۰ نفر

عوارض کرونا بر مغز چگونه است؟

۲۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۲۳
کد خبر: 621873
عوارض کرونا بر مغز چگونه است؟

حدود دوسال است که ویروس کرونا وجود دارد و سرتاسر جهان را درگیر کرده است. کرونا علاوه بر عوارض جسمانی تاثیرات بسیار زیادی نیز روی مغز و اعصاب می گذارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ بیش از دو سال است که کرونا آمده و محققان در حال تحقیق و تفحص روی آن می باشند. بعضی از افراد بعد از ابتلا به کرونا دچار وضعیت‌ های خاصی می‌ شوند که در این قسمت قصد داریم راجع به این موضوع بیشتر توضیح دهیم.

حتی کرونای خفیف هم ممکن است روی مغز افراد تأثیر بگذارد. طبق مطالعات جدید از دانشگاه آکسفورد، حتی کرونای خفیف هم ممکن است روی بافت مغز افراد اثر بگذارد؛ سپس حس بویایی و به طور کل حجم کلی مغز را تحت تاثیر قرار دهد که عملکرد مغز در طول چند ماه اول بعد از ابتلا به کرونا تغییر می کند. اسکن های مغزی هم این موضوع را به اثبات رسانده اند.

شباهت عوارض کرونا و بالا رفتن سن روی مغز

آسیب به مغز به خاطر کرونا برابر با آسیب به مغز به خاطر بالا رفتن سن است. کاهش حجم مغزی تقریباً شبیه به اتفاقی است که بعد از بالا رفتن سن برای افراد رخ می دهد. در واقع یک نوع آسیب مغزی است که برگشت‌پذیر است. افراد نباید نگران باشند؛ این موضوع ممکن است برای افرادی که کرونای خفیف هم دارند اتفاق بیفتد.

چیزی که مطالعات به آن دست پیدا کرده اند

طبق اطلاعاتی که از سازمان سلامت به دست ما رسیده است، ده‌ ها هزار ام آر آی مغزی مورد بررسی قرار گرفته است. اطلاعاتی در مورد سبک زندگی افراد را هم بررسی کردند. 401 نفر بین سن 51 تا 81 سال که آزمایش کرونای شان مثبت بود، هم در این تست حضور داشتند که فقط 15 نفر از آن ها بستری شده بودند؛ سپس یک اسکن‌ مغزی دوم هم از این افراد گرفتند.

به طور میانگین 5 ماه بعد از ابتلا به کرونا، آنها را مورد بررسی قرار دادند. اسکن های گروه کنترل شده را با افرادی که کرونا نگرفته بودند، مقایسه کردند و متوجه شدند آنهایی که کرونا داشتند، در معرض خطراتی مانند چاقی، فشار خون و دیابت قرار می گیرند.

همچنین به این نتیجه رسیدند؛ آن هایی که کرونا را پشت سر گذاشته اند، قشر خاکستری مغز شان کوچکتر است و نا تعادلی هایی در بافت مغز آن ها اتفاق می‌ افتد و عملکرد ذهنی شان هم کمی دچار مشکل شده است.

چرا این اتفاق می‌ افتد؟

محققان هنوز مطمئن نیستند که ایا این آسیب به مغز دائمی است یا خیر. در واقع مغز می‌ تواند شفا پیدا کند و دوباره خودش را بسازد اما به‌هرحال کرونا می‌ تواند به سیستم عصبی آسیب وارد کند و تغییراتی را در مغز به وجود بیاورد؛ سپس این آسیب عصبی افزایش پیدا می‌ کند که در موج اول کرونا هم شاهد این قضیه بودیم.

دیگر تاثیرات و عوارض کرونا روی مغز

طبق مطالعاتی که تا کنون انجام شده است، کرونا ممکن است از طریق راه‌ های دیگری هم به مغز آسیب برساند که در این قسمت آنها را به شما معرفی می کنیم.

عفونت شدید

گاهی اوقات مغز این ویروس را می‌ پذیرد و یک نوع عفونت شدید و ناگهانی داخل آن به وجود می آید. مطالعات در چین و ژاپن انجام شده و به این نتیجه رسیده اند که ماده ای ژنتیکی در ویروس وجود دارد که می‌ تواند وارد مغز شود و عفونت را به وجود بیاورد. وقتی که افراد بعد از ابتلا به کرونا بویایی خود را از دست می دهند، یعنی قسمتی از مغزشان درگیر این ویروس شده است.

فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی

زمانی که فرد به کرونا مبتلا می شود، سیستم ایمنی اش به شدت درگیر شده و می خواهد با آن مبارزه کند و در نتیجه پاسخ التهابی به وجود می‌ آید که آسیب به اعضای بدن و بافت را ایجاد کرده و باعث بیماری سختی خواهد شد.

آشفتگی و بهم ریختگی در بدن

سومین نظریه ای که در مورد تغییرات فیزیولوژیک وجود دارد، این است که ممکن است این ویروس باعث ایجاد تب بالا و کاهش اکسیژن رسانی به اعضای بدن شود و نارسایی اعضای بدن را به وجود بیاورد که به خاطر آسیب مغزی است. اغلب اتفاقاتی مانند هذیان یا حتی اغما در چنین افرادی دیده می شود.

لخته خون غیر طبیعی

چهارمین عاملی که باعث می شود کرونا مغز افراد را درگیر کند، این است که ممکن است یک لخته های خون غیرطبیعی را در آنها به وجود بیاورد و فرد را در معرض سکته قرار می دهد. در واقع ایجاد لخته های خون کمی غیر طبیعی هستند و ممکن است در عمق بدن یعنی داخل ریه‌ ها نفوذ کنند که جریان خون را قطع خواهد کرد.