۰ نفر

زیرسویه BA.۲ دارای ویژگی‌های ایمنی گریزی است

۱۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۴۲
کد خبر: 605986
زیرسویه BA.۲ دارای ویژگی‌های ایمنی گریزی است

نتایج بررسی ها نشان می دهد: زیرسویه اُمیکرون موسوم به BA.۲ نسبت به سویه اولیه (BA.۱) از قابلیت بیماری زایی بیشتری برخوردار است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، نتایج مطالعه انجام شده در دانمارک نشان می‌دهد: زیرسویه اُمیکرون که به سرعت در این کشور گسترش پیدا کرده، از BA.۱ قدرت سرایت بیشتری دارد و می‌تواند افراد واکسینه شده را نیز آلوده کند.

در این مطالعه موارد ابتلا به کروناویروس در بیش از ۸۵۰۰ خانواده دانمارکی در فاصله بین ماه های دسامبر و ژانویه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مشخص شد افرادی که به زیرسویه BA.۲ آلوده شده‌اند، در مقایسه با افراد آلوده به BA.۱، تقریبا ۳۳ درصد بیشتر احتمال دارد دیگران را آلوده کنند.

در سراسر جهان، زیرسویه BA.۱  بیش از ۹۸ درصد موارد اُمیکرون را تشکیل می دهد، اما زیرسویه نزدیک به آن یعنی BA.۲ به سرعت به سویه غالب در دانمارک تبدیل شد.

محققان این مطالعه اظهار داشتند: اینطور نتیجه گرفتیم که زیرسویه BA.۲ قابل انتقال‌تر از BA.۱ است و همچنین دارای ویژگی‌های ایمنی گریزی است که اثر واکسیناسیون در برابر عفونت را کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، محققان دانمارکی تاکید کردند: اگر در خانواده خود در معرض زیرسویه  BA.۲ قرار گرفته باشید، ۳۹ درصد احتمال دارد در مدت هفت روز آلوده شوید.

همچنین اگر در معرض BA.۱ قرار گرفته باشید، احتمال ابتلا ۲۹ درصد است. زیر سویه BA.۲ حدود ۳۳ درصد نسبت به BA.۱ از قدرت سرایت بیشتری برخوردار است.