۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آنچه باید درباره ریتم های غیر طبیعی قلب بدانید

۵ خرداد ۱۴۰۰، ۰:۱۸
کد خبر: 530900
آنچه باید درباره ریتم های غیر طبیعی قلب بدانید

ریتم غیر طبیعی قلب هنگامی است که قلب شما خیلی سریع، خیلی کند یا نامنظم می زند. به این حالت آریتمی نیز گفته می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، درون قلب یک سیستم پیچیده از دریچه ها، گره ها و محفظه ها وجود دارد که نحوه و زمان پمپاژ خون را کنترل می کند. اگر عملکردهای این سیستم حیاتی مختل، آسیب دیده یا به خطر بیفتد، می تواند الگویی را که قلب شما با آن می زند را تغییر دهد.

آریتمی می تواند هیچ علائمی نداشته باشد، یا ممکن است احساس ناراحتی، بال زدن، درد یا کوبیدن در قفسه سینه خود کنید.

همه آریتمی ها تهدید کننده زندگی نیستند و یا باعث عوارض سلامتی می شوند. اما برای اطمینان از این موضوع، باید هر ریتم غیرطبیعی قلب را به پزشک خود گزارش دهید.

انواع ریتم های غیر طبیعی قلب

رایج ترین انواع ریتم های غیر طبیعی قلب عبارتند از:

تاکی کاردی

تاکی کاردی به این معنی است که قلب شما خیلی سریع می تپد. به عنوان مثال: یک قلب طبیعی در بزرگسالان 60 تا 100 بار در دقیقه می زند. تاکی کاردی هر ضربان قلب در حالت استراحت بیش از 100 ضربان در دقیقه (BPM) است.

سه نوع تاکی کاردی وجود دارد:

·       تاکی کاردی فوق بطنی در اتاق های فوقانی قلب شما اتفاق می افتد که به دهلیز معروف است.

·       تاکی کاردی بطنی در اتاق های تحتانی معروف به بطن ها اتفاق می افتد.

·       تاکی کاردی سینوسی یک افزایش طبیعی در ضربان قلب است که ممکن است در هنگام بیماری یا هیجان ایجاد شود. در تاکی کاردی سینوسی، با بهتر شدن یا آرام شدن ضربان قلب شما به حالت عادی برمی گردد.

فیبریلاسیون دهلیزی

این ریتم نامنظم قلب در اتاق های فوقانی قلب اتفاق می افتد. این شایعترین آریتمی است. فیبریلاسیون دهلیزی یا AFib زمانی اتفاق می افتد که بسیاری از تکانه های الکتریکی ناپایدار از کار بیفتند و ممکن است منجر به خارج شدن کنترل دهلیزها شود.

AFib  باعث افزایش ضربان قلب و نامنظم شدن آن می شود. این می تواند ضربان قلب شما را به 100 تا 200 BPM برساند، که بسیار سریعتر از BPM طبیعی 60 تا 100 است.

بال زدن دهلیزی

بال زدن دهلیزی (AFL) معمولاً در دهلیز راست که یکی از دو اتاق فوقانی قلب است، اتفاق می افتد. با این حال، ممکن است در دهلیز چپ نیز رخ دهد. این شرایط ناشی از یک تک تک الکتریکی است که به سرعت در دهلیز آسیب دیده حرکت می کند. این اغلب منجر به ضربان قلب سریع می شود، اما ریتم منظم تری است.

برادی کاردی

اگر برادیکارد هستید، به این معنی است که ضربان قلب شما آهسته است (کمتر از 60 دور در دقیقه). برادی کاردی به طور کلی زمانی اتفاق می افتد که سیگنال های الکتریکی که از دهلیزها به بطن ها حرکت می کنند مختل شود.

بعضی از ورزشکاران ضربان قلب کمتری دارند زیرا در شرایط جسمی عالی هستند و این معمولاً نتیجه یک مشکل قلبی نیست.

فیبریلاسیون بطنی

فیبریلاسیون بطنی (VF) می تواند ضربان قلب را متوقف کرده و باعث ایست قلبی شود. این در بطن ها رخ می دهد، که به دلیل ضربان قلب نامنظم قادر به بیرون آوردن خون از قلب شما به بدن و مغز نیست. VF یک بیماری جدی است که اگر بلافاصله درمان نشود ممکن است باعث مرگ شود.

انقباضات زودرس

با بیشتر انقباضات زودرس، به نظر می رسد قلب هنگام گرفتن نبض در مچ دست یا قفسه سینه، ضربان قلب خود را از دست می دهد. ضرب و شتم فراموش شده آنقدر ضعیف یا سست است که شنیده و احساس نمی شود.

انواع دیگر انقباضات زودرس شامل ضربات اضافی و ضربات اولیه است. هر سه نوع ممکن است در اتاق های فوقانی یا تحتانی قلب وجود داشته باشد.

علائم ریتم غیر طبیعی قلب چیست؟

اگر ریتم قلب غیرطبیعی دارید، ممکن است برخی یا همه این علائم را تجربه کنید: احساس ضعف، گیجی یا سبکی سر، تنگی نفس، نبض یا تپش قلب نامنظم، درد قفسه سینه، پوست رنگپریده، تعریق

چه عواملی باعث ریتم غیر طبیعی قلب می شوند؟

تعدادی از موارد ممکن است باعث ضربان قلب غیر طبیعی شود: از جمله فشار خون بالا. سایر علل شایع عبارتند از:

بیماری کرونر قلب

این مشکل جدی قلبی زمانی اتفاق می افتد که کلسترول و سایر رسوبات باعث انسداد عروق کرونر شوند.

داروها

برخی از داروها یا مواد ممکن است باعث تغییر ضربان قلب شما شوند. این شامل:

کافئین

آمفتامین ها، داروهایی هستند که مغز را تحریک می کنند. 

مسدود کننده های بتا، که برای کاهش فشار خون بالا استفاده می شود

علل دیگر

تعدادی از عوامل دیگر نیز می توانند باعث تغییر در ریتم قلب شما شوند. که  شامل: تغییر در عضله قلب شما پس از بیماری یا آسیب دیدگی، بهبودی بعد از جراحی قلب، پتاسیم کم و سایر الکترولیت ها، ناهنجاری های قلب، سایر شرایط سلامتی می شود

عوامل خطر برای ریتم غیر طبیعی قلب چیست؟

سیگار کشیدن، بیماری های قلبی، یا سابقه خانوادگی بیماری های قلبی، دیابت، فشار، اضافه وزن، زندگی بی تحرک، رژیم غذایی سرشار از چربی، کلسترول و سایر غذاهای ناسالم، فشار خون بالا یا سایر مشکلات سلامتی، استفاده بیش از حد از الکل (بیش از دو نوشیدنی در روز)،  مصرف مواد مخدر، آپنه خواب(وقفه ی تنفسی)

تشخیص ریتم های غیر طبیعی قلب

پزشک معاینه بدنی انجام می دهد که شامل استفاده از استتوسکوپ برای گوش دادن به قلب شما خواهد بود. آنها همچنین ممکن است از دستگاه الکتروکاردیوگرام (EKG  یا  ECG) برای بررسی تکانه های الکتریکی قلب شما استفاده کنند. 

این به آنها کمک می کند ریتم قلب شما غیرطبیعی باشد یا خیر و یا علت را تشخیص می دهند.

سایر ابزارهایی که می توانند برای تشخیص آریتمی استفاده شوند عبارتند از:

اکوکاردیوگرام این تست که به عنوان اکو قلبی نیز شناخته می شود، با استفاده از امواج صوتی از قلب شما عکس می گیرد.مانیتور هولتر: در حالی که فعالیت های عادی خود را ادامه می دهید حداقل 24 ساعت از این مانیتور استفاده می کنید. این به پزشک شما اجازه می دهد تا تغییرات در ریتم قلب شما را در طول روز پیگیری کند.

سنجش استرس ( تست ورزش) : برای این آزمایش، پزشک شما را وادار می کند که روی تردمیل راه بروید یا بدوید تا ببیند چگونه ورزش بر قلب شما تأثیر می گذارد.

درمان ریتم های غیر طبیعی قلب

درمان آریتمی به علت آن بستگی دارد. ممکن است لازم باشد تغییراتی در شیوه زندگی ایجاد کنید، مانند افزایش سطح فعالیت یا تغییر رژیم غذایی (به عنوان مثال: محدود کردن مصرف کافئین). اگر سیگار می کشید، پزشک به شما کمک می کند تا سیگار را ترک کنید.

همچنین ممکن است برای کنترل ضربان قلب غیر طبیعی و همچنین علائم ثانویه به دارو نیاز داشته باشید.برای ناهنجاری های جدی که با تغییرات رفتاری یا دارو از بین نمی روند، پزشک می تواند موارد زیر را توصیه کند:

کاتتریزاسیون قلب برای تشخیص مشکل قلبی، فرسایش کاتتر برای از بین بردن بافتی که باعث ریتم های غیر طبیعی می شود، جراحی قلب با دارو یا شوک الکتریکی به قلب، کاشت ضربان ساز یا دفیبریلاتور قلب و عروق، جراحی برای اصلاح ناهنجاری

چشم انداز: در بلند مدت چه انتظاری باید داشته باشم؟

اگرچه آریتمی می تواند کاملا جدی باشد، اما بسیاری از موارد را می توان با درمان کنترل کرد. همراه با درمان، پزشک شما می خواهد با معاینات منظم وضعیت شما را کنترل کند.

جلوگیری

هنگامی که آریتمی شما کنترل شد، پزشک در مورد راه های جلوگیری از بازگشت آن بحث خواهد کرد. به طور کلی، انتخاب سبک زندگی سالم می تواند کمک زیادی به شما در کنترل وضعیت خود کند. پزشک شما احتمالاً بهبود رژیم غذایی، ورزش بیشتر و تلاش برای پایان دادن به برخی رفتارهای ناسالم مانند سیگار کشیدن را توصیه می کند.