۰ نفر

داروهایی که نباید قبل از پرواز خورد!

۲۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۴۹
کد خبر: 610190
داروهایی که نباید قبل از پرواز خورد!

کسانی که قصد رفتن به سفر با هواپیما دارند باید قبل از آن بدانند که مصرف چه قرص و داروهایی قبل و در حین پرواز برای سلامتی مضر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ همه ما با قوانین سفر هوایی آشنا هستیم که دو ساعت قبل از پرواز باید در فرودگاه حضور داشته باشیم ، همراه بردن مواد مایع بیش از 100 میلی لیتر در کیف دستی خود به داخل هواپیما و همچنین همراه داشتن چاقو نیز ممنوع است و غیره ، اما آیا می ‎دانستید هنگامی که در هواپیما هستید، خوردن چه داروهایی مجاز و چه داروهایی غیر مجاز است ؟

به گفته پزشکان مصرف برخی از دارو ها در هنگام پرواز ممکن است سلامتی فرد را به خطر بی‎اندازد . مسافرت هوایی ممکن است برای برخی از افراد بسیار ناخوشایند باشد زیرا ممکن است دچار گرفتگی شدید عضلات شوند و میزان اکسیژن در هواپیما معمولا کمتر از حد معمول است و به دلیل کمبود رطوبت در هوا ممکن است دچار خشکی پوست شوند .

شرایط موجود در هواپیما می ‎تواند خطر ترومبوز ورید عمقی (DVT) را افزایش دهد که نوعی لخته شدن خون در رگ های بدن، به ویژه در پا ها است و این امر در برخی موارد جدی، می ‎تواند باعث انسداد جریان خون به قلب ، ریه ها و یا مغز شود و باعث حمله قلبی، آنوریسم و یا سکته مغزی خواهد شد و احتمال بروز این اتفاق معمولا 1 در هر 5944 پرواز است و بنابراین احتمال بروز این خطر بسیار اندک است اما لازم است دارو هایی که احتمال بروز این خطرات را افزایش می ‎دهند را بشناسید تا بتوانید از وقوع این حوادث پیشگیری کنید که در این قسمت از سلامت  به آن ها اشاره خواهیم کرد .

قرص های هورمونی

برخی از قرص های ضد بارداری در زنان خطر ابتلا به لخته شدن خون را افزایش می ‎دهند، اگرچه احتمال این اتفاق اندک است . قرص های حاوی هورمون استروژن و سایر قرص های مرتبط به درمان های باروری نیز می ‎توانند خطر لخته شدن خون در هواپیما را افزایش دهند .

به گفته پزشکان اگر به طور کلی در معرض بروز خطر لخته شدن خون هستید، دارو های ضد پلاکت مانند آسپرین و وارفارین برای شما مفید هستند و پلاکت ها اجزایی از خون هستند که معمولا برای جلوگیری از خون ریزی می ‎توانند منجر به لخته شدن خون در رگ های فرد شوند .

قرص های خواب آور

قرص های خواب آور، دارویی محبوب برای برخی افراد است که از پرواز می ‎ترسند و یا حوصله شان در این گونه سفر ها سر می‎ رود . این گونه از قرص ها نیز همراه با سطح اکسیژن پایین موجود در هوا ممکن است خطر لخته شن خون را در فرد افزایش دهند .

پزشکان معتقدند که افراد سیگاری ، افراد چاق ، زنان باردار و یا افرادی که اخیرا تحت عمل جراحی قرار گرفته اند بیشتر در معرض خطر لخته شدن خون در هواپیما هستند .

آنتی هیستامین ها

برخی افراد به جای قرص های خواب آور از آنتی هیستامین ها استفاده می ‎کنند زیرا این قرص ها باعث ایجاد خواب آلودگی در فرد می ‎شوند و در حقیقت بیشتر والدین به فرزندان خود در هواپیما به جای قرص های خواب آور قرص های آنتی هیستامین می‎ دهند که کمتر برایشان مضر باشد .

با این وجود خوردن این قرص ها توصیه نمی‎ شود زیرا ممکن است بر کودکان اثر معکوس داشته باشد و باعث بیش فعالی در آن ها شود و همچنین این قرص ها ممکن است باعث کاهش یافتن تعداد دفعات تنفس در کودکان شود که با توجه به سطح پایین اکسیژن موجود در هواپیما ممکن است خطر آفرین باشد .

قرص های ضد اضطراب

سفر هوایی برای برخی از افراد اضطراب آور است و به همین دلیل این افراد در هواپیما از قرص های ضد اضطراب استفاده می ‎کنند اما لازم است بدانید که به گفته پزشکان این قرص ها تاثیر چندانی در کاهش اضطراب فرد نخواهند داشت و در مقابل، حساسیت به صدا ها وحرکات هواپیما را در او افزایش می‎ دهند و همچنین این قرص ها بر حافظه فرد تاثیر می ‎گذارند و اعتیاد آور هستند .

با توجه به مطالعات انجام شده افرادی که دارو های ضد اضطراب مصرف می ‎کنند ممکن است از نظر روانشناختی احساس آرامش بیشتری داشته باشند اما از نظر فیزیولوژی میزان ضربان قلب و تنفس آن ها بسیار بیشتر از افرادی است که این دارو ها را مصرف نمی ‎کنند .

همچنین افرادی که به قرص های ضد اضطراب اعتیاد دارند ، در صورت مصرف نکردن این قرص ها دچار وحشت و اضطراب بیشتری نسبت به قبل می ‎شوند و بنابراین بهتر است در پرواز های خود سعی کنید که اضطراب را بدون خوردن این گونه قرص ها کنترل کنید تا بتوانید کم کم و به صورت تدریجی از شر این نگرانی ها و اضطراب ها خلاص شوید .