۰ نفر

درمان کرونا با قرص ضد ویروس جدید فایزر

۳۱ فروردین ۱۴۰۱، ۲۱:۱۱
کد خبر: 629796
درمان کرونا با قرص ضد ویروس جدید فایزر

گزارش‌ها نشان می‌دهد که مصرف یک قرص ضدویروس باعث شده تا بیماران از علائم کووید-۱۹ طولانی یا مزمن نجات پیدا کنند

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری، گزارش‌هایی از ۲ بیمار که پس از مصرف قرص ضد‌ویروس جدید شرکت فایزر با نام Paxlovid از کووید-۱۹ طولانی یا مزمن نجات یافته‌اند، منجر به انجام تحقیقات و کارآزمایی‌های بالینی بزرگ روی فواید این قرص شد. به گزارش رویترز، کووید طولانی مدت یک بحران سلامتی در آینده است که تخمین زده می‌شود تا ۳۰درصد از افراد آلوده به ویروس کرونا را تحت‌تأثیر قرار دهد. علائم پس از ابتلا به کووید-۱۹ وقتی ماه‌ها طول بکشد، تبدیل به کووید طولانی یا مزمن می‌شود که حتی بیمار را در انجام امور روزانه‌اش نیز ناتوان می‌کند. بیش از ۲۰۰علامت ازجمله درد، خستگی، مه مغزی، مشکل تنفسی و خستگی پس از کمترین فعالیت بدنی با این بیماری همراه است.

شروع تحقیقات با ۲ تجربه 

یکی از ۲ نفری که با مصرف پاکسلووید از کووید مزمن خلاص شده است، محققی است که آن را روی خودش آزمایش کرده و این کار شواهد جالبی برای آزمایش‌های بالینی برای کمک به افرادی که از این وضعیت ناتوان‌کننده رنج می‌برند، ارائه می‌کند. محققان می‌گویند: کوفتگی مزمن او که به‌گفته خودش مثل تصادف کردن با یک کامیون بود، پس از استفاده از قرص خوراکی پاکسلووید درمان شده است. دکتر استیون دیکس، استاد داروشناسی دانشگاه کالیفرنیا و متخصص تحقیق درمان HIV می‌گوید: شرکت‌های دارویی تمایلی برای تحقیق روی یک مورد را ندارند، اما چنین مواردی به تحقیق در مورد درمان HIV کمک کرده و دیکس معتقد است؛ موارد درمان شده با پاکسلووید می‌توانند همین کار را برای کووید طولانی انجام دهند. دیکس گفت: گزارش‌ها شواهد واقعا قوی‌ را ارائه می‌کند که نشان می‌دهد ما باید در اسرع وقت درمان ضد‌ویروسی را در این زمینه مطالعه کنیم. دانشمندان هشدار دادند که این موارد فقط فرضیه آفرین هستند و ثابت نمی‌کنند که دارو باعث تسکین علائم طولانی مدت شده است. با این حال، آنها از یک نظریه پیشرو حمایت می‌کنند که نشان می‌دهد کووید طولانی ممکن است به‌دلیل ماندگاری ویروس در بخش‌هایی از بدن ایجاد شود و زندگی روزمره بیماران را مدت‌ها پس از ناپدید شدن علائم حاد تحت‌تأثیر قرار دهد.

ماندگاری ویروس در نقاط مختلف بدن بهترین شاهد این تحقیق از مطالعه مؤسسه ملی سلامت می‌آید که فعلا در مسیر داوری است. در این مطالعه محققان با کالبد شکافی ۴۴نفر که بر اثر کووید-۱۹ یا علت دیگری فوت کردند اما به کووید آلوده بودند، دریافتند عفونت گسترده‌ای در سراسر بدن، ازجمله در مغز هست که می‌تواند بیش از ۷ماه پس از شروع علائم ادامه یابد.

ترکیب دارویی

پاکسلووید که ترکیبی از قرص جدید فایزر با قرص ضدویروسی و قدیمی ریتوناویر است، برای استفاده در روزهای اول عفونت کووید برای جلوگیری از بیماری شدید در بیماران پرخطر مجاز است. کیت لانگلی، سخنگوی فایزر گفت که این شرکت هیچ مطالعه طولانی مدتی برای کووید در دست ندارد. این شرکت دارویی قبلا ۲ مطالعه بزرگ بالینی برای آزمایش جلوگیری پاکسلووید از ابتلا به کووید-۱۹ انجام داده بود. لانگلی گفت: این کار ممکن است با داده‌های مربوطه در مطالعات آینده به ما کمک کند. بیمارانی که ماه‌ها از این بیماری رنج می‌برند، از نبود تحقیقات دارویی برای وضعیت خود ناامید شده‌اند. بررسی رویترز نشان داده که کمتر از ۲۰کارآزمایی بالینی توسط محققان فردی یا داروسازان کوچکی وجود دارد که درمان‌های طولانی مدت کووید را آزمایش می‌کنند که تنها تعداد انگشت شماری از آنها فراتر از مراحل اولیه حرکت کرده‌اند.