۰ نفر

آشنایی با روغنی که پشه را دفع می کند!

۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۳۲
کد خبر: 613996
آشنایی با روغنی که پشه را دفع می کند!

یک مطالعه جدید روشی را برای بهبود اثربخشی یک جایگزین ارزان‌تر و ماندگارتر یعنی روغن میخک پیشنهاد می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ روغن میخک عمدتاً از اوژنول ساخته شده که به عنوان عامل کشتن لارو پشه‌های ناقل بیماری شناخته شده است. به لطف ترکیب شیمیایی موجود در آن به نام اوژنول، روغن میخک توانایی در از بین بردن لارو پشه دارد.

این روغن نه تنها برای محیط زیست بی خطر است؛ بلکه میخک‌هایی که از آن تهیه می‌شود ارزان هستند و در مناطقی که بیماری‌های منتقله از طریق پشه مانند مالاریا، زیکا و تب دنگی شیوع دارند، به راحتی در دسترس هستند.

پشه‌ها نه در خاک، آب و غذا تجمع می‌کنند که به طور بالقوه باعث ایجاد مشکلات سلامتی در مردم و حیات وحش می‌شوند و معمولاً در طول زمان مقاومت می‌کنند. دانشمندان دانشگاه Gauhati هند تلاش کردند تا قابلیت کشتن لارو را تقویت کنند. پس از آزمایش با افزودن مواد شیمیایی هم افزای مختلف به اوژنول مشتق شده از میخک، مشخص شد که یک ترکیب آلی مایع با نام پیپرونیل بوتاکسید (PBO) اثر کشندگی خاصی بر لارو پشه Aedes aegypti دارد.

استفاده از سینرژیست‌ها یعنی موادی که اثر هم افزایی بر هم دارند به صورت مصنوعی یا طبیعی، همراه با حشره کش‌هایی مانند اوژنول می توانند به جلوگیری از ایجاد مقاومت کمک کنند.

پروفسور بلبلی خانیکور گفت: ترکیب مواد هم افزا مانند پیپرونیل بوتاکسید با اوژنول به طور قابل توجهی اثربخشی اوژنول را افزایش می‌دهد.

باید توجه داشت PBO برای بی مهرگان آبزی و بچه قورباغه‌ها بسیار سمی است؛ بنابراین استفاده از آن باید به اندازه مشخص و به گودال‌هایی که پشه‌ها اغلب در آن‌ها زاد و ولد می‌کنند محدود شود، نه باتلاق‌ها یا برکه‌های بزرگتر که به محیط زیست آسیب وارد نکند.