۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

علل درد‌های فوقانی کمر و قفسه سینه

۲۴ شهریور ۱۴۰۰، ۱۳:۲۰
کد خبر: 562525
علل درد‌های فوقانی کمر و قفسه سینه

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است درد قفسه سینه و قسمت فوقانی کمر را احساس کنید. این دلایل می‌تواند به قلب، دستگاه گوارش و سایر قسمت‌های بدن مرتبط باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین، برخی از دلایل درد قفسه سینه و کمر اضطراری نیستند در صورت داشتن درد ناگهانی یا غیرقابل‌توضیح در قفسه سینه که بیش از چند دقیقه طول می‌کشد باید به پزشک مراجعه کنید.

دلایل بالقوه درد بالای کمر و قفسه سینه

۱. حمله قلبی

وقتی خون‌رسانی به عضلات قلب شما مسدود می‌شود، حمله قلبی اتفاق می‌افتد. به همین دلیل، افرادی که دچار حمله قلبی می‌شوند ممکن است درد قفسه سینه داشته باشند که می‌تواند به گردن، شانه‌ها و کمر گسترش یابد. علائم دیگری که باید به آن‌ها توجه کرد عبارتند از:

• احساس فشار در قفسه سینه

• عرق سرد

• تنگی نفس

• احساس سبکی سر یا ضعف

• حالت تهوع

زنان بیشتر از مردان دچار درد سکته قلبی که شامل کمر یا فک هست می‌شوند. همچنین توجه به این نکته مهم است که برخی از افراد مبتلا به حمله قلبی ممکن است علائم بسیار کمی را تجربه کنند یا اصلاً علائمی نداشته باشند.

۲. آنژین

آنژین دردی است و هنگامی رخ می‌دهد که بافت قلب، خون کافی دریافت نمی‌کند. این بیماری معمولاً در افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر اتفاق می‌افتد. این اغلب درحالی‌که مشغول انجام ورزش هستید اتفاق می‌افتد.

آنژین قلبی

مشابه درد ناشی از حمله قلبی، درد آنژین می‌تواند به شانه‌ها، کمر و گردن گسترش یابد. علائم آنژین می‌تواند در زنان و مردان متفاوت باشد. زنان ممکن است علاوه بر درد قفسه سینه، درد پشت، گردن یا شکم را نیز احساس کنند. علائم دیگر آنژین می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• احساس خستگی یا ضعف

• تنگی نفس

• تعریق

• احساس سبکی سر یا ضعف

• حالت تهوع

۳. سوزش معده

سوزش معده هنگامی اتفاق می‌افتد که اسید یا محتوای معده به مری برگردد. این باعث احساس درد و سوزش در قفسه سینه، پشت استخوان سینه می‌شود. همچنین ممکن است گاهی در کمر یا شکم نیز احساس شود.

سوزش معده بعد از خوردن غذا بدتر می‌شود. همچنین ممکن است مزه اسیدی در دهان یا دردی مشاهده کنید که هنگام خوابیدن یا خم شدن بدتر شود.

باردار بودن، اضافه‌وزن یا چاقی نیز می‌تواند خطر ابتلا به سوزش معده را افزایش دهد. برخی از غذا‌ها همچنین می‌توانند باعث تحریک این بیماری شوند،

از جمله غذا‌های پرادویه، مرکبات و غذا‌های چرب.

سوزش معده

۴. پلورال

هنگامی‌که غشایی در ریه‌ها و حفره سینه قرار دارد، ملتهب می‌شود، پلوریس اتفاق می‌افتد. به طور معمول، این غشا‌ها به‌آرامی از کنار یکدیگر عبور می‌کنند. 

هنگامی‌که ملتهب می‌شوند، می‌توانند به یکدیگر مالش دهند که منجر به درد می‌شود.  پلوریس می‌تواند در اثر موارد مختلفی از جمله عفونت، شرایط خودایمنی و سرطان‌ها ایجاد شود.  وقتی نفس عمیق می‌کشید یا سرفه می‌کنید، درد پلوریس بدتر می‌شود.

 همچنین می‌تواند به شانه‌ها و کمر شما گسترش یابد. علائم دیگری که می‌توانند رخ دهند 

عبارتند از:

• سرفه کردن

• تنگی نفس

• تب

• لرز

• کاهش وزن بدون دلیل

۵. سنگ صفرا

کیسه صفرا اندام کوچکی است که مایعات گوارشی به نام صفرا را در خود ذخیره می‌کند. هنگامی‌که این مایع در داخل کیسه صفرا سفت شده و باعث تشکیل سنگ می‌شود، سنگ صفرا رخ می‌دهد. سنگ صفرا ممکن است باعث ایجاد درد در چندین مکان مختلف شود، 

از جمله:

• ناحیه فوقانی شکم

• درد زیر استخوان پستان

سنگ-صفرا

مدت زمانی که از سنگ کیسه صفرا احساس درد می‌کنید می‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. همچنین ممکن است علائمی مانند حالت تهوع یا استفراغ را داشته باشید. عوامل خطر متعددی وجود دارد که ممکن است خطر سنگ کیسه صفرا را افزایش دهد، از جمله، باردار بودن و اضافه‌وزن

۶. پریکاردیت

پریکاردیت به سطح قلب آسیب می‌رساند. پریکاردیت هنگامی اتفاق می‌افتد که پریکاردیوم ملتهب شود. ممکن است در اثر عفونت یا بیماری خودایمنی ایجاد شود. همچنین می‌تواند پس از حمله قلبی یا جراحی قلب اتفاق بیفتد. 

پریکاردیت باعث درد شدید قفسه سینه می‌شود. این درد ممکن است هنگام تنفس عمیق، درازکشیدن یا بلعیدن بدتر شود. 

درد ناشی از پریکاردیت ممکن است به‌عنوان درد در شانه چپ، پشت یا گردن نیز احساس شود. علائم دیگری که باید از آن‌ها آگاهی داشته باشید.

عبارتند از:

• سرفه خشک

• احساس خستگی

• اضطراب

• مشکل در تنفس هنگام خوابیدن

• تورم در اندام تحتانی خود

۷. درد اسکلتی عضلانی

گاهی اوقات مشکلات عضلانی ممکن است باعث درد در قفسه سینه و بالای کمر شود. استفاده مکرر یا استفاده بیش از حد از چند گروه عضلانی، به‌عنوان‌مثال از طریق فعالیت‌هایی مانند قایقرانی، می‌تواند منجر به درد در قفسه سینه، کمر یا دیواره قفسه سینه شود. علائم دیگری که ممکن است تجربه کنید شامل سفتی عضله، کشیدگی عضله و احساس خستگی است.

۸. آنوریسم آئورت

آئورت بزرگ‌ترین شریان بدن است. آنوریسم آئورت زمانی اتفاق می‌افتد که بخشی از آئورت ضعیف شود. در برخی موارد، این ناحیه ضعیف شده ممکن است پاره شود که می‌تواند منجر به خونریزی شود.

 به این عمل کالبدشکافی آئورت می‌گویند. در بسیاری از اوقات، آنوریسم آئورت با علائم بسیار کم یا بدون علائم ایجاد می‌شود. با این حال، برخی از افراد ممکن است در قفسه سینه خود احساس درد یا حساسیت کنند. در بعضی موارد، درد نیز ممکن است در کمر ایجاد شود.

علائم دیگری که باید به آن‌ها توجه شود

 عبارتند از:

تنگی نفس

سرفه کردن

احساس خشونت

۹. مشکلات ستون فقرات

در بعضی موارد، یک عصب گیره شده در قسمت فوقانی ستون فقرات ممکن است باعث شود که درد به ناحیه قفسه سینه و احتمالاً به اندام‌های بعدی منتقل شود. علاوه بر درد، علائم دیگری که ممکن است تجربه کنید شامل اسپاسم عضلانی و سفتی در ناحیه آسیب‌دیده ستون فقرات است که ممکن است حرکت را محدود کند.

قفسه سینه

۱۰. سرطان ریه

درد قفسه سینه و کمر نیز می‌تواند به‌عنوان علامت سرطان ریه بروز کند. اگرچه درد قفسه سینه یکی از علائم رایج است، مؤسسه سرطان گزارش داد که ۲۵ درصد از افراد مبتلا به سرطان ریه، کمردرد را به‌عنوان یک علامت گزارش کردند.

کمردرد ناشی از سرطان ریه می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که تومور در ریه‌ها شروع به فشار آوردن به ستون فقرات کند. هنگامی‌که نفس عمیق می‌کشید، می‌خندید یا سرفه می‌کنید، درد ناشی از سرطان ریه احساس بدتری می‌کند.

علاوه بر درد قفسه سینه و کمر، سایر علائم سرطان ریه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

سرفه مداوم که ممکن است شامل سرفه خون باشد

احساس خشونت

تنگی نفس یا خس‌خس سینه

احساس ضعف یا خستگی

کاهش وزن بدون دلیل

عفونت‌های مکرر ریه، مانند ذات‌الریه

حمله قلبی

برخی از درمان‌های حمله قلبی معمولاً بلافاصله انجام می‌شوند. این موارد می‌تواند شامل آسپیرین برای کاهش لخته شدن خون، نیتروگلیسیرین برای بهبود جریان خون و اکسیژن درمانی باشد. سپس ممکن است دارو‌های تجمع دهنده لخته که به تجزیه لخته‌های خون کمک می‌کند، تجویز شود.

روشی به نام مداخله کرونر از طریق پوست می‌تواند به باز شدن رگ‌هایی که باریک یا مسدود شده‌اند کمک کند. در این روش از یک بالون کوچک متصل به کاتتر برای فشرده‌سازی پلاک یا خون لخته شده در دیواره شریان آسیب‌دیده و بازگرداندن جریان خون استفاده می‌شود. سایر درمان‌های بالقوه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

- دارو‌هایی برای جلوگیری از حمله قلبی دیگر، مانند مهار‌کننده‌های، رقیق‌کننده‌های خون یا بتا بلاکر‌ها

- تغییر در سبک زندگی مانند خوردن رژیم غذایی سالم برای قلب، افزایش فعالیت بدنی و کنترل استرس

آنژین

برای کمک به مدیریت آنژین می‌توان انواع دارو‌ها را تجویز کرد. این دارو‌ها ممکن است از لخته شدن خون جلوگیری کنند، درد آنژین را کاهش دهند یا رگ‌های خونی را بزرگ کنند. نمونه‌هایی از دارو‌های آنژین 

عبارتند از:

• مسدود‌کننده‌های بتا

• مسدود‌کننده‌های کانال کلسیم

• رقیق‌کننده‌های خون

• نیترات

• استاتین‌ها

• سوزش سردل

چندین داروی بدون نسخه برای تسکین دل‌درد می‌توانند استفاده شوند. این می‌تواند شامل آنتی‌اسیدها، مسدود‌کننده‌های و مهار‌کننده‌های پمپ پروتون باشد. اگر داروها به تسکین علائم شما کمک نمی‌کنند، پزشک ممکن است دارو‌های قوی‌تری برای شما تجویز کند.

پلوریت

از طریق پرداختن به بیماری زمینه‌ای که ممکن است باعث ایجاد آن شود، می‌توان بیماری پلور را درمان کرد. دارو‌ها همچنین می‌توانند به تسکین علائم، از جمله استامینوفن برای درد و شربت‌های سرفه برای تسکین سرفه کمک کنند. در برخی موارد، ممکن است لازم باشد مایعات از ناحیه آسیب‌دیده خارج شود. این می‌تواند به جلوگیری از سقوط ریه کمک کند.

سنگ صفرا

بسیاری از اوقات، سنگ صفراوی نیازی به درمان ندارند. در برخی موارد، پزشک ممکن است برای کمک به حل سنگ‌های صفراوی دارو تجویز کند. ممکن است افرادی که مبتلا به سنگ صفراوی مکرر هستند، کیسه صفرایشان را بردارند.

پریکاردیت

پریکاردیت را می‌توان با درمان‌هایی که التهاب و درد را تسکین می‌دهد کنترل کرد اگر این‌ها مؤثر نباشند، پزشک ممکن است داروی ضدالتهابی قوی‌تری برای شما تجویز کند. اگر عفونت باعث بیماری شما شود، یک داروی آنتی‌بیوتیک یا ضد قارچ نیز تجویز می‌شود. در بعضی موارد، ممکن است به روشی برای تخلیه مایعات نیاز داشته باشید. این می‌تواند به کاهش فشار بر قلب شما کمک کند.

درد اسکلتی - عضلانی

درد اسکلتی - عضلانی

مشکلات عضلانی که منجر به درد قسمت فوقانی کمر و قفسه سینه می‌شوند، ممکن است با استراحت و دارو‌هایی که درد و التهاب را تسکین می‌دهند، درمان شوند.

آنوریسم آئورت

در برخی موارد، پزشک با استفاده از فناوری تصویربرداری مانند سی‌تی‌اسکن یا ام‌آرآی اسکن، نظارت بر آنوریسم شما را توصیه می‌کند. علاوه بر این، پزشک ممکن است دارو‌هایی مانند مسدود‌کننده‌های بتا، مسدود‌کننده‌های گیرنده آنژیوتانسین و استاتین‌ها را برای کمک به کاهش فشارخون یا کلسترول تجویز کند.

افرادی که آنوریسم بزرگ‌تر آئورت دارند ممکن است نیاز به جراحی ترمیم داشته باشند. این را می‌توان از طریق جراحی سینه‌باز یا جراحی اندوواسکولار انجام داد. برای آنوریسم آئورت که پاره شده باشد، جراحی اضطراری لازم است.

مشکلات ستون فقرات

درمان مشکلات ستون فقرات به‌شدت آن‌ها بستگی دارد. این می‌تواند شامل کاهش سطح فعالیت شما و مصرف دارو‌ها و شل‌کننده‌های عضلانی برای کمک به درد یا التهاب باشد.

سرطان ریه

چندین روش درمانی می‌تواند به درمان سرطان ریه کمک کند. اینکه کدام نوع استفاده شود به نوع سرطان ریه و میزان سرطان بستگی دارد.

گزینه‌های درمانی می‌تواند شامل شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و درمان هدفمند باشد. علاوه بر این، ممکن است برای برداشتن بافت سرطانی جراحی توصیه شود.

جلوگیری

در اینجا چند قانون خوب برای جلوگیری از دلایل درد قسمت فوقانی کمر و قفسه سینه آورده شده است:

رژیم غذایی سالم برای قلب داشته باشید.

• اطمینان حاصل کنید که به‌اندازه کافی ورزش می‌کنید.

• وزن سالم داشته باشید.

• از استعمال دخانیات خودداری کنید

• مصرف الکل را محدود کنید.

• سطح استرس خود را مدیریت کنید.

برخی از نکات اضافی شامل موارد زیر است:

غذا‌هایی که ممکن است باعث سوزش معده شوند را محدود کنید، مانند غذا‌های پرادویه، غذا‌های چرب، یا غذا‌های اسیدی. سعی کنید بعد از غذا خوردن دراز نکشید تا از علائم سوزش سر دل جلوگیری کنید. برای جلوگیری از سنگ کیسه صفرا از خوردن وعده‌های غذایی دیر یا زیاد خودداری کنید.

قبل از اینکه به ورزش بپردازید به‌درستی کشش داشته باشید تا از آسیب‌دیدگی عضله یا کشیدگی جلوگیری کنید. همیشه باید درد قفسه سینه را جدی بگیرید، زیرا گاهی ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری مانند حمله قلبی باشد. همیشه اگر درد قفسه سینه غیرقابل‌توضیح یا ناگهانی دارید، به‌ویژه اگر در تنفس مشکل دارید یا درد به مناطق دیگر مانند بازو یا فک گسترش‌یافته است، به پزشک مراجعه کنید.

موارد مختلفی وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد درد در قسمت فوقانی کمر و درد قفسه سینه شود. برخی از دلایل این نوع درد جدی نیستند، اما جدی گرفتن درد قفسه سینه همیشه مهم است. 

درد قفسه سینه می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری بالقوه، مانند حمله قلبی باشد. اگر درد قفسه سینه بدون دلیل دارید که ناگهان بروز می‌کند یا شدید است به پزشک مراجعه کنید.

۵۰٪ حملات قلبی در افرادی که کلسترول طبیعی دارند اتفاق می‌افتد.

و این فقط به این دلیل نیست که مردم بلندکردن با زانو را فراموش می‌کنند.

دوره‌های طولانی نشستن - که اغلب در محیط مطب امروز انجام می‌شود - با وضعیت بد بدن، گردش خون ضعیف و کشیدگی گردن ارتباط دارد.

خوشبختانه، کمک زیادی به جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی نمی‌کند. کشش دوره‌ای بازو‌ها و عضلات فوقانی پشت، باید بخشی از رژیم کاری روزانه شما باشد.

نکته اصلی این است که چند تمرین راحت را که پشت میز کار انجام می‌دهید پیدا کنید و سپس با آن‌ها همراه باشید. 

در اینجا چهار کشش ساده عضله فوقانی کمر وجود دارد که تقریباً در هرجایی که نشسته‌اید می‌توانید انجام دهید - در دفتر، هواپیما یا حتی در میز آشپزخانه.  فقط به یاد داشته باشید که هر زمان که یک تمرین ورزشی جدید را شروع می‌کنید، آن را آهسته مصرف کنید.

۱. گردن رول

این کار را با نشستن به حالت ایستاده، شانه‌های خود را شل کنید و دستان خود را روی لگن قرار دهید. گوش راست خود را با احتیاط به شانه راست تکیه دهید. چانه را به‌آرامی به سمت پایین حرکت داده و بگذارید درحالی‌که کمر را صاف نگه دارید به سمت سینه بیفتد. 

سرخود را بالا بیاورید تا گوش چپ‌روی شانه چپ قرار گیرد. به‌آرامی یک‌بار دیگر سرخود را به عقب و دور شانه راست بچرخانید. ریتم را یکنواخت کنید، تنفس خود را آرام و صاف نگه دارید و ۵ تا ۱۰ بار در هر جهت تکرار کنید.

۲. شانه بالا انداختن شانه‌ها

درحالی‌که پا‌هایتان روی زمین صاف است، کمرتان را صاف‌کرده و اجازه دهید بازو‌ها در کناره‌ها آویزان شوند.

استنشاق کرده و نفس خود را حفظ کنید درحالی‌که شانه‌ها را تا جایی که ممکن است به سمت راست بالا ببرید، سپس آن‌ها را حدود ۲ ثانیه محکم فشار دهید.  نفس بکشید و فقط بگذارید بازو‌ها به سمت پایین بیفتند. در هرست حدود ۸ تا ۱۰ شانه را انجام دهید.

۳. رول شانه

این یکی مثل شانه بالا انداختن شانه شروع می‌شود. اما بعد از کشیدن شانه‌ها به سمت بالا به گوش‌ها، آن‌ها را به‌صورت دایره‌ای به عقب و پایین ببرید. همین حرکت را در جهت جلو نیز تکرار کنید. انجام ۵ رول هم به سمت عقب و هم جلو باید این کار را انجام دهد.

۴. بال‌های پروانه

بال‌های پروانهاین کشش تعجب خوبی برای گردن ایجاد می‌کند و به تقویت عضلات رومبوئید و سینه کمک می‌کند.

صاف بنشینید و نوک انگشتان خود را با آرنج به پهلو به شانه‌های خود لمس کنید.انگشتان خود را در جای خود نگه دارید، نفس خود را بیرون دهید و آرنج را به‌آرامی از جلوی خود جمع کنید تا لمس شود. نفس بکشید و اجازه دهید بازو‌ها به موقعیت اصلی خود بروند.