۰ نفر

آرتروز در کدام قسمت از بدن ایجاد می‌ شود؟

۲۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۱۱
کد خبر: 621885
آرتروز در کدام قسمت از بدن ایجاد می‌ شود؟

یک جراح و متخصص ارتوپدی گفت: آرتروز در مفاصل بزرگتر و مفاصلی که وزن بدن را تحمل می‌کنند، سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ یاسر نژادی گفت: مفاصلی در بدن وجود دارند که کار مکانیکی انجام می‌دهند و در هر جایی که حرکت داشته باشند و قواعد مکانیک برقرار باشد، استهلاک به وجود می‌آید و ممکن است ساییده شوند و در پی استفاده از بین بروند.

مفاصل خصوصاً مفاصل بزرگ مثل زانو که وزن بدن روی آن ها قرار می‌گیرد، مستعد آسیب و ساییده شدن هستند و در اثر استفاده زیاد و استهلاک، غضروف مفصل از بین می‌رود و اصطلاحا فرد دچار آرتروز می‌شود.

او گفت: علت به وجود آمدن آرتروز در بعضی افراد پاتولوژیک است؛ یعنی ممکن است به دلیل یک سری بیماری‌ها و عوامل بیومکانیک بدن و انحراف در اندام باشد.

استفاده ناصحیح، آوریوز (استفاده بیش از حد)، وزن زیاد، استفاده زیاد از پله، دو زانو و یا چهار زانو نشستن، باعث آسیب‌های تروماتیک و ایجاد آرتروز زودهنگام می‌شود. لاکسیتی لیگامانی یا نرمی مفاصل در کنار استفاده ناصحیح نیز باعث بروز این مشکل می‌شود.

او گفت: مهمترین علائم آرتروز، درد است و وقتی که غضروف ساییده می‌شود و از بین می‌رود، شاید در مراحل اولیه حتی در عکس رادیولوژیک هم قابل مشاهده نباشد؛ اما با شروع درد می‌توانیم آرتروز را تشخیص دهیم.

اکثرا وزن بدن به سمت داخل بدن است؛ به همین دلیل معمولا در مفصل زانو درد‌ها از سمت داخل پا ایجاد می‌شوند.

او گفت: در مراحل ابتدایی ما می‌توانیم با PRP یعنی استفاده از پلاکت‌ها و تغلیظ خون، پدیده از بین رفتن را عقب بیندازیم. غضروف‌های مفاصل مثل مینای دندان هستند و جایگزینی برای آن ها وجود ندارد. درمان این بیماری با استفاده از فریزینگ مفصل برای جلوگیری از آسیب و پیشرفت آرتروز انجام می‌شود. درمان‌های کنسرواتیو که معمولاً با کاهش وزن و با ورزش‌هایی که باعث تقویت عضلات کوادریسپس پا می‌شوند، انجام می شود.

بهتر است این افراد حرکاتی که به مفاصل و زانو آسیب می‌رسانند مثل دو زانو و یا چهار زانو نشستن، استفاده از پله و ورزش کوهنوردی را به دلیل وجود سر پایینی انجام ندهند.

مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین c مثل فلفل دلمه ای، آب میوه‌های مرکبات و آووکادو و همچنین ترکیباتی مثل سنجد و بابونه و ماهی سالمون و شرایط معادل آن مثل ماهی‌های جنوب و ماهی‌های چرب توصیه می‌شود.