۰ نفر

مشاهده مواردی از نوع هاری در نیشابور

۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۵۰
کد خبر: 613209
مشاهده مواردی از نوع هاری در نیشابور

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابور از شناسایی ۲ مورد ابتلای به هاری حیوانی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ زهرا دستجردی  عنوان کرد: هاری یک بیماری ویروسی بسیار خطرناک است که مغز را درگیر کرده و باعث آنسفالیت در مغز می‌شود. اگر انسان به هاری مبتلا شود، از آنجایی که این بیماری درمانی ندارد، مرگ فرد ۱۰۰ درصد است اما این بیماری با واکسیناسیون به موقع و تزریق سرم قابل پیشگیری است.

وی در مورد اقدامات درمانی لازم برای فردی که دچار حیوان‌ گزیدگی شده، گفت: در مورد افرادی که دچار حیوان گزیدگی شده و به مراکز مربوطه مراجعه می‌کنند، ابتدا محل زخم شسته و ضدعفونی می‌شود و سپس واکسیناسیون انجام شده و در صورت نیاز سرم هاری که آنتی‌بادی آماده است نیز به وی تزریق می‌شود.

دستجردی اظهار کرد: چنانچه در مواردی حیوان‌گزیدگی رخ دهد و حیوان متواری نشده باشد، بنا بر دستورالعمل مربوطه حیوان را به مدت ۱۰ روز زیر نظر می‌گیرند چون اگر مبتلا به هاری باشد، معمولا در طول ۱۰ روز می‌میرد. در حال حاضر در روزهای اخیر چهار مورد مرگ مشکوک در منطقه گزارش شده است.

مرگ مشکوک سه قلاده سگ و یک کفتار

وی با اشاره به اینکه از چهار مورد مرگ مشکوک مشاهده شده، سه قلاده سگ و یک کفتار بوده است، ادامه داد: بنا بر گزارش‌هایی که داشتیم سه قلاده سگ در روستاهای بقیع، حصارجوق و فیض‌آباد که سگ‌های صاحب‌دار هم بوده‌اند، بعد از گزش مرده‌اند. طی بررسی‌های انجام شده نمونه‌گیری توسط دامپزشکی انجام و نتیجه تست اولیه ۲ مورد از آن‌ها مثبت اعلام شد اما نتیجه تست یک مورد دیگر هنوز مشخص نشده است.

وی ادامه داد: یک مورد از مرگ‌های مشکوک مربوط به کفتار بوده است. حیوان‌گزیدگی انسان توسط کفتار در منطقه گزارش نشده اما با توجه به مرگ مشکوک مساله از طریق اداره کل محیط زیست استان در حال پیگیری است و نمونه‌گیری‌های لازم انجام شده است.

دستجردی افزود: با توجه به اینکه از زمان نمونه‌گیری تا زمان اعلام نتیجه ممکن است چند روز طول بکشد و از آنجایی که مساله زمان در مورد بیماری هاری اهمیت دوچندانی دارد، همکاران ما منتظر نمانده و از همان ابتدای مشاهده‌ موارد مشکوک بنا را بر بیماری هاری می‌گذارند و بر همین اساس بدون فوت وقت اقدامات لازم از جمله فوریت‌های درمانی برای افراد انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: بعد از شناسایی مواردی از بیماری در یک منطقه لازم است علاوه بر اقدامات درمانی مورد نیاز برای افرادی که مورد گزش واقع شده‌اند، آموزش‌های لازم به ساکنان منطقه داده شده و تمام سگ‌های منطقه تا شعاع سه کیلومتری واکسینه شوند.

حال عمومی افرادی که به وسیله سگ‌های مذکور مورد گزش واقع شده‌اند، خوب است

دستجردی تصریح کرد: حال عمومی افرادی که به وسیله سگ‌های مذکور مورد گزش واقع شده‌اند، خوب است و خوشبختانه این افراد به موقع واکسن و سرم دریافت کرده‌اند و هیچگونه مشکلی نیست.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابور خاطرنشان کرد: در مورد بیماری هاری ۲ نکته بسیار اهمیت دارد؛ نکته اول پیشگیری از هاری است. تصور اشتباه بسیاری از افرادی که سگ دارند، این است که چون سگ را واکسینه کرده‌اند، خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند اما این یک باور اشتباه است. توصیه ما به این افراد این است که در صورت گزیدگی توسط حیوانات گوشت‌خوار از جمله سگ، چه سگ صاحبدار و چه سگ بلاصاحب، بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنند.

مراکز به صورت شبانه‌ روزی ارائه خدمات می‌دهند

وی اظهار کرد: در بیماری هاری با توجه به فاصله‌ای که محل گزش با مغز دارد، زمان خیلی اهمیت دارد و چون بیماری بسیار اورژانسی است، مراکز ما به صورت شبانه‌روزی و ۲۴ ساعته در حال ارائه خدمات هستند.

وی یادآور شد: هنگام مواجهه با گزیدگی از سوی حیوانات از جمله سگ فرد باید بلافاصله محل گزش را با آب و صابون شسته تا ویروس کمتری وارد مغز شود و بعد سریع به مراکز درمانی مربوطه مراجعه کند تا اقدامات درمانی لازم انجام شود.

دستجردی در ادامه به لزوم پیشگیری از حیوان‌ گزیدگی پرداخت و گفت: نکته دیگری که در رابطه با بیماری هاری حائز اهمیت است، پیشگیری از حیوان‌گزیدگی است چون در بعضی موارد گزش به دنبال حیوان‌آزاری اتفاق می‌افتد. بیشتر اوقات کودکان و نوجوانان ممکن است اقدام به حیوان‌آزاری کنند؛ بنابراین از والدین درخواست داریم که توصیه‌های لازم به فرزندان‌شان را داشته باشند و تا جایی که امکان دارد، در معرض گزش حیوانات قرار نگیرند.

سال جاری ۲۳۵۴ مورد حیوان‌گزیدگی در شهرستان نیشابور ثبت شده است

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابور با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون ۲۳۵۴ نفر در شهرستان نیشابور دچار حیوان‌گزیدگی شده‌اند، افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر تعداد افرادی که دچار حیوان‌گزیدگی شده‌اند، افزایش چشمگیری داشته و این آمار بین کودکان و نوجوانان قابل توجه است. درست است که سگ‌های بلاصاحب هم در منطقه افزایش یافته اما اغلب حیوان‌گزیدگی‌ها مربوط به سگ‌های صاحب‌دار بوده است.

وی تصریح کرد: افراد برای واکسن و سرم مبلغی پرداخت نمی‌کنند اما تهیه واکسن و سرم هزینه‌های زیادی را به بخش بهداشت و درمان تحمیل می‌کند، به طوری که انجام یک دوره واکسیناسیون و سرم برای هر فرد حدود یک تا ۱.۵ میلیون تومان برای ما هزینه دارد؛ بنابراین با کاهش موارد حیوان‌گزیدگی بخش اعظم این هزینه‌ها هم برداشته خواهد شد.

تزریق  واکسن پیش از مواجهه را به افراد در معرض خطر توصیه می‌کنیم

دستجردی بیان کرد: آتش‌نشانان، پرسنل محیط زیست، پرسنل دامپزشکی که با این حیوانات سر و کار دارند، پرسنل آزمایشگاه‌های هاری و کوهنوردان از جمله کسانی هستند که در معرض خطر هستند. برای این افراد تزریق واکسن پیش از مواجهه را توصیه می‌کنیم. برای این افراد در شهرستان فراخوان داده‌ایم و لازم است هر چه سریع‌تر برای انجام واکسیناسیون مراجعه کنند.

به گفته‌ مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابور از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۱ نفر در کشور در اثر ابتلا به هاری جان خود را از دست داده‌اند که هیچکدام از این افراد واکسن هاری را دریافت نکرده بودند.