۰ نفر

مردان اینگونه از بیماری‌ ها پیشگیری کنند!

۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۰۹
کد خبر: 614154
مردان اینگونه از بیماری‌ ها پیشگیری کنند!

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با تاکید بر ضرورت انجام معاینات دوره ای برای مردان با هدف شناسایی بیماری ها در مراحل ابتدایی، گفت: مداخلات زودهنگام درمانی از پیشرفت بیماری پیشگیری می کند و به دنبال آن عارضه های بعد از درمان نیز کمتر خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ میرمحمد میری متخصص بیماری های داخلی و فلوشیپ مراقبت های ویژه با بیان این که بسیاری از بدخیمی ها در مراحل پیشرفته علامت دار می شوند، افزود: تست های غربالگری کمک می کند تا بدخیمی ها در مراحل اولیه شناسایی و درمان شوند، زمانی که تومورها بزرگتر می شوند یا به بافت های اطراف دست اندازی می کنند درمان ها بسیار پیچیده تر یا در برخی شرایط غیر ممکن می شود.

 وی ادامه داد: مداخلات زودهنگام درمانی می تواند از پیشرفت یا عود بیماری پیشگیری کند و به دنبال آن عارضه های بعد از درمان نیز کمتر خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی فاکتور سن را در غربالگری ها مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: برخی بیماری های فامیلی و ژنتیکی باید در هر سنی به صورت دوره ای مورد بررسی قرار گیرد، ولی در سایر موارد چکاپ ها معمولا از ۴۰ سالگی به بعد آغاز می شود.

متخصص بیماری های داخلی گفت: به طورمثال شناسایی بدخیمی های پروستات یا پاتولوژی غدد پروستات که در مردان شایع است، باید از ۴۰ سالگی به بعد انجام شود.

بررسی های گوارشی که در راس آن انجام تست خون مخفی مدفوع و کولونوسکوپی است، از دیگر مواردی است که این متخصص دانشگاه ضرورت غربالگری آن را از ۵۰ سالگی مورد تاکید قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: از ۵۰ سالگی به بعد باید شناسایی تومور مارکرها بیشتر مورد توجه  واقع شود.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، در بررسی تومور مارکرها چنانچه این فاکتورها از حد استاندارد بالاتر باشد می تواند به نفع پاتولوژی هایی مثل بدخیمی های روده بزرگ، لوزالمعده، ریه، سرطان های خونی و لنفوم ها عمل کند.

وی تصریح کرد: با توجه به سن، جنس و علامت ها باید آزمایش های دوره ای مورد بررسی قرار گیرد.

این متخصص بیماری های داخلی با  تاکید بر این که غربالگری و معاینه صرفا شامل آزمایش پاراکلینیک نیست، عنوان کرد: مهمترین غربالگری ها، مربوط به معاینات فیزیکی توسط پزشک و حتی خود فرد است.

وی درباره ضرورت مراجعه به پزشک در پی تغییرات خال های پوستی نیز هشدار داد و گفت: هرگونه تغییر در وضعیت فیزیکی خال های پوستی مثل تغییر در سایز، ترشح و خارش باید توسط پزشک متخصص مورد بررسی قرار گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که بسیاری از بدخیمی ها در مراحل پیشرفته نشانه دار می شوند، گفت: تست های غربالگری کمک می کند تا بدخیمی ها در مراحل اولیه شناسایی و درمان شوند، زمانی که تومورها بزرگتر می شوند یا به بافت های اطراف متاستاز یا دست اندازی می کنند، درمان ها بسیار پیچیده تر یا در برخی شرایط غیر ممکن می‌شود.

وی با هشدار درباره ارتباط چاقی و کم تحرکی با بیماری ها نیز خاطرنشان کرد: چاقی مفرط در همه افراد به خصوص افرادی که به چربی خون و دیابت مبتلا هستند می تواند خطر آفرین باشد.

میری تاکید کرد: در کنار فاکتورهای ژنتیکی و فامیلی، نقش عوامل محیطی بسیار پررنگ است. این عوامل محیطی می تواند با وزن، تغذیه، آلودگی هوا، آلودگی صوتی و استرس های زیاد و مداوم در ارتباط مستقیم باشد.

متخصص بیماری های داخلی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: مشخصا استرس در ایجاد، پیشرفت و عود بدخیمی ها موثر است.

 میری در خاتمه اهمیت معاینات دوره ای را مورد تاکید قرار داد و گفت: مشغله های روزمره نباید باعث شود از خودمان غافل شویم.