹ در این راستا از طراحی مطالعه در ارتباط با سلامت روان و سلامت اجتماعی دانشجویان در این دبیرخانه خبر داد و افزود: دانشجویان قشری بودند که به مدت دو سال در خانه بودند. یعنی به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها به شدت از فضای اجتماعی مانند خوابگاه، کلاس‌ها و حضور فیزیکی به شدت دچار آسیب شده‌اند. در این راستا رصدخانه مطالعه‌ای طراحی کرده تا وضعیت سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان را برای قبل و بعد از شیوع ویروس کرونا و همچنین میزان افت تحصیلی آنها مورد بررسی و اندازه‌گیری قرار دهد.

ساعتچی گفت: همچنین مطالعه‌ای ملی تحت عنوان «پیامدهای اجتماعی، روانی، سلامتی و ایمنی» با همکاری صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) برای ارزیابی وضعیت سلامت روانی و اجتماعی کودکان زیر ۱۸ سال در دست طراحی و تدوین است که بخش عمده‌ای از این مطالعه به بررسی افت تحصیلی، عدم دسترسی به سیستم‌های کامپیوتری، موبایل و تبلت به آموزش و همچنین عدم دسترسی کودکان به خدمات بهداشتی و درمانی اختصاص دارد.