۰ نفر

کدام واکسن ایمنی ۱۰۰ درصدی برابر اومیکرون ایجاد می‌کند؟

۱۱ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۳۲
کد خبر: 605522
کدام واکسن ایمنی ۱۰۰ درصدی برابر اومیکرون ایجاد می‌کند؟

افرادی که با دوز تقویت‌کننده اسپوتنیک لایت واکسینه می‌شوند، طی سه ماه ۱۰۰ درصد در برابر اُمیکرون محافظت می‌شوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، الکساندر گینزبورگ، مدیر مرکز گامالیا (Gamaleya)، اظهار کرد: مطمئن نیست که اومیکرون پایان همه‌گیری باشد.

این سازنده واکسن گفت: افرادی که با واکسن کروناویروس اسپوتنیک لایت مجددا واکسینه می‌شوند، طی سه ماه از ۱۰۰ درصد محافظت در برابر سویه اومیکرون برخوردار خواهند بود.

همچنین ۷۵ درصد از واکسینه‌شدگان با واکسن اسپوتنیک وی دارای آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده در برابر سویه اومیکرون هستند و در سرم‌های خون افرادی که مجددا با اسپوتنیک لایت واکسینه شدند، در ۱۰۰ درصد موارد طی سه ماه پس از دریافت دوز تقویت‌کننده، آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده ویروس مشاهده شد.

نتایج مطالعات قبلی نیز تقویت قابل‌ توجه محافظت بیشتر در برابر اومیکرون توسط تقویت‌کننده اسپوتنیک لایت را نشان داده است. همچنین این واکسن می‌تواند دوز تقویت‌کننده جهانی برای سایر واکسن‌ها برای تقویت و طولانی کردن محافظت آن در برابر اومیکرون ارائه شود.

اسپوتنیک وی و اسپوتنیک لایت را می‌توان در یک یخچال معمولی در دمای ۲ تا هشت درجه سانتی‌گراد به مدت ۶ ماه نگهداری کرد و نیازی به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های زنجیره سرد اضافی ندارد؛ بنابراین می‌توان آن را در سراسر جهان از جمله مناطق دورافتاده در دسترس قرار داد.

گینتزبورگ تاکید کرد: مطمئن نیستم که اومیکرون پایان همه‌گیری باشد و نمی‌گویم که این مرحله نهایی همه‌گیری است چون این تفکر کاملا اشتباه خواهد بود؛ در حالی که ما از ظهور سویه‌های جدید کووید ۱۹ صحبت می‌کنیم.