۰ نفر

خوردن موز باعث نفخ می شود؟

۲۱ مرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۱۵
کد خبر: 553051
خوردن موز باعث نفخ می شود؟

برخی افراد گزارش کرده اند که خوردن موز باعث افزایش نفخ و گاز شکم می‌شود. در این مطلب بررسی خواهیم کرد که آیا موز می‌تواند باعث تولید گاز و سایر عوارض گوارشی مانند نفخ شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرارو، موز یک میوه مناسب، در دسترس و خوش طعم است که در سراسر جهان از محبوبیت بالایی برخوردار است. اغلب به دلیل عطر و طعم ملایم و توانایی کمک به بازگرداندن مواد مغذی و الکترولیت‌ها در صورت کاهش اشتها، در دوره‌های تهوع، استفراغ یا اسهال خورده می‌شوند.

به گزارش healthline ، به همین ترتیب، موز بخشی از رژیم BRAT است که مخفف موز، برنج، سس سیب و نان تست است. این رژیم به سفت‌تر شدن مدفوع کمک می‌کند و تصور می‌شود که در دوره‌هایی که معده حساس است، راحت‌تر مصرف می‌شوند.

با این حال، برخی افراد گزارش می‌کنند که خوردن موز باعث شده است که نفخ بیشتری را تجربه کنند. در این مطلب بررسی خواهیم کرد که آیا موز می‌تواند باعث گاز و سایر عوارض گوارشی مانند نفخ شود.

موز، گاز و نفخ شکم

موز برای کمک به کاهش بروز مشکلاتی مانند اسهال و یبوست در کودکان پیشنهاد می‌شود. با این حال، برخی از افراد گزارش می‌کنند که خوردن موز باعث می‌شود که آن‌ها عوارض جانبی ناخواسته‌ای مانند گاز و نفخ را تجربه کنند.

نفخ شکم یک بیماری شایع است که در آن از تجمع گاز آهسته در روده خود احساس تنگی و فشار در شکم می‌کنند.

یکی از دلایل احتمالی این عوارض جانبی این است که موز حاوی سوربیتول، الکل قندی طبیعی است. بدن شما آن را به آرامی متابولیزه می‌کند، و در صورت مصرف زیاد می‌تواند باعث ایجاد اثرات ملین شود.

موز همچنین دارای فیبر محلول زیادی است، نوعی کربوهیدرات که در آب حل می‌شود و ممکن است منجر به افزایش تولید گاز شود.

سوربیتول و فیبر‌های محلول هم در طی فرآیند هضم از روده بزرگ عبور می‌کنند. در اینجا، باکتری‌های روده برای تجزیه آن‌ها کار می‌کنند.

روند تجزیه سوربیتول و فیبر‌های محلول باعث تولید هیدروژن، دی اکسید کربن و گاز متان می‌شود که منجر به افزایش نفخ شکم در برخی افراد می‌شود.

خوردن مقادیر زیادی فیبر محلول می‌تواند باعث یبوست، نفخ و گاز شود، به ویژه در افرادی که از قبل مشکلات گوارشی را تجربه کرده اند.

بعلاوه، اگر به طور کلی به رژیم غذایی غنی از فیبر عادت ندارید، خوردن غذا‌های غنی از فیبر مانند موز ممکن است افزایش تولید گاز بگیرید. یک موز متوسط حاوی حدود ۳-۵ گرم فیبر است.

به نظر می‌رسد فیبر میکروبیوم روده را تغییر می‌دهد، و تعداد باکتری‌های هضم کننده فیبر را که به عنوان محصول جانبی گاز تولید می‌کنند، افزایش می‌دهد.

خلاصه

موز به دلیل دارا بودن سوربیتول و فیبر محلول ممکن است در برخی افراد باعث تولید گاز و نفخ شود. به نظر می‌رسد این احتمال در میان افراد مبتلا به مشکلات گوارشی یا افرادی که عادت به رژیم غذایی غنی از فیبر ندارند، بیشتر است.

چگونه می‌توان از تولید گاز ناشی از مصرف موز جلوگیری کرد؟

اگر فکر می‌کنید به ترکیبات موجود در موز حساس هستید، یکی از راه‌های کاهش اثرات القا کننده گاز آن، خوردن در تکه‌های کوچکتر است. به عنوان مثال، به جای اینکه یک باره یک موز کاملاً بزرگ بخورید، یک سوم یا نیمی از آن را بخورید.

برخی منابع حاکی از آن است که موز‌های نارس و سبز حاوی نشاسته مقاوم تری نسبت به موز‌های رسیده هستند. نشاسته مقاوم تا حد زیادی دست نخورده از سیستم گوارشی عبور می‌کند، عملکردی مشابه فیبر محلول دارد و به طور بالقوه گاز بیشتری ایجاد می‌کند.

با رسیدن موز، نشاسته مقاوم آن‌ها به قند‌های ساده تبدیل می‌شود، که هضم بیشتر و راحت تری دارند. به همین ترتیب، خوردن موز رسیده ممکن است به کاهش گاز و نفخ کمک کند.

سرانجام، اگر عادت به رژیم غذایی غنی از فیبر ندارید، ممکن است دچار گاز و نفخ شوید. با افزایش مصرف فیبر به تدریج (به عنوان مثال، خوردن قسمت‌های کوچکتر موز)، می‌توانید به سیستم هضم خود کمک کنید تا با فیبر دریافتی بیشتری سازگار شود.

نوشیدن آب فراوان همچنین می‌تواند به حداقل رساندن هرگونه عارضه جانبی ناخواسته دستگاه گوارش در افزایش مصرف فیبر در رژیم غذایی، مانند یبوست کمک کند.

خلاصه

برای به حداقل رساندن مشکلات هضم از مصرف موز اجتناب کرده یا موز رسیده را انتخاب کنید، آن را در بخش‌های کوچک تری تقسیم کنید و بخورید، اگر عادت به خوردن منظم غذا‌های حاوی فیبر بالا ندارید، حتماً بدن خود را هیدراته نگه دارید.

کلام آخر

موز یک میوه پرمصرف است که گاهی برای تسکین اسهال یا یبوست استفاده می‌شود. با این حال، برخی افراد گزارش کرده اند که پس از خوردن موز، افزایش گاز و نفخ شکم را تجربه می‌کنند.

این ممکن است به دلیل محتوای فیبر بالای موز و همچنین سوربیتول و محتوای نشاسته مقاوم آن‌ها باشد، زیرا تجزیه آن‌ها برای بدن دشوارتر است.

برای به حداقل رساندن اثرات هضم ناشی از خوردن موز، آن را در قسمت‌های کوچکتری تقسیم کنید و بخورید. علاوه بر این، اگر عادت به رژیم غذایی با فیبر بالا ندارید، هیدراته ماندن می‌تواند به جلوگیری از مشکلات گوارشی مرتبط کمک کند.

منبع: