۰ نفر

همه گیری کرونا تا نقطه پایان فاصله دارد

۱۹ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۰۶
کد خبر: 619211
همه گیری کرونا تا نقطه پایان فاصله دارد

سازمان جهانی بهداشت بعد از گذشت دو سال از آغاز همه‌ گیری ویروس کرونا هشدار داد «این همه‌ گیری تا پایان یافتن فاصله داد».

به گزارش فرانسه، «تدروس تدروس ادهانوم قبریسوس» رئیس سازمان جهانی بهداشت در تازه ترین نشست خبری خود در وین که مطابق معمول مجازی برگزار شد، اعلام کرد: امروز دو سال از روزی که گفتیم کووید ۱۹ در جهان گسترش یافته و آن را بیماری همه‌گیر اعلام کردیم، می گذرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی یادآوری کرد، شش هفته پیش از اعلام همه گیری ۱۰۰ مورد از این بیماری در خارج از چین و بدون هیچ جانباخته، مشاهده شده بود و همین امر سبب شد تا سازمان جهانی بهداشت با تعیین بالاترین سطح هشدار، وضعیت اضطراری بهداشت عمومی در سطح بین المللی را اعلام کند. اما این امر چندان مورد توجه قرار نگرفت و حتی این سازمان بعدتر در مورد تاخیر در اتخاذ به موقع تدابیری برای مقابله با فاجعه، مورد انتقاد قرار گرفت.

ادهانوم افزود: دو سال پس از اعلام همه گیری، بیش از شش میلیون نفر جان خود را از دست دادند.

هرچند که این سازمان چندین بار از کاهش نرخ ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا سخن گفته است اما رئیس این نهاد بهداشتی دیروز اعلام کرد: این همه گیری از نقطه پایان گرفتن دور است و اگر در جایی پایان نگیرد در هیچ کجای دیگر هم تمام نمی شود.

سازمان جهانی بهداشت به تازگی از افزایش شدید کووید ۱۹ در منطقه اقیانوسیه غربی خبر داده است و این در حالی است که بر پایه آمار گزارش هفتگی از همه گیری، نرخ ابتلا و مرگ و میر در سطح دنیا ۵ تا ۸ درصد کاهش یافته است.

ادهانوم همچنین عنوان کرد: ویروس کرونا همچنان در حال تغییر و تحول است و ما همچنان در مساله توزیع واکسن، تجهیزات تست و درمان در مناطقی که نیاز احساس می شود با موانع قابل توجه مواجهیم.

وی آزمایش کووید ۱۹ را راهی برای تشخیص سویه های جدید خواند و از اینکه که برخی از کشورها این آزمایش ها را به شدت کاهش داده اند، ابراز نگرانی کرد؛ چرا که «مانع مشاهده محل ویروس، چگونگی انتشار و تحول آن» می شود.

این در حالی است که استفاده از راهبرد تست های گسترده و بررسی آن در آفریقای جنوبی، تشخیص سریع سویه اُمیکرون را که امروز گونه غالب در سطح جهان محسوب می شود را ممکن کرده بود.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این بیماری به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد. این سازمان در ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱ ( ۵ آذر امسال) واژه یونانی اومیکرون را برای نامگذاری جدیدترین سویه کرونا که مسری‌تر از سویه‌های قبلی است برگزید.