۰ نفر

کانون فعال مالاریا در استان بوشهر وجود ندارد

۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۸:۵۳
کد خبر: 630946
کانون فعال مالاریا در استان بوشهر وجود ندارد

کارشناس بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از شناسایی و درمان ۵۸۵ مورد مالاریا طی شش سال گذشته در این استان خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، محمدباقر مهبودی به مناسبت روز جهانی مالاریا اظهار داشت: موارد شناسایی و درمان شده مالاریا در استان بوشهر در سال ۱۳۹۵ تعداد ۱۱۹ مورد، سال ۱۳۹۶ تعداد ۲۱۲ مورد، سال ۱۳۹۷ تعداد ۹۳ مورد، سال ۱۳۹۸ تعداد ۸۲ مورد، سال ۱۳۹۹ تعداد ۴۰ مورد و در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۹ مورد بوده است.

وی تصریح کرد: از آنجا که برای سال‌ها، بیماری مالاریا به‌عنوان یک بیماری بومی در استان بوشهر مطرح بوده و همواره شرایط لازم برای انتقال این بیماری، شامل دما و رطوبت مناسب، انواع ناقل بیماری و مخازن انگلی (مهاجرین غیرقانونی وارده از مناطق مالاریا خیز) در استان وجود دارد، لازم است که مراقبت این بیماری در جهت حفظ دستاوردهای سال‌های گذشته با جدیت ادامه یابد.

مهبودی اضافه کرد: با تلاش‌هایی که در طی سال‌های گذشته صورت گرفته مثل انجام بیماریابی فعال و غیرفعال، کنترل ناقلین، بهبود امکانات و ارتقای علمی تشخیص بیماری در استان، در حال حاضر کانون فعال مالاریا در استان بوشهر وجود ندارد.

وی بیان کرد: در چهار سال گذشته تمام موارد مالاریای شناسایی‌شده در استان، به‌صورت وارده طبقه‌بندی شده‌اند و هیچ مورد ایرانی مبتلا به این بیماری در استان مشاهده نشده است.

کارشناس بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: یکی از نکات بسیار مهم در حفظ وضعیت فعلی، تشخیص سریع و به‌موقع بیماری در افراد علامت‌دار مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی و درمانی است.

وی بیان کرد: با توجه به غیراختصاصی بودن علائم این بیماری، حتماً باید مواردی مثل ملیت بیمار و سابقه مسافرت وی به مناطق مالاریا خیز در نظر گرفته شود تا بتوان به بیماری شک نموده و با انجام آزمایش مربوطه، بیماری تشخیص داده شود.

مهبودی افزود: مالاریا یک بیماری انگلی است که از سالیان دور در ایران به‌صورت بومی وجود داشته و باعث ابتلاء و مرگ‌ومیر تعدادی زیادی از مردم می‌شده است.

وی تصریح کرد: این بیماری از طریق نیش پشه آلوده به انگل به انسان‌ها انتقال پیداکرده و باعث ایجاد زنجیره‌ای از انتقال و انتشار بیماری در سطح جامعه می‌شود.

مهبودی افزود: با تلاش‌هایی که طی بیش از ۷۰ سال گذشته در کشور شده، اکنون کشور ایران به مرحله حذف این بیماری رسیده است، حذف بیماری به این معنی است که زنجیره انتقال بیماری در کشور قطع‌شده و علیرغم وجود ناقل بیماری در نقاط مختلف کشور، کسی براثر گزش پشه به بیماری مبتلا نمی‌شود.

کارشناس بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: البته با توجه به اینکه هنوز هم موارد مبتلا به بیماری به‌طور مرتب از سایر کشورهای مالاریا خیز وارد ایران می‌شوند، همواره این خطر وجود دارد که ناقلین موجود در کشور به انگل آلوده‌شده و دوباره چرخه انتقال بیماری در کانون‌های پرخطر ایجاد گردد، بنابراین ادامه تلاش‌ها در جهت کشف زودهنگام موارد بیماری و درمان سریع و کامل آن‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 امروز ۵ اردیبهشت‌ماه توسط کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان روز جهانی مالاریا نامیده شده است.