۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

علائم هشدار دهنده سکته قلبی

۱۲ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۱۷
کد خبر: 532992
علائم هشدار دهنده سکته قلبی

در مورد سکته های قلبی چه باید بدانم؟ سکته قلبی چیست؟

اقتصاد آنلاین - فرناز خیابانی؛ حمله قلبی به معنای از بین رفتن عضله قلب در اثر از دست دادن خونرسانی است. از دست دادن خونرسانی معمولاً به دلیل انسداد کامل عروق کرونر، یکی از عروق تأمین کننده خون عضله قلب است. مرگ عضله قلب به نوبه خود، باعث درد قفسه سینه و بی‌ثباتی الکتریکی بافت عضله قلب می‌شود.

علائم و نشانه های هشدار دهنده حمله قلبی چیست؟

درد یا فشار قفسه سینه شایع‌ترین علامت حمله قلبی است. با این حال افرادی که دچار حمله قلبی می‌شوند ممکن است شرایط مختلفی را تجربه کنند که شامل درد فک، تعریق، سوزش معده، تنگی نفس، دندان درد، سردرد، حالت تهوع و استفراغ است.

چه عواملی باعث حملات قلبی می‌شود؟

سکته قلبی

بیشترین مرگ و میر ناشی از حملات قلبی ناشی از فیبریلاسیون بطنی قلب است که قبل از رسیدن قربانی حمله قلبی به یک اتاق اورژانس اتفاق می‌افتد. کسانی که به اتاق اورژانس می‌رسند، پیش آگاهی بسیار خوبی دارند. زنده ماندن از حمله قلبی با درمان‌های امروزی باید بیش از 90درصد باشد. 1 تا 10درصد قربانیان حمله قلبی که بعداً می‌میرند شامل آن دسته از قربانیانی هستند که در ابتدا آسیب عمده ای به عضله قلبشان وارد شده که بعداً آسیب بیشتری می‌بینند.

سالانه چه تعداد از افراد دچار حمله قلبی می‌شود؟

حمله قلبی یا سکته قلبی، قاتل شماره یک زنان و مردان در ایالات متحده امریکا است هر ساله حدود 735000 آمریکایی دچار حمله قلبی می‌شوند و بیماری قلبی مهمترین علت مرگ زنان و مردان در ایالات متحده است.

سکته قلبی

چه آزمایش‌ها، روش‌ها و تصویربرداری‌هایی حملات قلبی را تشخیص می‌دهد؟

حملات قلبی با روش‌هایی مانند آنژیوگرام کرونر و PTCA (آنژیوپلاستی با بالون کرونر) تشخیص داده می‌شود و داروهای حل کننده لخته در دسترس هستند که می‌تواند به سرعت عروق مسدود شده را باز کند تا گردش خون در قلب را بازیابد و آسیب عضلات قلب را محدود کند. به منظور بهره مندی بهینه از قربانیان حمله قلبی و محدود کردن میزان آسیب قلبی، این روش‌های درمانی برای باز کردن رگ‌های مسدود شده باید در اوایل حمله قلبی انجام شود. فشار خون، اندازه گیری قابل اطمینانی از اینکه آیا فرد دچار حمله قلبی شده است نیست. فشار خون در هنگام حمله قلبی می‌تواند کم، طبیعی یا بالا باشد.

روش‌های درمانی برای حملات قلبی چیست؟

حملات قلبی که به موقع درمان می‌شود می‌تواند از آسیب به عضله قلب جلوگیری کرده یا محدود کننده باشد. داروهایی که حملات قلبی را درمان می کند به عنوان مثال آسپرین، نیتروگلیسیرین، مداخله از راه پوست عروق کرونر، اقدامات پزشکی توان بخشی قلب، اکسیژن درمانی و تغییر سبک زندگی است.

علائم و نشانه های حمله قلبی در زنان

علائم کلاسیک حمله قلبی شامل احساس فشار شدید بر قفسه سینه و درد قفسه سینه ، از جمله فشار دادن یا احساس کامل است. این می‌تواند همراه با درد در یک یا هر دو بازو، فک، کمر، معده یا گردن باشد. از دیگر علائم حمله قلبی می‌توان به تنگی نفس ، حالت تهوع، استفراغ، سبکی سر و عرق سرد اشاره کرد. اگرچه درد و فشار قفسه سینه از علائم مشخصه آن است اما زنان تا حدودی بیشتر از مردان دچار حمله قلبی می‌شوند که به این شکل معمول اتفاق نمی‌افتد. در عوض، برخی از زنان مبتلا به حملات قلبی ممکن است علائم دیگری مانند این را داشته باشند؛ حالت تهوع، خستگی شدید، غش کردن، سرگیجه یا فشار در قسمت فوقانی کمر.

ایست قلبی در مقابل حمله قلبی

گاهی اوقات بین اصطلاحات "ایست قلبی" و "حمله قلبی" سردرگمی وجود دارد. حمله قلبی یا سکته قلبی ، آسیب عضله قلب است که به دلیل کاهش جریان خون در عضله قلب رخ می‌دهد و عضله قلب را از اکسیژن مورد نیاز برای عملکرد صحیح محروم می کند.

ایست قلبی به معنی توقف ضربان قلب و قریب الوقوع مرگ است. حمله قلبی، اگر شدید باشد می‌تواند منجر به ایست قلبی شود و این همان چیزی است که هنگام حمله قلبی کُشنده است. با این حال، سایر شرایط مانند آریتمی های جدی یا شوک نیز می‌تواند باعث ایست قلبی شود.

سکته قلبی چه حسی دارد؟

حمله قلبی

دانستن علائم هشدار دهنده اولیه حمله قلبی برای شناخت سریع و درمان آن بسیار مهم است. بسیاری از حملات قلبی برخلاف تصویر دراماتیک که اغلب در فیلم ها دیده‌ایم، به آرامی شروع می‌شود. فردی که دچار حمله قلبی می‌شود حتی ممکن است از آنچه اتفاق می‌افتد مطمئن نباشد. علائم سکته قلبی در افراد متفاوت است و حتی شخصی که قبلاً سکته قلبی داشته است ممکن است در سکته قلبی بعدی علائم مختلفی داشته باشد. اگرچه درد یا فشار قفسه سینه شایع‌ترین علامت حمله قلبی است اما قربانیان حمله قلبی ممکن است علائم مختلفی را تجربه کنند. لیست زیر علائم حمله قلبی را با جزئیات بیشتری شرح می‌دهد.

علائم و نشانه‌های هشدار دهنده حمله قلبی

ناراحتی در قفسه سینه: به صورت درد، سیری و یا احساس فشار در قفسه سینه ظاهر می‌شود. درد قفسه سینه علامت بارز حمله قلبی است، اگرچه حمله می‌تواند انسان را در اشکال مختلف دیگری درگیر کند و درد قفسه سینه به هیچ وجه رخ ندهد! درد قفسه سینه مشخصا سکته قلبی به عنوان احساس فشار، فشار دادن، سیری یا درد زیاد توصیف شده است که از مرکز قفسه سینه شروع می‌شود. درد یا ناراحتی به طور معمول بیش از چند دقیقه طول می‌کشد، یا ممکن است از بین رفته و دوباره برگردد. می‌تواند به سمت پایین بازوها، به پشت یا به سر و گردن گسترش یابد. هم زنان و هم مردان درد قفسه سینه را به عنوان یکی از علائم اصلی حمله قلبی گزارش می‌کنند، اما در زنان در بیشتر اوقات برخی از علائم دیگر مانند حالت تهوع، درد فک یا تنگی نفس که در زیر توضیح داده شده است، بیشتر از مردان است.

درد فک ، دندان درد ، سردرد: درد ناشی از حمله قلبی می‌تواند به پایین بازوها، فک یا سر یا پشت، گسترش یابد. برخی افراد درد دندان یا سردرد را به عنوان علامت حمله قلبی گزارش می‌کنند. این نوع از درد بدون درد قفسه سینه در هنگام حمله قلبی امکان پذیر است.

تنگی نفس: احساس تنگی نفس یا احساس نفس نفس زدن از علائم رایج حمله قلبی است. تنگی نفس یا دشواری در تنفس، از نظر پزشکی به عنوان تنگی نفس شناخته می‌شود. تنگی نفس ممکن است قبل یا هنگام درد قفسه سینه در یک حمله قلبی رخ دهد و در بعضی موارد ممکن است با سایر علائم حمله قلبی همراه باشد بدون هیچ درد قفسه سینه.

حالت تهوع: حالت تهوع یا احساس ناراحتی در معده نشانه کمتری است اما ممکن است ناشی از حمله قلبی باشد. گاهی آروغ زدن می‌تواند حالت تهوع را به همراه داشته باشد و برخی از بیماران احساسی مانند سوهاضمه همراه با حمله قلبی را توصیف کرده‌اند. زنان بیشتر از مردان این علائم کم حمله قلبی را گزارش می‌کنند و برخی از بیماران احساس می‌کنند که به آنفولانزا مبتلا شده‌اند.

استفراغ: حالت تهوع همراه با حمله قلبی می‌تواند آنقدر شدید شود که استفراغ رخ دهد.

ناراحتی عمومی اپی گاستریک (شکم میانی فوقانی): گاهی اوقات درد سکته قلبی به عنوان درد معده یا درد در وسط شکم بالا توصیف می‌شود. درد معمولاً بیشتر از ناراحتی سنگینی احساس می‌شود تا درد تیز و برنده و درد تمایل دارد بیش از چند دقیقه ادامه یابد. این می‌تواند همراه یا بدون درد در ناحیه واقعی قفسه سینه باشد.

سوء هاضمه: همانطور که قبلاً ذکر شد برخی از افرادی که دچار حمله قلبی می‌شوند ممکن است آروغ بزنند و احساس سوء هاضمه را توصیف کنند. به همین ترتیب ، درد و فشار سکته قلبی ممکن است در ناحیه شکم اپی گاستریک یا شکم فوقانی مانند درد سوزش معده رخ دهد.

درد بازو و کمر: درد قفسه سینه در اثر حمله قلبی می‌تواند از یک یا هر دو بازو و به سمت شانه‌ها گسترش یابد یا پراکنده شود. این اغلب اتفاق می‌افتد و حتی ممکن است درد تا مچ دست و انگشتان نیز گسترش یابد. این حالت در سمت چپ بدن بیشتر دیده می‌شود اما در سمت راست نیز اتفاق می‌افتد.

درد قسمت فوقانی کمر: قسمت فوقانی کمر محل متداول دیگری برای گسترش درد ناشی از حمله قلبی است. معمولاً کمردرد ناشی از حمله قلبی در بین تیغه‌های شانه توصیف می‌شود.

بیماری عمومی (احساس مبهم بیماری) : احساس اینکه عموماً ناخوشایند هستید یا مانند اینکه در اثر بیماری بی‌حال باشید می‌تواند همراه با حمله قلبی باشد. این را می‌توان به عنوان خستگی یا حتی سبکی سر با غش یا بدون غش توصیف کرد. برخی از افراد در هنگام حمله قلبی دچار اضطراب یا وحشت شدید می‌شوند. این احساس عذاب است زیرا فرد دچار حمله وحشتناکی می‌شود!