۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

الکترولیت‌ ها: آن‌ها چیستند و چرا به آن‌ ها نیاز دارید؟

۱۶ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۴۱
کد خبر: 533872
الکترولیت‌ ها: آن‌ها چیستند و چرا به آن‌ ها نیاز دارید؟

اگر سبک زندگی فعالی دارید، احتمالاً اصطلاح "الکترولیت" را بیش از چند بار شنیده‌اید. متخصصان تناسب‌اندام همیشه در مورد اهمیت جایگزینی الکترولیت‌ها پس از یک تمرین سخت صحبت می‌کنند. اما، الکترولیت‌ها دقیقاً چه چیزی هستند و چرا به آن‌ها نیاز دارید؟

الکترولیت‌ها چیست؟

به گزارش اقتصادآنلاین، آیا می‌دانید بدن شما برق را هدایت می‌کند؟ درست است! بدن شما نمک‌هایی دارد که در صورت حل شدن در آب به بار‌های مثبت و منفی تجزیه می‌شوند و بدن شما را قادر می‌سازد عملکرد‌های حیاتی عضلات، قلب و اعصاب را انجام دهد.

الکترولیت‌ها شامل سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و انواع دیگر ترکیبات نمکی هستند که به تنظیم میزان آب بدن، انقباض عضلات، قدرت اسیدی خون و عملکرد طبیعی قلب کمک می‌کنند.

الکترولیت‌ها چه کاری انجام می‌دهند؟

بدن انسان حدود 60٪ آب دارد، بنابراین مدیریت سطح مایعات برای سلامتی ضروری است. این همان جایی است که الکترولیت‌ها وارد می‌شوند. آن‌ها به حفظ سطح مایعات مناسب، هم در سلول‌ها و هم در خون کمک می‌کنند.

آیا کم الکترولیت دارید؟

تعریق زیاد در هنگام هوای گرم، اسهال، استفراغ، فعالیت بدنی مداوم و کم‌آبی بدن از شایع‌ترین دلایل عدم تعادل الکترولیت‌ها است. دلایل دیگر شامل بیماری‌هایی مانند جمع‌شدن خون در قلب، بیماری‌های کلیوی و اختلالات کبدی و همچنین دارو‌هایی مانند دارو‌های ادرار‌آور است که نمک و آب را از بدن خارج می‌کند.

احتمالاً تا زمان شروع گرفتگی عضلات، احساس گزگز در بازو‌ها و پا‌ها، ضعف عمومی، ضربان نامنظم قلب و یا گیجی و خستگی، نمی‌دانید که الکترولیت‌ها دچار مشکل شده‌اند. سردرد، ناراحتی‌های معده، حالت تهوع، استفراغ، اسهال و یبوست نیز می‌تواند رخ دهد.  

اگر این علائم را تجربه کردید به پزشک مراجعه کنید زیرا این علائم می‌تواند نشانه‌هایی باشد که بدن شما باید بلافاصله تعادل سطح الکترولیت را متعادل کند.

نحوه اصلاح عدم تعادل الکترولیت‌ها

هرکسی که سبک زندگی فعالی دارد، باید بداند چگونه سطح الکترولیت طبیعی را پس از یک تمرین سخت و عرق کرده بازیابی کند. ساده‌ترین گزینه این است که در طول تمرینات خود با نوشیدن آب به‌خوبی هیدراته باشید. همچنین، نوشیدنی‌های زیادی در بازار وجود دارد که برای جایگزینی الکترولیت‌ها طراحی شده‌اند.

علاوه بر آب، شما باید غذا‌های شور اما سالم مانند مغز‌ها را جایگزین سدیم در بدن خود کنید، و غذا‌های غنی از پتاسیم مانند موز. در موارد شدید، ممکن است از محلول‌های نمکی و پتاسیم داخل و وریدی برای جایگزینی الکترولیت‌ها استفاده شود.

هنگامی‌که فعال هستید، به‌ویژه در هوای گرم، الکترولیت‌ها می‌توانند به‌سرعت تخلیه شوند. اما هنگامی‌که اطمینان حاصل کنید که به میزان کافی الکترولیت دریافت می‌کنید، می‌توانید از بسیاری از تأثیرات منفی عدم تعادل الکترولیت جلوگیری کنید. این به شما امکان می‌دهد با حفظ سلامتی و لذت بردن از عملکرد اوج خود، با انرژی بیشتری روز خود را سپری کنید.