۰ نفر

استفاده از روغن آرگان چه فوایدی دارد

۳ اسفند ۱۴۰۰، ۲۲:۴۰
کد خبر: 614271
 استفاده از روغن آرگان چه فوایدی دارد

روغن آرگان محصولی از دانه های درخت آرگان است که سرشار از مواد مغذی مفید می باشد، همچنین استفاده از روغن آرگان فواید مختلفی را برای بدن به همراه دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ اکثرا با نام مایع طلایی یاد می شود، روغن آرگان، یک محصول ارگانیک مشتق شده از دانه های درخت آرگان است که بومی مراکش می باشد. این روغن به شدت سرشار از مواد مغذی مفید شامل اسیدهای چرب و ویتامین ای است. خواص آن، این روغن را برای مو و پوست مفید ساخته است که آن را به یک انتخاب محبوب برای بسیار از افراد مشهور بدل ساخته است. نه تنها برای ثروتمندان و افراد مشهور، بلکه هر کسی می تواند ازمزیت روغن آرگان برای بدنش بهره مند شود. در این بخش از دنیای خواص در برخی کاربردهای رایج آن معرفی می شود.

جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی

با دقت به این موضوع که مواد مغذی فراوانی مانند اسید های چرب غیر اشباع در روغن آرگان نشان داده شده است به تنظیم کلسترول بدن کاهش فشار خون کمک می کند.

تحقیقات دانشمندان موضوع را بیشتر روشن کرده است که آرگان سبب بهبود گردش خون در بدن انسان می شود و به آن کمک شایانی می کند. که همراه با این موضوع آگاهی نیز وجود دارد که ریسک بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

مراقبت بر علیه سرطان

محتوای زیاد روغن آرگان به ترمیم آسیب های سلولی کمک می کند، بدینوسیله ریسک قابلیت رشد سلول های سرطانی کاهش می یابد. مطالعات اخیر نشان داده اند که خواص روغن آرگان قادر به کاهش نرخ تقسیم سلول های سرطانی پروستات است.

کمک به دیابتی ها

در مطالعه ای که اخیرا انجام شد، روغن آرگان نشان داد که مقاومت انسولین را در افراد دیابتی، کاهش می دهد. این یک مسئله ی مهم است، از آنجا که مقاومت انسولین معمولا اولین قدم به سوی دیابت است. روغن آرگان همچنین نشان داد که به مقابله با دیابت به وسیله تغییرات سوخت و سازی بدن در آنهایی که رژیم غذایی پر شکر مصرف می کنند، کمک می نماید.

یک ضد التهاب موضعی

فلاونوئید موجود در روغن آرگان که به عنوان یک عامل ضد التهابی عمل می کند، می تواند به صورت موضعی بر روی پوست استفاده شود تا بیماری های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و آبله مرغان را درمان کند.

افزایش ایمنی

در مطالعه ای که اخیرا بر روی موش ها انجام شد، روغن آرگان، استحکام سیستم ایمنی این موش ها را آشکار ساخت. این تغییر به علت آنتی اکسیدان های قوی روغن آرگان است که عملکرد ایمنی بدن را به طور خاص تحریک می کند.

خواص ضد پیری روغن آرگان

روغن آرگان محتوای بسیار زیادی از ویتامین ای را دارا می باشد که مانع از تبخیر رطوبت از لایه بیرونی پوست می شود. همچنین، روغن آرگان، از هشتاد درصد اسید چرب ضروری تشکیل شده است که به کاهش چین و چروک ها به وسیله تثبیت سلامتی سلول های پوست کمک می کند. این اسید چرب های ضروری موادی هستند که به پوست اجازه می دهند تا به عملکرد عدم تبخیر خود ادامه دهد که یک ظاهر جوان و تپل را ایجاد می کند.

کمک به گوارش

مایع طلایی نشان داده است که غلظت پپسین را در شیره گوارشی در معده را افزایش می دهد. پپسین آنزیم مهمی در شیره گوارشی است که پروتئین های موجود در گوشت، تخم مرغ و محصولات لبنی را تجزیه می کند.

بهبود سلامتی مو

لینولییک و اولریک اسید موجود در روغن آرگان به مرطوب ماندن مو کمک می کند که درخشش مو را افزایش می دهد. همچنین روغن آرگان موهای وز وزی و غیر قابل مدیریت را صاف می کند و می تواند برای ترمیم موهای آسیب دیده ناشی از وسایل گرمایی مانند اتوی مو و سشوار، استفاده شود.

دگرگونی مو

روغن آرگان حاوی کاروتنوئید ها است که از پوست در مقابل اشعه ماورای بنفش حفاظت می کند. روغن آرگان استرول هایی را دارد که به کاهش التهاب و بهبود فرآیندهای سوخت و ساز پوستی کمک می کند و قادر به بازیابی رطوبت نیز هست. این کار پوست را نرم، لطیف و مرطوب می سازد.

کاهش سطح بالای کلسترول

روغن آرگان سرشار از منبع تری گلیسیرید است. این تری گلیسیرید ها به کاهش کلسترول بد خون کمک کرده و کلسترول خوب خون را جایگزین می کنند. زمانی که این مسئله اتفاق می افتد، احتمال برخی حالت های کشنده مانند تصلب شرائین، سکته، حمله قلبی و درد ایسکمیک را کاهش می دهد.

درمان پوست شدیدا خشک

یکی از بهترین فواید و خواص روغن آرگان توانایی درمان مشکلات مختلف پوست است که خشکی پوست یکی از آن مشکلات است. با وجود خشکی یا خشن بودن پوست، روغن آرگان می تواند با بهترین شکل آن را التیام دهد. روغن آرگان با منبع عالی بودن از ویتامین ای و دیگر چربی ها، معمولا این امکان را می دهد که شرایط وخیمی مانند اگزما و پسوریازیس را درمان کند.

محو شدن علائم کشیدگی دوران بارداری

در پاسخ به سوال بسیاری از کاربران از بخش سلامت باید بگوییم که یکی از روغن های گیاهی عالی برای جلوگیری از ترک خوردن پوست در دوران بارداری روغن آرگان است؛ از آنجا که روغن آرگان یکی از بهترین منابع ویتامین ای است، به پاک شدن کشیدگی ها کمک می کند. فقط قطراتی از روغن آرگان را در هنگام بارداری به ران ها، باسن، سینه، شکم و دست هایتان بمالید تا به ذخیره شدن رطوبت در سلول ها کمک کنید. وقتی که روغن آرگان به خوبی هر روز از ماه پنجم بارداری بر روی نقاط مذکور مالیده شود، آن کشیدگی ها را روشن تر و غیر واضح تر خواهد ساخت.

درمان ریزش مو

یکی از فواید روغن آرگان برای مو مبارزه با ریزش موهاست. این روغن شگفت انگیز نه تنها با ریزش مو مبارزه می کند بلکه در صورت استفاده منظم، رشد موهای جدید را هم افزایش خواهد داد.

بهبود عملکرد کبد

کبد پیچیده ترین اندام بدن است. روغن آرگان زمانی که در رژیم غذایی شامل شود، به بهبود مشکلات کبدی کمک می کند. این خاصیت عمدتا به علت وجود آنتی اکسیدان های قوی در آن است. این روغن به پاکسازی رادیکال های آزاد کمک کرده و از سلول ها در مقابل هر گونه صدمه یا آسیب محافظت می کند.

مراقبت از مو در برابر نور خورشید

اشعه ماورای بنفش خورشید به موها آسیب وارد می کند. اگر ساعات طولانی از روز را در زیر نور آفتاب هستید، برای حفاظت مو از این آسیب می توانید از روغن آرگان استفاده کنید.

بهبود کیفیت ناخن

ناخن های بیمار بیش از غیر جذاب بودن، محلی برای پرورش عفونت های باکتریایی و قارچی هستند. روغن آرگان خواص طبیعی ضد باکتریائی دارد که می تواند از ناخن های شما در مقابل عفونت های متعددی حفاظت کند و ظاهر و رنگ ناخن های شما را بهبود دهد.

مرطوب کننده لب

به خصوص در هوای سرد و خشک، لب ها می توانند به آسانی دردناک، خشک و ترک خورده شوند. روغن آرگان یک محصول دلخواه برای چاق ماندن، نرم و منعطف ماندن لب هاست. یک یا دو قطره از آن را به عنوان خوشبو کننده به لب هایتان بمالید. اما اطمینان حاصل کنید که مقدار زیادی مصرف نکرده اید.

شفاف و درخشان

با توجه به قابلیت ها و خواص روغن آرگان برای صاف کردن موهای وز وزی و درخشان کردن آن، این روغن عمدتا به عنوان یک عامل استایل و مدلینگ نیز استفاده می شود. این روغن موها را قابل کنترل تر کرده و درخشش سالمی را به هر مدل مویی می دهد. این یک قدم دلخواه برای اضافه کردن به برنامه روزانه خود است. تعدادی قطره از روغن آرگان را بر روی دست های خود مالیده و انگشتان خود را در بین موهای خود بکشید.

کاهش فر شدن مو

بعضی از هنرمندان چند قطره روغن آرگان را به موها مالیده و آن را نم می کنند تا موهای مرطوب و آماده ای داشته باشند. اگر کمی موهایتان فر است، یک قطره بر روی دستان مالیده و سپس بر روی موهای خشک خود بکشید تا آن قطره تمام شود. همچنین به عنوان یک ملین اضافه، استفاده از مقدار کمی از روغن آرگان در انتهای موهای خود، ظاهر پیچی انتهای موهایتان را کاهش خواهد داد.

درمان شوره ی سر

پوست خشک سر سبب ایجاد شوره خواهد شد پس برای جلوگیری از شوره سر مقداری روغن آرگان را روی پوست سر خود بمالید و آن را با نوک انگشتان خود و با حرکات دایره ای ماساژ دهید تا روغن به ریشه ی موهایتان نفوذ کند. سپس حوله ای را در آب داغ فرو کرده و آب آن را بگیرید و مو و پوست سر خود را با آن بپوشانید تا پوست سر شما به صورت کامل هیدراته شود.

جلوگیری از آسیب ناشی از گرما

ویتامین ای و اسیدهای چرب موجود در روغن آرگان در واقع از مو و پوست سر از صدمه ناشی از گرمای وسایل خشک کردن مو مانند سشوار و اتوی مو محافظت می کند. برای محافظت از مو در مقابله با این وسایل مدلینگ و حالت دهنده به مو دو قطره از روغن آرگان را قبل و بعد از استفاده این وسایل، به موهای خشک یا مرطوب بمالید.

خواص روغن آرگان در کاهش چین و چروک ها

به علت مغذی بودن زیاد روغن آرگان، این روغن به شما کمک می کند تا پوست به ظاهر جوان تری داشته باشید. زمانی که درباره نازک شدن پوست و همچنین پیر شدن صحبت می کنیم، در دو حالت کلاژن و انعطاف را از دست می دهیم. که این موضوع به حالت کاغذی شدن بافت پوست و چین و چروک آن منجر می شود.

درمان آکنه

روغن آرگان دارای آنتی اکسیدان های مختلف و ویتامین E است و  یک ماده ضد التهاب عالی می باشد. استفاده از روغن آرگان به تدریج آکنه و حتی جای جوش ها را از بین می برد.

کرم قبل و بعد از اصلاح

روغن آرگان می تواند برای اصلاح شما کارایی داشته باشد. قبل از اصلاح چند قطره از این روغن را روی پوست تمیز خود بمالید و سپس اصلاح کنید تا از شر تمام موهای زائد خلاص شوید. برای کمک کردن به نرمی و آبرسانی پوست به جای کرم بعد از اصلاح (افترشیو) از این روغن استفاده کنید.

خداحافظی با مو خوره

استفاده مرتب از روغن آرگان برای افرادی که موهای بلند و بدون مو خوره دارند، بسیار مناسب است زیرا به ساقه ی مو نفوذ و آن را از درون تقویت می کند و تا حد زیادی از ایجاد موخوره جلوگیری می کند. برای خداحافظی با مو خوره و افزایش رشد و ضخامت موهایتان این روغن را روی موهای خود ماساژ دهید.

چه چیز را با روغن آرگان مخلوط کنیم؟

در حالیکه روغن آرگان می تواند با ترکیبات مختلف دیگر ترکیب شود؛ این ترکیبات عملکرد بهتری را خواهند داشت:

    روغن جوجوبا

    روغن کوکویی

    روغن کاملیا

    روغن درخت قلم

    روغن اسطوخودوس

تشخیص روغن آرگان اصل

    روغن آرگان اصل باید مواد افزودنی، مواد نگهدارنده و رایحه نداشته باشد.

    روغن آرگان خالص فقط در بطری های شیشه ای تیره رنگ دیده می شود.

    روغن آرگان خالص را نمی توانید با قیمتی کم خریداری کنید.

    بوی روغن آرگان شبیه بوی ملایم فندق تازه یا مغزهای گیاهی است و چون خیلی سریع جذب پوست و مو می شود، رایحه ی آن بعد از چند دقیقه از بین می رود.

    روغن آرگان اصل سبک، روان، غیر چرب و کمی غلیظ است.

    روغن آرگان اصل مناسب مصارف آرایشی رنگ طلایی روشن دارد و روغن آرگان اصل مخصوص آشپزی، طلایی تیره است.

    روی روغن آرگان اصل عباراتی همچون «100 درصد خالص» یا «ساخت مراکش» نوشته شده است.

    روغن آرگان با کیفیت، شفاف است.

    برای بهره مندی کامل از خواص روغن آرگان، این محصول را فقط از مراکز معتبر و دارای مجوز بخرید.

چگونه روغن آرگان را نگهداری کنیم؟

    روغن آرگان را در مکانی تاریک، سرد و دور از گرما و نور نگهداری کنید.

    برای نگهداری آن از ظرف ها یا بطری های شیشه ای استفاده کنید.

عوارض جانبی روغن آرگان

عوارض جانبی روغن آرگان، نادر هستند. در موارد معدودی، روغن آرگان ممکن است باعث کمی تحریک، خارش، پوسته پوسته شدن پوست، واکنش آلرژیک، قرمزی و سختی تنفس شود. این به علت توکوفرول موجود در آن است که می تواند زمان خونریزی را افزایش دهد. به طور کلی این روغن برای استفاده ایمن است. شواهد بیشتری برای عوارض جانبی اثبات شده وجود ندارد. از این رو مطالعات بیشتری برای ارزیابی عوارض جانبی روغن آرگان مورد نیاز است.