۰ نفر

عوارض آندوسکوپی چیست؟

۲۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۴:۱۲
کد خبر: 590971
عوارض آندوسکوپی چیست؟

آندوسکوپی معمولا برای تشخیص مشکلات معده و شکم و مری انجام می شود که در برخی موارد از آندوسکوپی برای درمان نیز استفاده می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ آندوسکوپی پروسه ای است که در آن فرد آزمایش گیرنده، مری (لوله بلع )، شکم و دوازدهه را که قسمت اول روده است، با استفاده از یک لوله نازک و منعطف به نام آندوسکوپ با یک دوربین در نوک آن، آزمایش می کند و در نتیجه دوربین تصویر مورد نظر در داخل شکم را روی مانیتور می اندازد.

چگونه برای آندوسکوپی آماده شویم؟

برای یک آزمایش امن و کامل، باید شکم کاملا خالی باشد. از بیمار خواسته می شود تا شش ساعت قبل از آزمایش هیچ چیز نخورد و ننوشد . برای برنامه ریزی کردن این پروسه، درمانگر اطلاعات کامل را به بیمار می دهد ، در مورد هرگونه آلرژی از او سوال می پرسد و مشکلات مربوط به سلامت او را بررسی می کند . این اطلاعات به پزشک کمک می کند تا نیاز بیمار به آنتی بیوتیک را بسنجد و ببیند که برای مقابله با انواع آلرژی ها چه دارویی تجویز کند . این اطلاعات باعث می شود که هر شخص یک برنامه درمانی جداگانه داشته باشد و بتواند قبل از آندوسکوپی به مصرف داروهای مورد نیاز بپردازد .

پزشک باید در مورد هر نوع بیماری مثل مشکلات قلبی یا بیماری های ریوی اطلاع داشته باشد تا بتواند در طول پروسه به فرد کمک کند.

آندوسکوپی معمولا برای ارزیابی مشکلات مری ، شکم و دوازدهه است و در نتیجه علائمی مثل استفراغ، حالت تهوع ، دل درد، سختی بلع، خونریزی روده و کم خونی اتفاق می افتد. آندوسکوپی همچنین می تواند به طور دقیق از طریق اشعه ایکس، التهاب و هرگونه ناتعادلی در روده ها مثل تومور را نشان دهد.

چنانچه بارها در بخش سلامت  اشاره کرده ایم کاربردهای دیگر اشعه ایکس این است که از طریق آن می توان بایوپسی انجام داد که به معنی نمونه برداری است . همچنین سیتولوژی ( سلول برداری) برای آزمایش میکروسکوپی و تعیین هرگونه نا تعادلی و سرطانی بودن نیز از طریق اشعه ایکس قابل انجام است.

بایوپسی ها به دلایل مختلفی انجام می شوند و هرگز به این معنا نیست که شما مشکوک به سرطان هستید. آندوسکوپی همچنین برای درمان نیز به کار می رود. کانال های آندوسکوپ می تواند اجازه عبور دستگاه را دهد که درمانگر را قادر می سازد تا مشکلاتی مثل کش آمدن قسمت هایی از مری، پولیپ، مشکلات بلع و خونریزی را از بین ببرد که معمولا لازمه جراحی را از بین می برد.

قبل و بعد از آندوسکوپی چه اتفاقاتی می افتد؟

پزشک قبل از این پروسه در مورد علت انجام دادن این کار به شما توضیح می دهد و می تواند در مورد آزمایش های جایگزین و سختی های هنگام کار نیز توضیح دهد.

پزشک هنگام انجام آندوسکوپی، ماده ای را به گلوی شما اسپری می کند تا گلو بی حس شود و همچنین می تواند از داروهای مسکن برای رگ ها استفاده کند. این داروها معمولا متنوع هستند که رایج ترین آنها، میدازولام است و معمولا باعث خواب آلودگی می شوند که به آن تسکین هوشیارانه می گویند. پرستار نیز مانیتور را در طول پروسه حاضر می کند.

همچنین از پزوپوفول برای بی حسی عمیق تر استفاده می کنند که معمولا توسط دکتر بیهوشی اعمال می گردد، زیرا باید علائم حیاتی فرد را مثل فشار خون، ضربان قلب و نبض را بررسی کند و میزان اکسیژن خون را بسنجد.

بعد از اینکه بی حس شدید، شما را به پهلوی چپتان می خوابانند و سپس دوربین منعطف را با ضخامت انگشت کوچک وارد مری، شکم و دوازدهه می کنند. این پروسه در نفس کشیدن مشکلی ایجاد نخواهد کرد . ممکن است که در طول این تست با بی حسی هوشیارانه، ناراحتی یا درد کمی وجود داشته باشد که در بی حسی عمیق تر وجود نخواهد داشت.

بعد از این پروسه چه اتفاقی می افتد؟ آیا می توان رانندگی کرد؟

زمانی که پروسه کامل می شود، فرد را به اتاق ریکاوری می برند تا اثرات دارو کم کم از بین برود. آندوسکوپی همچنین می تواند عاملی برای گلو درد خفیف باشد که معمولا هنگام قورت دادن بزاق دهان، به دلیل ورم می باشد که البته زودگذر هستند.

بعد از اینکه فرد به طور کامل ریکاوری می شود، می تواند به رژیم غذایی معمولی خود در عرض چند ساعت برگردد و راحت رانندگی کند تا به خانه برود اما ممکن است که بخاطر بی حسی نیاز داشته باشید فردی شما را به خانه ببرد تا خیالتان راحت باشد.

خطرات و عوارض آندوسکوپی چیست؟

آندوسکوپی یک پروسه امن است که سختی های آن اغلب نادر است. ممکن است که در قسمت آندوسکوپی، احساس ضعف داشته باشید که به علت مصرف داروی بی حسی است. همچنین ممکن است که در قسمت های ریه ، قلب، کبد برای نمونه برداری، خونریزی اتفاق بیافتد. در بعضی از موارد ممکن است که آندوسکوپی منجر به سوراخ شدن مری ، شکم یا دوازدهه شود که برای ترمیم به جراحی نیاز دارد.

نتایج آندوسکوپی چه زمانی مشخص می گردد؟

درمانگر نتایج تست را به بیمار نشان می دهد. نتایج بایوپسی یا سیتولوژی نیز حدود 72 تا 96 ساعت بعد آماده خواهد شد.

اگر بعد از پروسه سوال داشتم، چه؟

معمولا بهتر است که تحقیق کامل در مورد آندوسکوپی را از پزشک متخصص خود به دست بیاورید.