۰ نفر

علائم کرونا تا چه زمان می ماند؟

۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۱:۰۲
کد خبر: 631637
علائم کرونا تا چه زمان می ماند؟

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که علائم بیماری کووید در ۶۰ درصد بیماران بیش از یک سال باقی می‌ماند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ ارث نوشت، نتایج مطالعه جدید نشان داده است، از هر ۱۰ نفر مبتلا به بیماری کووید، ۶ نفر بعد از یک سال حداقل یک علامت دارند.

محققان تشخیص دادند که علائم کوویدی که برای ۱۵ هفته باقی می‌ماند احتمالا حداقل تا یک سال نیز ماندگار خواهند بود. شایع‌ترین علائم طولانی‌مدت تنگی نفس، تحریک‌پذیری و خستگی است.

کارشناسان گزارش کردند که تا ۴۰ درصد از بیماران مبتلا به کووید به کووید طولانی مبتلا می‌شوند که با علائم پایدار مشخص می‌شود و می‌تواند بر اندام‌های متعدد بدن تاثیر بگذارد و مشکلات روانی نیز ایجاد کند.

اورلی فیشر و همکارانش در موسسه بهداشت لوکزامبورگ، حدود ۳۰۰ نفر را برای بررسی شیوع کووید طولانی‌مدت، به مدت یک سال پس از تشخیص، مورد بررسی قرار دادند. شرکت‌کنندگان در این مطالعه گزارش کردند که آیا ۶۴ علامت رایج کووید را تجربه می‌کنند یا خیر. این افراد همچنین به سوالاتی در مورد اینکه چگونه این علائم بر کیفیت زندگی آنها تاثیر می‌گذارد نیز پاسخ دادند.

تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که حدود ۶۰ درصد از شرکت‌کنندگان حداقل یک سال پس از عفونت اولیه خود، حداقل یک علامت طولانی کووید داشتند. بیش از نیمی از این افراد از مشکلات خواب‌آلودگی مداوم رنج می‌بردند، در حالی که یک سوم هنوز خستگی را تجربه می‌کردند.

نتایج این بررسی نشان می‌دهد که کووید طولانی‌مدت می‌تواند حتی یک سال پس از عفونت، تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی داشته باشد. به‌طور کلی، هر چه بیماری شدیدتر باشد، احتمال بروز علائم مداوم در فرد بیشتر است. با این حال، افراد بدون علامت و یا خفیف نیز ممکن است اثرات آن را بر کیفیت زندگی درک کنند.

بیماران مبتلا به بیماری کووید متوسط تا شدید در مقایسه با افراد بدون علامت، دو برابر بیشتر احتمال داشت که یک سال بعد حداقل یک علامت داشته باشند.

محققان تاکید کردند که کووید طولانی احتمالا از چندین زیرمجموعه تشکیل شده است که با ترکیب خاصی از علائم مشخص می‌شود.