۰ نفر

جلوگیری از عطسه چه خطراتی دارد؟

۲۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۳۹
کد خبر: 619622
جلوگیری از عطسه چه خطراتی دارد؟

عطسه کردن فواید زیادی دارد اما بسیاری از افراد هنگام عطسه مرتکب اشتباهی می شوند که عوارض خطرناکی به دنبال دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ گاهی اوقات در محافل عمومی؛ مثلا در سالن تئاتر یا حتی در مترو عطسه تان می گیرد اما احساس می کنید که عطسه کردن کار زشتی است‌؛ حتی یک عطسه خیلی آرام هم باعث می شود که به یکباره همه سرشان را برگردانند و به شما نگاه کنند؛ بنابراین در چنین اوقاتی باید چه کار کرد؟ آیا باید عطسه را نگه داشت؟

چرا نباید جلوی عطسه را گرفت؟

در واقع؛ عطسه کردن راهی طبیعی برای پاک سازی مواد حساسیت ‌زا و آلوده مانند جرم،‌ گرد و غبار و آلودگی از بینی و گلو است و یک راه بسیار عالی است تا صد ها هزار قطره از داخل بینی که در هر ساعت وارد شده اند؛ بیرون بیایند و باعث می شود که پشت سر هم عطسه کنید.

همین باعث می شود که کمی احساس ناراحتی داشته باشید اما سؤال اینجاست که چگونه باید رفتار کرد؟ راه حلی مثل نگه داشتن عطسه عوارض جانبی منفی زیادی دارد و بعضی از عوارض آن به شدت جدی هستند. بسته شدن راه هوا هنگام عطسه شما را 20 برابر بیشتر در معرض فشار زیاد قرار می‌ دهد و اگر عطسه کنید؛ این فشار برداشته می شود. در ادامه عوارض و خطرات این عادت نادرست را خواهید خواند.

آسیب به قفسه سینه

دلایلی که نشان می‌ دهد نگه داشتن عطسه خطرناک است و باعث آسیب به قفسه سینه می شود بسیار مهم هستند. نگه داشتن عطسه احساس ناراحتی را به وجود می آورد. در واقع به قسمت دیافراگم فشار وارد می‌ کند. ماهیچه ای در قفسه سینه وجود دارد که به ما اجازه تنفس می دهد اما اگر عطسه را نگه دارید‌؛ این فشار در قفسه سینه و دنده ها احساس می شود که خطرناک نیست اما احساس خوبی به بدن نخواهد داد.

احتمال پارگی پرده گوش

پاره شدن پرده گوش می تواند به خاطر نگه داشتن عطسه اتفاق بیفتد. بینی و گوش از طریق یک لوله به یکدیگر وصل شده اند‌. اگر عطسه خود را نگهدارید، فشار زیادی به گوش وارد می‌ شود و ممکن است که آسیب شدید و غیرقابل جبرانی را وارد کند.‌

عفونت گوش

گاهی اوقات عطسه به خاطر سرماخوردگی اتفاق افتاده است‌؛ زیرا ویروس و باکتری داخل مخاط وارد عطسه می شوند که از طریق گوش هم به بینی راه پیدا کرده اند. هرچقدر بیشتر عطسه را نگهداریم، این عفونت بیشتر داخل گوش می ماند.

پارگی رگ های خونی

عطسه فشار زیادی به بینی وارد می کند و‌ نگه داشتن آن باعث فشار و ضربه به چشم، بینی و پرده گوش می شود و احتمال پارگی رگ های خونی در این ناحیه وجود دارد و گاهی اوقات خونریزی بینی هم اتفاق می ‌افتد.

باعث مشکلات جدی تر می شود

نگه داشتن عطسه باعث می شود که شما احساس راحتی نداشته باشید. گاهی اوقات عامل بیماری و آسیب دیدگی است و زندگی را هم تهدید می‌ کند؛ بنابراین هرگز نباید عطسه را نگه دارید.