۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

هر آنچه می خواهید درباره آریتمی بدانید

۵ خرداد ۱۴۰۰، ۹:۰۵
کد خبر: 530950
هر آنچه می خواهید درباره آریتمی بدانید
به گزارش اقتصادآنلاین، آریتمی نوعی اختلال در قلب است که بر میزان یا ریتم ضربان قلب تأثیر می گذارد. وقتی این اتفاق می افتد تکانه های الکتریکی که ضربان قلب را هدایت و تنظیم می کنند ممکن است به درستی کار نکنند. این باعث ضربان قلب می شود:
 
• خیلی سریع (تاکی کاردی)
• خیلی کند (برادی کاردی)
• خیلی زود (انقباض زودرس)
• خیلی نامنظم (فیبریلاسیون)
 
تقریباً همه افراد حداقل یک بار ریتم غیرطبیعی قلب را تجربه خواهند کرد. ممکن است احساس کنید قلب شما در حال تلاطم یا لرزیدن است. آریتمی شایع است و معمولاً بی خطر، اما برخی از آنها مشکل ساز هستند. هنگامی که آریتمی در جریان خون در بدن شما تداخل ایجاد کند، می تواند به شما آسیب برساند که شامل: مغز، ریه ها، اندام های حیاتی دیگر می شود و اگر درمان نشوند، آریتمی ها ممکن است تهدید کننده ی زندگی باشند.

علائم

ممکن است علائم آریتمی را نداشته باشید. با این حال، علائم رایج می تواند شامل موارد زیر باشد:
• احساس می کنید قلب شما تپش می زند
• احساس لرزش در گردن یا سینه شما
• ضربان قلب سریع
• ضربان قلب آهسته یا نامنظم
با پزشک خود در مورد علائم خود صحبت کنید تا آنها بتوانند آریتمی شما را به طور موثر تشخیص داده و درمان کنند. همچنین ممکن است علائم جدی تری ایجاد شود از جمله:درد قفسه سینه، تنفس دشوار، ضعف، سرگیجه یا سبکی سر، غش کردن، یا تقریباً غش کردن، خستگی و تعریق.
 
در صورت مشاهده هر یک از این علائم فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. درباره علائم آریتمی و زمان مراجعه به مراقبت بیشتر بدانید.

علل

آریتمی می تواند دلایل پزشکی، جسمی، عاطفی یا ژنتیکی داشته باشد. علت آن نیز ممکن است ناشناخته باشد.آنتی بیوتیک ها و سایر داروها می توانند باعث آریتمی در برخی از افراد شوند. اینها ممکن است شامل داروهایی باشد که درمان می کنند: فشار خون بالا، افسردگی، آلرژی، سرماخوردگی، تغییر در جریان خون یا تغییرات فیزیکی قلب، مانند زخم نیز می تواند باعث آریتمی شود. سایر شرایط پزشکی نیز ممکن است شامل موارد زیر باشند:
فشار خون بالا، کمبود آب بدن، اختلال تیروئید، آپنه خواب (وقفه ی تنفسی)، دیابت، عدم تعادل الکترولیت ها، مانند سطح پایین کلسیم، پتاسیم یا منیزیم.
 
سایر عوامل جسمی یا سبک زندگی نیز در برخی موارد می توانند باعث آریتمی شوند. این شامل:
ورزش، سرفه کردن، احساسات شدید مانند عصبانیت، استرس یا اضطراب، نوشیدن الکل، سیگار کشیدن شود

درمان

آریتمی ها اغلب به درمان خاصی احتیاج ندارند، اما مهم است که آریتمی شما از نظر پزشکی ارزیابی شود تا بدانید احتیاج به درمان دارید یا خیر. پزشک هنگام تصمیم گیری در مورد گزینه های درمانی، ارزیابی می کند که آیا آریتمی شما ممکن است علائم جدی تری ایجاد کند یا شرایط دیگری ایجاد کند.
 
ورزش، حفظ رژیم غذایی سالم و کنترل فشار خون و سطح کلسترول هنگام آریتمی مهم است. این می تواند خطر ابتلا به عوارضی مانند حمله قلبی یا سکته را کاهش دهد.
 
اگر بدون هیچ علائم دیگری ضربان قلب سریع دارید، ممکن است پزشک پیشنهاد کند که مانور واگ را امتحان کنید. آنها می توانند عصب واگ شما را کاهش دهند تا ضربان قلب شما را کاهش دهد. مانورهای واگال شامل موارد زیر است:
 
صورت خود را با آب سرد خیس کنید، سرفه کردن، خنده، در حالی که فشار می آورید نفس خود را نگه دارید.

سایر درمان های آریتمی شامل دارو و جراحی است.

دارو

پزشک ممکن است برای کنترل آریتمی و جلوگیری از عوارضی مانند حمله قلبی به شما دارو بدهد.
بیشتر داروها به صورت قرص وجود دارد، اما برخی از آنها به صورت داخل وریدی برای استفاده در موارد اضطراری وجود دارد. دارویی که آنها تجویز می کنند به نوع آریتمی و همچنین سایر شرایطی که دارید بستگی دارد. انواع داروهای رایج عبارتند از: داروهای ضد آریتمی: اینها می توانند تاکی کاردی و ضربان های قلب زودرس را درمان کنند. آنها شامل آمیودارون، پروپافنون و ... هستند. با این حال، آنها ممکن است باعث ایجاد عارضه جانبی مشکلی در آریتمی شوند، که می تواند آریتمی شما را بدتر کند یا باعث آریتمی جدید شود.
مسدود کننده های کانال کلسیم: مسدود کننده های کانال کلسیم، که شامل آملودیپین و دیلتیازم است، به شما در کاهش فشار خون و ضربان قلب کمک می کند. از آنها می توان به مدت طولانی استفاده کرد.
 
مسدود کننده های بتا: بتا- بلاکرها ضربان قلب شما را برای درمان تاکی کاردی کاهش می دهند. بتا- بلاکرها شامل آسبوتولول، متوپرولول و سایر داروها هستند.
 
داروهای ضد انعقاد خون: داروهای ضد انعقاد خون از لخته شدن خون جلوگیری می کند، که می تواند ناشی از فیبریلاسیون دهلیزی باشد. داروهای رقیق کننده خون شامل وارفارین، ریواروکسابان و ... است. یک عارضه جانبی ممکن است خونریزی بیش از حد یا داخلی باشد.
 
اطمینان حاصل کنید که همه داروها را طبق تجویز دارو مصرف کنید. در مورد هرگونه عارضه جانبی، به ویژه پاراریتمی، به پزشک اطلاع دهید.
 
عمل جراحی
 
اگر دارو یا سایر روش های درمانی برای کمک به آریتمی شما کافی نیست، ممکن است به یک عمل جراحی جزئی یا جراحی نیاز داشته باشید. چندین روش و دستگاه کاشت می تواند به درمان آریتمی کمک کند:
فرسایش کاتتر: در طی فرسایش کاتتر، متخصص قلب شما لوله های انعطاف پذیر موسوم به کاتتر را از طریق رگ های خونی به ناحیه صحیح قلب شما می ریزد. 
 
یک الکترود در انتهای یکی از کاتترها با ایجاد امواج فرکانس رادیویی، گرما یا دمای بسیار سرد باعث ایجاد یک زخم کوچک می شود. بافت اسکار موج های الکتریکی ایجاد کننده آریتمی را مسدود می کند.
ضربان ساز: پزشک در حین جراحی جزئی می تواند یک ضربان ساز را پیوند دهد. آنها پس از ایجاد یک برش کوچک در نزدیکی شانه، سیم های کوچک را از طریق رگ های شما هدایت می کنند و آنها را در قلب شما قرار می دهند.
 
سیم ها به ژنراتور کوچکی که با باتری کار می کند و در نزدیکی استخوان یقه شما کاشته شده متصل می شوند. اگر ژنراتور ریتم غیر طبیعی قلب را تشخیص دهد، می تواند یک پالس الکتریکی را از طریق سیم بفرستد تا به تنظیم آن کمک کند.
 
دفیبریلاتور قلب و عروق قابل کاشت ICD :(ICD) شبیه ضربان ساز قلب است و ممکن است در نزدیکی استخوان یقه استخوان، استخوان سینه یا دنده های شما کاشته شود. اگر آریتمی شما تهدید کننده زندگی باشد یا شما را در معرض ایست قلبی قرار دهد، ICD ممکن است کمک کند. می تواند شوک های الکتریکی به قلب شما بفرستد تا ریتم آن را اصلاح کند یا در صورت قطع ضربان قلب شما را دوباره راه اندازی کند.
 
جراحی همچنین می تواند انواع جدی آریتمی مانند فیبریلاسیون دهلیزی را درمان کند. در روش پیچ و خم، جراح شما برشهای کوچکی را در نیمه بالایی قلب شما ایجاد می کند تا بافت اسکار ایجاد کند. این زخم ها فعالیت الکتریکی را مسدود می کنند که می تواند باعث نامنظم شدن ریتم قلب شود.

انواع

آریتمی ها بر اساس سه نکته نامگذاری و دسته بندی می شوند:
• سرعت (چه خیلی آهسته باشد و چه خیلی سریع)
• منشا (چه در بطن ها باشد و چه در دهلیزها)
• منظم بودن
در قلب تپنده مناسب، تکانه های الکتریکی مسیرهای دقیق قلب را دنبال می کنند. این سیگنال ها فعالیت عضله قلب را به گونه ای هماهنگ می کنند که خون در قلب و خارج از آن پمپ شود.
هرگونه وقفه در این مسیرها یا تکانه ها می تواند باعث ضربان غیر طبیعی قلب شود و منجر به آریتمی شود. این می تواند از گره سینوسی، بطن ها (اتاق های پایین قلب) یا دهلیزها (اتاق های فوقانی) شروع شود. ضربان قلب زودرس نیز گاهی اوقات می تواند منجر به آریتمی شود.
 
ضربان قلب زودرس احساس می کند قلب شما ضربان قلب شما را از دست داده است. در حقیقت، ریتم طبیعی قلب شما با یک ضربان خیلی زود قطع شده و شما یک ضربان اضافی بین دو ضربان قلب طبیعی را تجربه می کنید.

آریتمی سینوسی

گره سینوسی از تکانه های الکتریکی برای تنظیم ریتم ضربان قلب شما استفاده می کند. اگر گره سینوسی شما تکانه ها را به درستی ارسال نکند، ممکن است قلب شما خیلی آهسته یا نامنظم پمپ کند. این منجر به آریتمی سینوسی می شود.

دو نوع آریتمی سینوسی وجود دارد:

تاکی کاردی سینوسی، هنگامی که ضربان قلب شما به بیش از 100 ضربان در دقیقه می رسد، و برادی کاردی سینوسی، هنگامی که ضربان قلب شما به زیر 60 ضربان در دقیقه کاهش می یابد.
 
آریتمی سینوسی یکی از انواع سندرم سینوس بیمار است، گروهی از اختلالات مربوط به گره سینوسی.
ایجاد زخم در مجاورت گره سینوسی در اثر بیماری قلبی یا حمله قلبی ممکن است باعث کند شدن حرکت موتورهای الکتریکی یا مسدود شدن آنها در قلب شود. این می تواند باعث آریتمی و سایر اختلالات شود.
آریتمی سینوسی یک بیماری شایع در بسیاری از افراد است. با این حال، ممکن است برای برخی عوارض قلبی ایجاد کند.

آریتمی بطنی

آریتمی بطنی از بطن ها یا اتاق های تحتانی قلب شروع می شود و به دو نوع تقسیم می شود:
• تاکی کاردی بطنی
• فیبریلاسیون بطنی
 
هر دو ممکن است به فوریت نیاز به درمان داشته باشند، به خصوص اگر بیماری قلبی دیگری نیز دارید. تاکی کاردی بطنی (VT) به طور معمول در افرادی رخ می دهد که به بیماری قلبی یا مسائل مربوط به قلب مانند بیماری عروق کرونر یا حمله قلبی مبتلا شده اند. این می تواند باعث ضربان قلب 170 ضربان در دقیقه یا بیشتر شود.
VT زمانی خطرناک است که بیش از چند ثانیه طول بکشد. همچنین ممکن است منجر به آریتمی های بطنی جدی تر، مانند فیبریلاسیون بطنی شود. فیبریلاسیون بطنی (VF) شامل ضربان های ناگهانی، سریع، نامنظم و آشفته قلب در بطن است. این تکانه های الکتریکی نامنظم، که بعضاً در اثر حمله قلبی ایجاد می شوند، باعث لرزش بطن های قلب شما می شوند.
 
هنگامی که به این نوع آریتمی مبتلا هستید، بطن های شما نمی توانند خون را در بدن شما پمپاژ کنند و ضربان قلب شما به سرعت پایین می آید. این می تواند باعث ایست ناگهانی قلب و مرگ بدون درمان فوری شود.

آریتمی دهلیزی

آریتمی دهلیزی که به آن آریتمی فوق بطنی نیز گفته می شود ، از دهلیز یا محفظه فوقانی قلب شروع می شود. آنها عبارتند از:

تاکی کاردی فوق بطنی

فیبریلاسیون دهلیزی

بال زدن دهلیزی

تاکی کاردی فوق بطنی (SVT) شامل اشکال مختلف آریتمی است که از بالای بطن ها شروع می شود. SVT ها معمولاً با انفجار ضربان های سریع قلب شناسایی می شوند که ممکن است به طور ناگهانی شروع و پایان یابد.
این انفجارها می توانند چند ثانیه یا چند ساعت طول بکشد و ممکن است باعث شود قلب شما بیش از 160 بار در دقیقه تپ کند. رایج ترین SVT ها عبارتند از:
• فیبریلاسیون دهلیزی
• بال زدن دهلیزی
 
اگر فیبریلاسیون دهلیزی دارید که به آن AF یا AFib نیز گفته می شود، دهلیزهای شما بسیار سریع، به سرعت 400 ضربان در دقیقه می زند.  دهلیزها آنقدر سریع حرکت می کنند که قادر به انقباض کامل نیستند. در عوض، آنها لرزان می شوند، یا لخته می شوند. خطر ابتلا به AF در سن 65 سالگی و در صورت داشتن سایر شرایط پزشکی افزایش می یابد. در صورت عدم درمان، AF می تواند به شرایط جدی تری مانند سکته منجر شود.
در بال زدن دهلیزی (AFl)، ضربان قلب بیشتر از زمان لخته شدن دهلیزی، ریتمیک و ثابت است. با هر دو نوع آریتمی ممکن است هیچ علائمی احساس نکنید. بال زدن دهلیزی غالباً در افراد مبتلا به بیماری قلبی اتفاق می افتد، اگرچه شیوع آن کمتر از AF است. همچنین اغلب در هفته های اول پس از جراحی قلب خود را نشان می دهد. مانند AF ، بال زدن دهلیزی نیز می تواند زندگی را تهدید کند.

آریتمی در مقابل دیس ریتمی

دیس ریتمی نام دیگر آریتمی است. در حالی که یک تمایز پزشکی جزئی بین این دو وجود دارد، هر دو اغلب به جای یکدیگر برای اشاره به ضربان قلب نامنظم استفاده می شوند.

نوار قلب

از دستگاه الکتروکاردیوگرام، که ECG یا EKG نیز نامیده می شود، برای تشخیص آریتمی غالباً استفاده می شود. پزشک شما الکترودهایی را به قفسه سینه، بازوها یا پاها متصل می کند که فعالیت الکتریکی قلب شما را اندازه گیری و نمودار می کند.
 
اندازه گیری های ECG نشان می دهد که آیا فعالیت الکتریکی به طور غیرمعمولی سریع، کند یا نامنظم است. این آزمایش همچنین می تواند نشان دهد که قلب شما بزرگ شده یا جریان خون ضعیفی دارد.
پزشک شما ممکن است هنگام استراحت یا هنگام ورزش با دوچرخه ثابت یا تردمیل، نوار قلب را انجام دهد.یک مانیتور قابل حمل همچنین می تواند نوار قلب را برای جستجوی بی نظمی در مدت زمان طولانی تری برد. نوار قلب خطر کمی دارد یا هیچ خطری ندارد.

تشخیص

برای تشخیص آریتمی، پزشک می تواند از موارد زیر استفاده کند:
 
سابقه پزشکی و خانوادگی شما، معاینه بدنی، طیف وسیعی از آزمایشات برای تشخیص آریتمی ها.علاوه بر نوار قلب، پزشک شما همچنین می تواند از اشعه ایکس قفسه سینه یا اکوکاردیوگرافی برای بررسی موارد زیر استفاده کند:

اندازه و شکل قلب شما

وضعیت دریچه هایی که به تنظیم جریان خون از طریق قلب کمک می کنند. از آنجا که آریتمی ها می توانند نامنظم باشند و ممکن است در مدت حضور شما در مطب پزشک رخ ندهند، ممکن است پزشک شما را مجبور کند از مانیتور قلب در خانه استفاده کنید. انواع نمایشگرها عبارتند از:
مانیتور هولتر: مانیتور هولتر یک مانیتور قابل حمل است که ریتم قلب شما را در طی یک یا دو روز ضبط می کند.
ضبط کننده های رویداد: ضبط کننده های رویداد، مانیتورهای دستی هستند که در صورت احساس بی نظمی می توانند ضربان قلب شما را ضبط کنند.
 
ضبط حلقه قابل کاشت: پزشک شما ممکن است یک ضبط کننده حلقه را زیر پوست شما قرار دهد تا به طور مداوم ضربان قلب شما را کنترل کند و آریتمی های نادر را ثبت کند.
 
سایر آزمایشات نیز می توانند آریتمی را در شرایط مختلف بررسی کنند. این شامل:
 
سنجش استرس: یک تست استرس به پزشک شما این امکان را می دهد تا در حین ورزش ضربان قلب شما را کنترل کند تا ببینید آیا اعمال باعث آریتمی می شود یا خیر. 
 
اگر در ورزش مشکلی دارید، آنها می توانند از دارو برای افزایش ضربان قلب شما برای آزمایش استفاده کنند. مطالعه خواب: یک مطالعه خواب می تواند نشان دهد که آیا آپنه خواب(وقفه ی تنفسی) منبع آریتمی شماست.
 
تست میز شیب: اگر آریتمی شما در گذشته باعث بیهوشی شده باشد، ممکن است از تست جدول شیب استفاده شود. 
 
وقتی روی میز قرار می گیرید که بین موقعیت های مختلف قرار گرفته است، پزشک ضربان قلب و فشار خون شما را بررسی می کند. آزمایش الکتروفیزیولوژیک: پزشک شما کاتترهای الکترود نازکی را از طریق وریدهای شما به مناطق مختلف قلب شما وارد می کند تا سیگنال های الکتریکی را در طول آزمایش الکتروفیزیولوژیک ترسیم کند. 
 
الکترودها همچنین می توانند باعث آریتمی شوند، که ممکن است به پزشک در تشخیص آنها کمک کند و درمان هایی را به شما پیشنهاد دهد.
 
پزشک شما همچنین ممکن است آزمایش خون را برای بررسی سطح منیزیم، کلسیم، هورمون تیروئید و سایر مواد موجود در خون که ممکن است بر آریتمی تأثیر بگذارد، بررسی کند.

جلوگیری

آریتمی می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود، که شما نمی توانید از برخی از آنها جلوگیری کنید. هنوز هم می توانید برای جلوگیری از ایجاد آریتمی یا بدتر کردن آن تلاش کنید. اول، مهم است که علت آریتمی خود را درک کنید، بنابراین می توانید از عوامل محرک جلوگیری کنید. عوامل پیشگیری ممکن است شامل موارد زیر باشد:
استرس / اضطراب، سیگار کشیدن، کافئین، الکل، داروهای خاص، برخی از مواد مخدر خیابانی
اگر فکر می کنید هر دارویی باعث آریتمی شما می شود با پزشک خود صحبت کنید. مصرف دارو را قطع نکنید و خود تغییر ندهید.
 
سبک زندگی سالم نیز برای پیشگیری و کنترل آریتمی مفید است. تمام تلاش خود را انجام دهید تا:
یک رژیم غذایی سالم را با کاهش نمک و چربی دنبال کنید، اگر سیگار می کشید، سیگار را ترک کنید، به طور منظم تمرین کنید، در یک محدوده وزن سالم بمانید،کاهش استرس، فشار خون و سطح کلسترول سالم را حفظ کنید.
برای کمک به شما در کنترل آریتمی، با پزشک خود برنامه ای تهیه کنید، از جمله اقداماتی که می توانید هنگام بروز علائم انجام دهید.

عوامل خطر

سابقه خانوادگی، شرایط سلامتی، سن، سبک زندگی و موارد دیگر می تواند از عوامل خطر آریتمی باشد.
شرایط پزشکی یا وقایع، به ویژه موارد مرتبط با قلب شما، ممکن است خطر شما را افزایش دهد. آنها عبارتند از:
• بیماری عروق کرونر
• بیماری دریچه قلب
• حمله قلبی یا نارسایی قلبی
• کاردیومیوپاتی (بیماری های عضله قلب)
• آندوکاردیت (التهاب قلب)
• فشار خون بالا
• آپنه خواب ( وقفه ی تنفسی)
• بیماری مزمن ریه
• غده تیروئید بیش فعال یا کم کار
• بیماری کلیوی
• اختلالات خوردن که باعث عدم تعادل الکترولیت یا سو mal تغذیه می شود
• تب
• دیابت
سایر عوامل خطر مشترک شامل:
• سن بالاتر
• داروهای خاص، به ویژه محرک ها و آنتی هیستامین ها که برخی از آنها را می توان بدون نسخه دریافت کرد.
• آلودگی هوا
• سابقه خانوادگی آریتمی
• کافئین
• الکل
• سیگار کشیدن
• مواد مخدر در خیابان، به ویژه کوکائین یا آمفتامین
تغییر سبک زندگی ممکن است به شما در کاهش آریتمی کمک کند.

عوارض

انواع مختلف آریتمی، به ویژه در صورت عدم درمان، ممکن است منجر به شرایط تهدید کننده زندگی شود. این عوارض عبارتند از:

• نارسایی قلبی
• سکته
• زوال عقل
• ایست قلبی
آریتمی که بدتر شود علائم دیگری ایجاد می کند.  یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که چندین بیماری، از جمله آریتمی، به شدت با زوال عقل در بزرگسالان بالاتر از 64 سال ارتباط دارد.

درمان های خانگی برای آریتمی

ایجاد تغییر در سبک زندگی در خانه، از جمله ورزش منظم و خوردن غذاهای سال، می تواند به بهبود سلامت قلب شما کمک کرده و به شما در کنترل آریتمی کمک کند. سایر درمان های جایگزین یا مکمل ممکن است به آریتمی کمک کنند، اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است. مطالعه ای در سال 2013 نشان داد که یوگا باعث کاهش دوره های فیبریلاسیون دهلیزی و بهبود فشار خون و اضطراب می شود.
 
طبق یک بررسی تحقیقاتی در سال 2017، طب سوزنی همچنین می تواند یک درمان موثر برای آریتمی باشد. با این حال، بررسی اشاره کرد که تحقیقات فعلی محدود است. دو بررسی تحقیقاتی که در سال 2017 منتشر شد، حاکی از آن است که مکمل های منیزیم و ویتامین C ممکن است پس از جراحی قلب، فیبریلاسیون دهلیزی را کاهش یا از آن جلوگیری کنند. هنوز شواهد کافی برای توصیه مکمل ها برای سایر آریتمی ها وجود ندارد. هر روش درمانی جایگزین، به ویژه مکمل ها را با پزشک خود در میان بگذارید.

چشم انداز

انواع مختلفی از آریتمی قلب وجود دارد. بیشتر آنها بی ضرر هستند و تقریباً همه در یک زمان آریتمی دارند. غالباً، مورد توجه قرار نمی گیرند.
 
همچنین افزایش ضربان قلب در حین ورزش، طبیعی است که قلب شما سخت کار می کند تا خون غنی از اکسیژن را برای بافت های شما فراهم کند تا خیلی زود خسته نشوید. هر چند برخی از آریتمی ها بی ضرر نیستند. چشم انداز شما به نوع و شدت آریتمی شما بستگی دارد. اگر فکر می کنید آریتمی دارید ، به پزشک مراجعه کنید. حتی جدی ترین آریتمی ها نیز اغلب با موفقیت قابل درمان هستند. بیشتر افراد مبتلا به آریتمی می توانند زندگی عادی داشته باشند.