۰ نفر

چرا هنگام خم شدن سردرد می گیریم؟

۲۵ بهمن ۱۴۰۰، ۱:۳۲
کد خبر: 610787
چرا هنگام خم شدن سردرد می گیریم؟

سردرد یک بیماری بسیار شایع است که اکثر افراد در طول زندگی خود چندین بار آن را تجربه می‌کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علامت اصلی سردرد، درد در سر یا صورت شما است. این سردرد می‌تواند ضربان دار، ثابت، تیز یا کسل کننده باشد. سردرد را می‌توان با دارو، مدیریت استرس و بیوفیدبک درمان کرد.

سردرد هنگام خم شدن شکایتی است که ممکن است برخی از آن رنج ببرند، مخصوصاً که به طور ناگهانی رخ می‌دهد و دلیل اصلی آن را نمی‌دانند، به خصوص اگر فرد از سردرد‌های مکرر رنج نبرد.

مهم‌ترین علل سردرد هنگام خم شدن:

۱- سینوزیت:

سینوزیت می‌تواند باعث سردرد شود که وقتی خم می‌شوید بدتر شده و ممکن است با درد ضربان‌دار در سر و صورت همراه باشد و معمولاً با از بین رفتن التهاب بهبود می‌یابد. سایر علائم سینوزیت شامل انرژی کم یا خستگی و فشار روی گونه، پیشانی یا پشت چشم و دندان درد است.

برای درمان سردرد سینوسی:‌
می‌توان از مسکن‌ها، ضداحتقان، کمپرس‌های داغ روی صورت یا سر، هوای مرطوب استنشاقی با استفاده از مرطوب‌کننده یا نشستن در حمام آب گرم استفاده کرد.

۲- سردرد هنگام سرفه:

این نوع سردرد می‌تواند هنگام سرفه ایجاد شود، اما می‌تواند هنگام خم شدن، عطسه، گریه یا خندیدن نیز رخ دهد و بیمار معمولاً در حین استرس یا مدت کوتاهی پس از آن احساس درد می‌کند و این سردرد اغلب در عرض چند دقیقه از بین می‌رود، اما ممکن است برای یک یا دو ساعت ادامه یابد.

سردرد سرفه معمولاً نیازی به درمان ندارد، اما نوشیدن آب و استراحت می‌تواند کمک کننده باشد. اگر این نوع سردرد زیاد اتفاق می‌افتد و زندگی روزمره را تحت تأثیر قرار می‌دهد، باید با پزشک مشورت شود.

۳- سردرد کم آبی:

سردرد یکی از علائم رایج کم آبی است. کم آبی بدن همچنین می‌تواند باعث میگرن شود یا سردرد‌های موجود را بدتر کند. با سردرد‌های کم آبی، درد اغلب هنگام خم شدن، راه رفتن یا حرکت سر افزایش می‌یابد.

سایر علائم کم آبی بدن عبارتند از: خستگی، تشنگی شدید، سرگیجه به خصوص در حالت ایستاده، ادرار تیره، تکرر ادرار، تحریک پذیری و خشکی دهان.

در صورت ابتلا به کم آبی خفیف، نوشیدن مقداری آب معمولاً در عرض چند ساعت به تسکین علائم کمک می‌کند، اما باید یک تا چهار فنجان از آن مصرف شود و اگر از علائم کم آبی شدید مانند تب و اسهال رنج می‌برید، باید فوراً به دنبال درمان آن باشید.

۴- میگرن:

میگرن اغلب شامل محرک‌های خاصی از جمله غذا‌های خاص، استرس یا کمبود خواب می‌شود. برای برخی، خم شدن یک محرک سردرد است، اما اگر برای برخی دیگر محرک جدید است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

میگرن باعث ایجاد درد در یک طرف سر می‌شود، و اگرچه درد در هر دو طرف احساس می‌شود، درد همراه با میگرن نیز به صورت ضربان دار یا ضربانی است. علائم میگرن عبارتند از تهوع، استفراغ، تاری دید یا لکه‌های روشن، سبکی سر یا سرگیجه، و غش، و همچنین افزایش حساسیت به نور، صدا یا بوها. بدون درمان، میگرن می‌تواند تا سه روز ادامه یابد.

سردرد گاهی اوقات می‌تواند نشانه یکی از این بیماری‌های جدی باشد:
۱- لخته شدن خون در مغز
۲- ضربه به سر
۳- قرار گرفتن در معرض سمومی مانند مواد شیمیایی، دارو‌ها و ...
۴- مننژیت
۵- آنسفالیت
۶- خونریزی مغزی
در حالی که این موارد معمولا نادر هستند، بهتر است در مورد سردرد جدید یا غیرعادی احتیاط کنید.

در اینجا علائم دیگری وجود دارد که نشان می‌دهد باید به پزشک مراجعه کنید، از جمله:
۱- سر درد جدید، متفاوت یا طولانی مدت
۲- مشکلات بینایی
۳- سردرد مداوم همراه با استفراغ یا اسهال
۴- سردرد مداوم همراه با تب
۵- علائم عصبی مانند اختلال در توانایی‌های شناختی، ضعف عضلانی، تشنج یا تغییرات غیر قابل توضیح در وضعیت ذهنی.
۶- سایر علائم جدید یا آزاردهنده بدون علت ظاهری.