۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

پیر‌ شوید با استخوان ‌های محکم!

۱۷ خرداد ۱۴۰۰، ۹:۴۱
کد خبر: 534041
پیر‌ شوید با استخوان ‌های محکم!

پوکی‌استخوان وضعیتی است که استخوان‌ها را شکننده می‌کند و خطر شکستگی را بسیار افزایش می‌دهد؛ بنابراین جای تعجب نیست که حدود ۷۵٪ از شکستگی‌های مفصل ران، ستون فقرات و بازو در بزرگسالان مسن، به‌ویژه زنان پس از یائسگی رخ دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین ؛ درحالی‌که این آمار ترسناک است، پوکی‌استخوان بخش چاره‌ناپذیر پیری نیست. در حقیقت، هم قابل پیشگیری است و هم قابل‌درمان است. 

آیا باید از نظر پوکی‌استخوان آزمایش شوید؟ 

پوکی‌استخوان یکی از غیرقابل‌تشخیص‌ترین وضعیت‌هاست. بسیاری از مردم با آن راه می‌روند بدون اینکه تشخیص دهند پوکی‌استخوان دارند و احتمالاً تا وقتی دچار شکستگی استخوان نشوند متوجه نمی‌شنود. 

بهترین راه برای تشخیص اینکه پوکی‌استخوان دارید یا نه، دادن آزمایش تراکم مواد معدنی استخوان است که اغلب به‌عنوان آزمایش (سنجش تراکم استخوان) BMD شناخته می‌شود. این آزمایش یک آزمایش سریع بدون درد است که از پرتو‌های ایکس برای اندازه‌گیری تراکم استخوان و مقدار مشخصی از مواد معدنی در قسمت‌های خاصی از استخوانتان استفاده می‌کند. 

قبل از انجام آزمایش (سنجش تراکم استخوان) BMD نباید صبر کنید تا علائم ظاهر شود. اگر شما یک زن در دوران یائسگی هستید یا سایر عوامل خطر پوکی‌استخوان مانند استفاده طولانی‌مدت از استروئید‌های خوراکی را دارید، آزمایش دهید. حتی اگر پزشک گفته است که در حالت نرمال هستید، به یاد داشته باشید که هرسال یا یک سال دیگر آزمایش را مجدد تکرار کنید. 

4

چگونه توده استخوانی ایجاد کنیم؟ 

زود شروع کنید

توده استخوان تا سن ۳۰ سالگی به طور پیوسته افزایش می‌یابد. پس از آن، استخوان‌ها سریع‌تر از ساخته‌شدن استخوان‌های جدید تجزیه می‌شوند و منجر به تحلیل رفتن استخوان می‌شوند. 

اگر در سال‌های جوانی از بدن خود مراقبت کنید، با افزایش سن احتمال پوکی‌استخوان و ازدست‌دادن توده استخوان کمتر می‌شود. در حقیقت، محققان ارتباطی بین نوشیدن الکل، سیگارکشیدن و عادت‌های بدغذایی، با ایجاد پوکی‌استخوان بعداً در طول زندگی پیدا کرده‌اند 

به‌اندازة کافی کلسیم و ویتامین دی دریافت کنید 

بهترین راه برای ساختن توده استخوان این است که مطمئن شوید کلسیم و ویتامین دی کافی دریافت می‌کنید. 

مصرف روزانه کلسیم توصیه شده حدود چهار وعده از غذا‌های غنی از کلسیم مانند شیر و سبزیجات است

همچنین ممکن است مصرف یک مکمل کلسیم را در نظر بگیرید. این را با ۱۵-۲۰ دقیقه آفتاب روزانه ترکیب کنید و دیگر نگران ازدست‌دادن توده استخوان در نتیجه کمبود کلسیم یا ویتامین دی نخواهید بود. 

2

کافئین و سدیم را محدود کنید

مصرف زیاد سدیم منجر به از دست دادن کلسیم از طریق ادرار می‌شود که می‌تواند ذخایر کلسیم در بدن شما را تخلیه کند. از طرفی دیگر، کافئین به عنوان مهارکننده جذب کلسیم شناخته شده است. بنابراین، اگر می‌خواهید استخوان‌های قوی و سالم داشته باشید، باید مصرف کافئین و سدیم را محدود کنید. 

ورزش تحمل وزن 

اگر رژیم غذایی سالم را با ورزش ترکیب نکنید، تأثیر کمی روی توده استخوان‌هایتان خواهد داشت. بهترین نوع ورزش برای محافظت در برابر ازدست‌دادن تودة استخوان ورزش تحمل وزن است. 

به معنای هر ورزشی که می‌توانید روی پا‌هایتان انجام دهید که عضله‌ها و استخوان‌هایتان در خلاف جهت جاذبه زمین‌کار کنند. این ورزش‌ها شامل قدم‌زدن، دویدن، کلاس‌های هوازی از نوع رقص، پیاده‌روی و بالارفتن از پله‌ها است. از امروز با خوردن غذا‌های غنی از کلسیم و ویتامین دی، کاهش کافئین و سدیم و ورزش بیشتر، مراقبت از استخوان‌های خود را شروع کنید، بنابراین در سنین بالاتر نگران پوکی‌استخوان نخواهید بود.