۰ نفر

آیا خون در مدفوع نوزاد جدی است؟

۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۲۵
کد خبر: 531005
آیا خون در مدفوع نوزاد جدی است؟

در بسیاری از نوزادان در دوران نوزادی حداقل یک‌بار در مدفوع خون وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، فشار به مدفوع، بواسیر کوچک و سایر شرایط جزئی ممکن است باعث ایجاد رگه‌های خون در مدفوع کودک شود. مسائل جدی‌تر ازجمله خونریزی در روده‌ها، ممکن است باعث مدفوع خونی شود؛ بنابراین، درحالی‌که افراد نباید وحشت کنند، بهتر است نوزاد را برای تشخیص و درمان دقیق به دکتر ببرید.

علل

اگر مدفوع کودک قرمز به نظر می‌رسد، این همیشه به معنای عبور خون از کودک نیست. برخی از غذاهای قرمز، مانند گوجه‌فرنگی و سایر غذاهای رشته‌ای، ممکن است باعث ایجاد رگه‌های قرمز یا تکه‌هایی در مدفوع کودک شوند؛ بنابراین، به آنچه اخیراً کودک خورده است بسیار توجه کنید.
 
اگر رنگ قرمز خون باشد، شایع‌ترین دلایل آن عبارت‌اند از:

یبوست

نوزادان مبتلا به یبوست ممکن است به مدفوع فشار بیاورند. این می‌تواند باعث رگه‌ خون در مدفوع شود زیرا مدفوع باعث ایجاد شکاف های ریز در مقعد می‌شود. پزشکان این را شکاف مقعدی می‌نامند. بیشتر شکاف‌های مقعدی به‌خودی‌خود بهبود می‌یابند. بااین‌حال، ازآنجاکه باعث ایجاد زخم باز در ناحیه‌ای می‌شوند که در معرض تعداد زیادی باکتری قرار دارند، می‌توانند آلوده شوند. پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک یا کرم را برای تسکین درد توصیه کند.
 
برخی از نوزادان حرکات روده‌ای بسیار سخت یا بزرگ دارند و یا دوره دفع مدفوع طولانی دارند. همچنین ممکن است یک کودک برای کاهش خطر یبوست به تغییر رژیم نیاز داشته باشد.
 

خون در شیر مادر

بعضی‌اوقات، شیر مادر حاوی خون است. این امر اغلب به این دلیل اتفاق می‌افتد که در فرد شیرده ، پستانک ترک‌خورده یا زخمی شده است. هنگامی‌که این اتفاق می‌افتد، کودک ممکن است مقداری خون را ببلعد. این می‌تواند باعث ایجاد رگه‌های خون ضعیف در مدفوع کودک شود یا کل مدفوع را قرمزرنگ نشان دهد.
بلعیدن خون برای کودک خطرناک نیست، به شرطی که فرد شیرده شیوع بیماری قابل انتقال مانند اچ‌آی‌وی یا ایدز نداشته باشد. با این وجود، درمان آسیب‌دیدگی نوک پستان بسیار مهم است، زیرا آسیب مزمن نوک پستان می‌تواند شیردهی را مختل کرده و باعث عفونت شود.
 

عفونت‌ها

برخی از عفونت‌ها ممکن است باعث ایجاد خون در مدفوع شوند. برخی از نوزادان در صورت ابتلا به عفونت ممکن است دچار اسهال شوند. یکی از خطرناک‌ترین عفونت‌ها، نکروزان‌کننده آماس روده است. این عفونت بیشتر در بین نوزادان نارس و نوزادان با سایر بیماری‌ها دیده می‌شود. والدین ممکن است متوجه شوند که معده کودک متورم است یا کودک نمی‌خواهد غذا بخورد.
 
ازآنجاکه نکروزان‌کننده آماس روده می‌تواند کشنده باشد، بنابراین پزشک باید نوزادانی را که  مدفوع خونی دارند یا عوامل خطرناک دیگری دارند را بررسی کنند.

بواسیر

بواسیر یک رگ متورم در خارج یا فقط در مقعد است. هنگامی‌که کودک مدفوع می‌کند، بواسیر می‌تواند خونریزی کند و باعث ایجاد رگه‌های قرمز خون در مدفوع شود.بواسیر در نوزادان کمتر از شقاق مقعدی است، بنابراین بزرگ‌سالان باید کودک را برای تشخیص نزد پزشک ببرند. برخی از بواسیرها به طور طبیعی بهبود می‌یابد، اما برخی دیگر به درمان نیاز دارند. معمولاً بواسیر نشانه یبوست کودک و در حال زدودن مدفوع است.

اسهال

اسهال خونی ممکن است عفونت باکتریایی مانند سالمونلا یا E. coli را نشان دهد. این شرایط اغلب به‌خودی‌خود برطرف می‌شوند، اما می‌توانند باعث کم‌آبی خطرناک در نوزادان شوند. نوزادانی که اسهال خونی دارند، نیاز به مراقبت پزشکی دارند.
 

حساسیت و حساسیت غذایی

نوزادانی که حساسیت غذایی یا آلرژی دارند ممکن است برای روزها، هفته‌ها یا ماه‌ها مدفوع خونی داشته باشند. اگر افراد به طور مکرر متوجه مدفوع آغشته‌به‌خون می‌شوند، به‌خصوص پس از تغییر در رژیم غذایی کودک یا شخصی که شیرده است، در مورد آلرژی باید از پزشک سؤال کرد. بسیاری از نوزادان در شیر خشک به سویا حساسیت دارند.
 

خونریزی از دستگاه گوارش فوقانی

خون تیره در مدفوع یا مدفوع سیاه ممکن است نشان‌دهنده خونریزی قسمت فوقانی دستگاه گوارش کودک، مانند مری، گلو یا بینی آن‌ها باشد. گاهی اوقات، این پس از یک آسیب ضربه، مانند خفگی اتفاق می‌افتد. در موارد دیگر، خونریزی دستگاه گوارش فوقانی به دلیل عفونت شدید یا بیماری رخ می‌دهد. خونریزی دستگاه گوارش فوقانی یک فوریت پزشکی است.

درمان‌ها

همه موارد مدفوع خونی نیاز به درمان ندارند. بواسیر خفیف و شکاف مقعدی اغلب به‌خودی‌خود از بین می‌رود. بااین‌حال، ازآنجاکه نوزادان در برابر عفونت‌های خاص آسیب‌پذیرتر هستند، پزشک احتمالاً به دنبال تشخیص علت و درمان آن خواهد بود.
 
درمان مناسب به دلیل خونریزی بستگی دارد. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:
• درمان درد بواسیر و شقاق مقعدی:  پزشک ممکن است حمام یا کرم‌های سیتز را توصیه کند.
• جراحی: برخی از شکاف‌ها یا بواسیر به‌خودی‌خود بهبود نمی‌یابند و ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. انسداد روده که باعث خونریزی می‌شود نیز می‌تواند به جراحی نیاز داشته باشد.
• آنتی‌بیوتیک: پزشک ممکن است برای برخی از عفونت‌ها یا جلوگیری از عفونت شکاف، آنتی‌بیوتیک تجویز کند.
• مایعات: پزشک ممکن است مایعات داخل سیاه‌رگ یا نوشیدنی‌های الکترولیتی را برای کودکی که اسهال باعث کم‌آبی بدنش می‌شود، توصیه کند.
• تغییر رژیم غذایی: خوردن فیبر بیشتر ممکن است به یبوست در نوزادان بزرگ‌تر کمک کند. نوزادان جوان‌تر ممکن است نیاز به تغییر فرمول داشته باشند یا شیر مادر بیشتری بنوشند. گاهی اوقات فرد شیرده باید رژیم خود را تغییر دهد.
 

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

بیشتر موارد مدفوع خونی تهدیدکننده زندگی نیست. بااین‌حال، در هر زمان که خون در مدفوع کودک وجود دارد، هنوز مهم است که با پزشک تماس بگیرید. پزشک می‌تواند علت را تشخیص داده و درمان مناسب را توصیه کند.
 
درصورتی‌که نوزاد موارد زیر را دارد به اورژانس بروید:
• اسهال خونی دارد
• در مدفوع خون و تب یا سایر علائم بیماری دارد
• زودرس بوده و در مدفوع آن‌ها خون وجود دارد
• دارای مدفوع خونی و همچنین معده متورم است
• نمی‌خواهد غذا بخورد
• بی‌حال، گیج یا بسیار بیمار به نظر می‌رسد
 
خون در مدفوع نوزاد ممکن است نشان‌دهنده یک مسئله موقتی، مانند یبوست باشد. بااین‌حال، همچنین می‌تواند یک بیماری پزشکی تهدیدکننده زندگی، مانند نکروزان‌کننده آماس روده را نشان دهد.
تشخیص علت در خانه برای والدین یا مراقبت دشوار است، بنابراین تشخیص یک تشخیص حرفه‌ای بسیار مهم است. بیشتر مسائلی که باعث مدفوع خونی می‌شوند بسیار قابل‌درمان هستند. حتی در صورت وجود یک مشکل اساسی جدی، مراقبت‌های پزشکی سریع احتمال نتیجه خوب را افزایش می‌دهد و همچنین ممکن است زندگی کودک را نجات دهد.

وقتی خون در مدفوع وجود دارد یعنی چه؟

ممکن است پیداکردن خون در توالت یا پس از پاک‌کردن نوزاد، نگران‌کننده باشد. دلایل زیادی وجود دارد و برخی نسبتاً بی‌خطر هستند، برخی نیاز به درمان دارند و برخی دیگر ممکن است مراقبت‌های اضطراری لازم داشته باشند. در زیر، در مورد دلایل احتمالی مدفوع خونی، ازجمله موارد شایع در کودکان  بیشتر بدانید. همچنین، دریابید که پزشکان چگونه این موارد را تشخیص و درمان می‌کنند.

رنگ مدفوع

خون در مدفوع ممکن است در اثر خونریزی در دستگاه گوارش فوقانی یا تحتانی باشد - و رنگ خون می‌تواند به نشان‌دادن منبع آن کمک کند.

مدفوع مشکی و دیرپای

مدفوع سیاه و دیرپای ممکن است به خونریزی دستگاه گوارش فوقانی اشاره داشته باشد. به‌عنوان یک قاعده کلی، هرچه خون تیره‌تر باشد، منبع خونریزی آن بالاتر است. دستگاه گوارش فوقانی شامل دهان، مری، معده و قسمت فوقانی روده باریک است که دوازدهه نامیده می‌شود.
 
طبق تحقیقات دانشگاه جراحان آمریکایی، خونریزی دستگاه گوارش فوقانی بیشتر از خونریزی دستگاه گوارش پایین است و تقریباً 70٪ خونریزی دستگاه گوارش را تشکیل می‌دهد.

خون قرمز روشن

این معمولاً نشانه خونریزی در دستگاه تحتانی است. این بخش از روده بزرگ، راست‌روده و مقعد تشکیل‌شده است.

علل

آسیب به دستگاه گوارش تحتانی می‌تواند باعث تحریک شود که منجر به خونریزی شود. در موارد دیگر، زخم تشکیل می‌شود و پوشش داخلی یک عضو را می‌شکند. درهرصورت، خون با مدفوع از بدن خارج می‌شود.
ممکن است موارد خاص بهداشتی درگیر شود، مانند:

گاستروانتریت یا آماس معده

گاستروآنتریت یک اصطلاح پوشاننده برای شرایطی است که باعث ناراحتی معده می‌شود. طبق سرویس بهداشت ملی انگلستان، بیشتر این موارد ناشی از عفونت باکتریایی یا ویروسی است.
بسته به شرایط و علائم - که می‌تواند شامل اسهال خونی باشد - پزشک ممکن است عفونت را به‌عنوان مسمومیت غذایی یا آنفولانزای معده معرفی کند.

شکاف مقعدی

شکاف‌های مقعدیشکاف های ریز و نازکی در پوشش مقعد است. ممکن است خونریزی کرده و باعث درد در حین دفع شوند.

زخم معده

زخم معده زخم باز است که در غشای معده یا اثنی‌عشر ایجاد می‌شود. زخم معده که روی رگ خونی ایجاد می‌شود ممکن است باعث خونریزی و مدفوع خونی شود. این زخم‌ها می‌توانند در اثر عفونت با باکتری هلیکوباکترپیلوری یا استفاده طولانی‌مدت از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی ایجاد شوند.

دیورتیکول

دیورتیکول‌ها جیب‌های کوچکی هستند که می‌توانند در داخل روده بزرگ ایجاد شوند. آن‌ها مستعد عفونت و التهاب هستند و گاهی اوقات می‌توانند پاره شوند و خونریزی کنند. اصطلاح پزشکی عفونت و التهاب دیورتیکول، دیورتیکولیت است.
 

بیماری التهابی روده

بیماری‌های التهابی روده مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو می‌توانند باعث مدفوع خونی شوند.
فیستول (ناسور) مقعدی
فیستول مقعدی یک تونل کوچک است که بین انتهای روده و پوست نزدیک به مقعد تشکیل می‌شود.
به طور معمول وقتی عفونت نزدیک مقعد باعث جمع‌شدن چرک در بافت‌های اطراف می‌شود، ایجاد می‌شود. با تخلیه چرک، فیستول را پشت سر می‌گذارد که ممکن است به چرک یا خون ادامه دهد.

دارو

یک فرد ممکن است خونریزی دستگاه گوارش را به‌عنوان عارضه جانبی داروهای رقیق‌کننده خون تجربه کند، مانند:
• وارفارین (کومادین)
• انوکساپارین (Lovenox)
• آپاکسیبان (الیکیس)
هرکسی که داروی رقیق‌کننده خون مصرف می‌کند و دفع خون دارد، باید فوراً پزشک خود را مطلع کند.
پولیپ‌های روده بزرگ
پولیپ‌های روده بزرگ می‌توانند منجر به مدفوع خونی شوند. این تورم های کوچک ممکن است خوش‌خیم یا پیش سرطانی باشند.

سرطان

تومورهای سرطانی دستگاه گوارش می‌توانند پوشش بافت‌های دستگاه گوارش را ضعیف کرده و باعث خونریزی آن‌ها شوند.

خونریزی در مدفوع کودکان

مدفوع خونی ممکن است به‌خصوص در نوزادان شایع باشد. برخی از دلایل عبارت‌اند از:
• آلرژی غذایی: آلرژی به پروتئین‌های موجود در غذا یا شیر می‌تواند باعث ورم معده روده شود که منجر به خونریزی روده شود.
• ناهنجاری‌های ساختاری دستگاه گوارش: مواردی که باعث پیچ‌خوردگی روده می‌شوند - مانند سو تحرک روده و وولولوس - ممکن است منجر به خونریزی شود.
• نکروزان‌کننده آماس روده: این بیماری جدی باعث التهاب و مرگ بافتی در روده بزرگ می‌شود و معمولاً نوزادان نارس یا نوزاد تازه متولدشده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری می‌تواند باعث موارد زیر شود:
• نفخ شکم
• استفراغ صفرا
• خون در مدفوع
 

تشخیص

 پزشک ابتدا سؤال می‌کند که چه مقدار خون در حرکات روده قابل‌مشاهده است، و همچنین ممکن است برای تعیین میزان از دست‌دادن خون، آزمایشی به نام شمارش کامل اجزای خون را تجویز کند. مراحل بعدی به مقدار خون ازدست‌رفته بستگی دارد.

شرایط اضطراری

اگر شخصی میزان زیادی ازدست‌دادن خون را گزارش کند و شمارش خون پایینی داشته باشد، پزشک ممکن است آندوسکوپی فوری انجام دهد. این کار شامل قراردادن یک لوله نازک و انعطاف‌پذیر است که در انتهای آن‌یک دوربین در دستگاه گوارش فوقانی وجود دارد تا منبع خونریزی را جستجو کند.
 
آندوسکوپی فوقانی شامل هدایت آندوسکوپ از طریق دهان و پایین به دستگاه گوارش فوقانی است. کولونوسکوپی نوعی آندوسکوپی است که شامل قراردادن آندوسکوپ به داخل مقعد و از طریق دستگاه گوارش تحتانی است.
 
هنگامی‌که پزشک منبع خونریزی را تشخیص داد، آن‌ها می‌توانند ابزارهای‌ریزی را از طریق آندوسکوپ وارد کرده و از آن‌ها برای ترمیم بافت آسیب‌دیده استفاده کنند. اگر پزشک قادر به شناسایی و رفع خونریزی نباشد، ممکن است برداشتن تمام یا بخشی از ناحیه آسیب‌دیده را با جراحی توصیه کند.
 

شرایط غیراضطراری

در صورتی که به نظر نرسد خونریزی تهدیدکننده زندگی باشد، پزشک ممکن است یک مورد را سفارش یا انجام دهد:
• آزمایش خون مخفی مدفوع: این شامل تجزیه‌وتحلیل نمونه مدفوع برای وجود خون است.
• شمارش کامل خون: این آزمایش خون می‌تواند به تعیین میزان ازدست‌دادن خون کمک کند.
• معاینه رکتوم دیجیتال: این امر به معاینه دستی رکتوم، شناسایی بواسیر یا سایر دلایل خونریزی داخل رکتوم انجام می‌شود.
• آندوسکوپی: این روش به پزشک اجازه می‌دهد تا پوشش داخلی دستگاه گوارش را مشاهده کند.

عملکرد

انتخاب بهترین روش بستگی به علت و منبع خونریزی در دستگاه گوارش دارد.
اگر خونریزی ناشی از زخم، عفونت یا التهاب باشد، پزشک ممکن است داروهایی را تجویز کند.
در برخی موارد، جراحی برای جلوگیری از خونریزی بیشتر ضروری است. پزشک ممکن است آن را با استفاده از آندوسکوپی یا کولونوسکوپی انجام دهد. این روش ممکن است شامل موارد زیر باشد:
• تزریق دارو برای جلوگیری از خونریزی
• با استفاده از یک کاوشگر حرارتی، جریان الکتریکی یا لیزر، محل را به‌خوبی سوزاند
• بستن رگ‌های خونی آسیب‌دیده با استفاده از باند یا گیره
چه موقع به دکتر مراجعه کنیم
در صورت بروز هر یک از موارد زیر، به مراقبت‌های پزشکی فوری مراجعه کنید:
• مقدار زیادی خون قرمز یا تیره در حرکات روده‌ای
• سرگیجه
• خستگی مفرط
• ظاهری کم‌رنگ
• ضربان قلب سریع
•تنگی نفس
این علائم می‌تواند نشان دهد که فرد مقدار خطرناکی خون از دست می‌دهد.
برخی از علائم شدت کمتری دارند اما هنوز هم مجوز بررسی دارند. اگر شخصی ان را تجربه کند باید به پزشک مراجعه کند:
• درد شکمی بدون دلیل
• درد هنگام دفع مدفوع
• مقدار کمی خون در حرکات روده
خلاصه
خون در مدفوع می‌تواند نگران‌کننده باشد، اما همیشه جای نگرانی نیست. علت ممکن است نسبتاً بی‌ضرر باشد و به‌خودی‌خود بهبود یابد.
بااین‌حال، اگر خونریزی مداوم است، به دنبال مشاوره پزشکی باشید. این امر به‌ویژه اگر خونریزی همراه با درد باشد بسیار مهم است.
هرکسی که در حین عمل دفع خون متوجه خون زیادی می‌شود، باید تحت مراقبت‌های اضطراری قرار گیرد، به‌خصوص اگر دچار سرگیجه، خستگی، ضربان قلب سریع یا تنگی نفس می شود.