۰ نفر

عینک آفتابی نور آبی را فیلتر می کند؟

۱۹ فروردین ۱۴۰۱، ۲۲:۲۱
کد خبر: 626350
عینک آفتابی نور آبی را فیلتر می کند؟

محققان کشور در یک مطالعه پژوهشی، چندین نوع عینک آفتابی موجود در بازار را به منظور بررسی فیلترکردن نور آبی که برای چشم مضر است، مورد ارزیابی قرار داده و توصیه‌هایی در این خصوص داشته‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، طیف نور خورشید شامل سه بخش مهم فرابنفش، با طول موج تقریبی ۱۰۰ تا ۴۰۰ نانومتر، نور مرئی با طول موج تقریبی ۴۰۰ تا ۷۶۰ نانومتر و فروسرخ با طول موج بیش از ۷۶۰ نانومتر است.

به اولین بخش از پرتوهای نور مرئی که نزدیک به طیف فرابنفش بوده و طول موجی در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ نانومتر دارند، نور آبی گفته می‌شود.

بااین که منبع اصلی نور آبی، خورشید است، ولی این نور از منابع مصنوعی دیگر همانند دیودهای نوری یا LED و لامپ‌های فلورسنت نیز ساطع می‌شود.

تابش‌ های فرابنفش می‌توانند قسمت‌های مختلف چشم را تحت تأثیر قرار داده و منجر به بیماری‌هایی مانند ناخنک، فوتوکراتیت و آب مروارید یا کاتاراکت شوند، ولی اخیراً پیشنهاد شده است که تنها حفاظت از چشم در برابر پرتوهای فرابنفش کافی نیست.

نور آبی به بیان متخصصان، دارای منافعی برای انسان است که از آن جمله می‌توان به نقش آن در دیدن رنگ‌ها و دید در شب اشاره کرد. علاوه بر این، نور آبی می‌تواند بر روی کیفیت خواب افراد نیز تأثیرگذار باشد. ولی باوجود منافع ذکرشده، به دلیل طول موج‌های کوتاه نور آبی، این نور دارای انرژی بالایی است و بنابراین می‌تواند برای چشم انسان خطرناک باشد.

نور آبی به‌عنوان یک عامل خطر جهت ایجاد آسیب‌های چشمی مانند آسیب به شبکیه یا رتینوپاتی و بیماری دیگری به نام دژنراسیون ماکوال در نظر گرفته می‌شود.

این مسئله بخصوص در مورد کسانی که تحت عمل جراحی آب مروارید قرار گرفته‌اند، اهمیت دارد؛ زیرا خارج کردن عدسی طبیعی چشم منجر به عبور مقادیر بیشتری از نور مرئی با طول موج‌های کوتاه شده و بنابراین خطر آسیب به شبکیه افزایش خواهد یافت.

این موضوع باعث شده گروهی از محققان کشورمان از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، پژوهشی را انجام دهند که در آن، کارایی عینک‌های آفتابی در حذف پرتوهای مضر با طول موج کوتاه مورد بررسی علمی واقع شده است.

آن‌ها در این مطالعه مقطعی ۵۶ عینک آفتابی شامل ۱۱۲ عدسی را که به‌طور تصادفی از شرکت‌های واردکننده عینک جمع‌آوری‌شده بودند، مورد مطالعه قرار دادند. در این تحقیق، یک طیف‌سنج یا اسپکتروفوتومتر اختصاصی جهت بررسی عبور پرتوهای فرابنفش و نور آبی شیشه عینک‌ها مورد استفاده قرار گرفت.

نتایج این بررسی‌ها نشان داد که کارایی عینک‌های آفتابی مورد مطالعه در جلوگیری از عبور پرتوهای مضر، قابل قبول بوده و در این خصوص، عینک‌های دارای شیشه‌های به رنگ قهوه‌ای، بهترین فیلترکننده نور آبی هستند.

به گفته سعید رحمنی، محقق گروه اپتومتری دانشکده علوم توان‌بخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و همکارانش، «عینک‌های آفتابی مورد مطالعه به‌خوبی توانستند از مقادیر پرتوهای مضر با طول موج کوتاه بکاهند و بنابراین می‌توانند از چشم‌ها در برابر پرتوهای مضر نور آفتاب نیز محافظت کنند».

آن‌ها می‌افزایند: «این مطالعه برای اولین بار در کشور به بررسی میزان عبور نور آبی از عینک‌های آفتابی پرداخته و نشان داده است که رنگ قهوه‌ای بهتر از سایر رنگ‌های متداول نقش محافظتی در برابر پرتوهای نور آبی دارد».