۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بیشتر کار کنید، بدون اینکه از بین بروید!

۳ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۵۸
کد خبر: 530478
بیشتر کار کنید، بدون اینکه از بین بروید!

زندگی مدرن بسیار طاقت‌فرسا است. بیشتر افراد بیش از حد در زندگی خود استرس را تجربه می‌کنند. ما ساعت‌های خیلی طولانی کار می‌کنیم و برای موفقیت در همه زمینه‌های زندگی به خود به شدت فشار می‌آوریم. بین کار و خانواده، زمان بسیار کمی برای مراقبت از خود اختصاص می‌دهیم و بسیاری از ما از نظر جسمی و روحی بسیار خسته هستیم به شکلی که در حال از بین بردن خودمان هستیم.

فرسودگی شغلی چگونه است؟

به گزارش اقتصادآنلاین، معمولاً، مردم متوجه از بین بردن خودشان نیستند تا زمانی که پزشک خانوادگی به آن‌ها هشدار می‌دهد و توصیه می‌کند که به خود آسان بگیرند، یا اینکه در اواسط شب برای یک فوریت پزشکی ناشی از استرس به اورژانس منتقل می‌شوند و از آنجا که فرسودگی شغلی به‌تدریج اتفاق می‌افتد، فراموش‌کردن علائم واقعاً آسان است.

در مراحل اولیه، فرسودگی به شما احساس خستگی و کمبود انرژی می‌دهد. هروقت به همه کار‌هایی که باید قبل از پایان روز انجام دهید فکر کنید، احساس ترس می‌کنید. سپس شما هرچقدر هم که خسته باشید موقع خواب مشکل پیدا می‌کنید.

این بر حافظه و تمرکز شما تأثیر می‌گذارد که انجام کار راحت را دشوارتر می‌کند. اندکی پس از آن، علائم جسمی فرسودگی شغلی مانند درد قفسه سینه، مشکلات دستگاه گوارش، تنگی نفس، سردرد و تپش قلب شروع می‌شود.

هزینه‌های سلامتی فرسودگی شغلی

استرس باعث‌ ترشح آدرنالین و کورتیزول در بدن می‌شود. آدرنالین ضربان قلب و فشارخون شما را افزایش می‌دهد و به شما انرژی لازم برای مبارزه یا فرار از وضعیت استرس‌زا را می‌دهد. از طرف دیگر، کورتیزول باعث افزایش گلوکز خون می‌شود.

استرس مداوم به این معناست که سطح آدرنالین و کورتیزول شما همیشه بالا است. این امر باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن و همچنین عملکرد‌های طبیعی بدن مانند هضم غذا و خواب می‌شود. سرانجام، نارسایی آدرنالین ایجاد شده و بدن در تولید کورتیزول دچار مشکل می‌شود.

استرس شدید همچنین می‌تواند ساختار فیزیکی مغز شما را تغییر داده و باعث کوچک شدن و پیر شدن سریع آن شود. این باعث می‌شود مغز شما حتی در برابر آسیب عصبی آسیب‌پذیر شود.

فرسودگی شغلی را در زندگی خود متوقف کنید!

همه ما در یکی از مراحل زندگی خود یکی دو علامت فرسودگی را تجربه کرده‌ایم. اما، چگونه روند را متوقف کرده و مطمئن شویم که ماده خاکستری گرانبهای خود را از دست نمی‌دهیم؟

بازار‌های خلاقانه

داشتن یک مرکز فروش خلاقانه در خارج از کار خود راهی عالی برای ازبین‌بردن استرس و انگیزه دادن است. وقتی کاری را که دوست دارید انجام می‌دهید باعث ایجاد حس آرام‌بخشی در وجود شما می‌شود و خودبه‌خود به بهبودی بدن شما کمک می‌کند. محل فروش شما می‌تواند از یک پروژه DIY(خودت انجام بده) تا پخت‌وپز باشد به شرطی که کاری را که دوست دارید انجام دهید.

از خود بهتر مراقبت کن

خوردن غذا‌های سالم و ورزش به کاهش تأثیرات جسمی استرس بر سلامتی کمک می‌کند و انرژی موردنیاز شما را افزایش می‌دهد. به نظر می‌رسد کار اضافی باعث شده سرتان به شدت شلوغ شود ولی بدون اینکه اثرات منفی روی شما داشته باشید می‌توانید به کار‌های خود برسید.

درخواست پشتیبانی کنید

وقتی احساس می‌کنید در حال فرسودگی هستید، ممکن است وسوسه شوید که کنار بروید و شروع به دوری از افراد کنید. متأسفانه، این  بدترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید درخواست پشتیبانی در محل کار و خانه است. تلاش برای انجام همه کار‌ها ممکن است به شما کمک کند تا احساس کنترل کنید اما باعث می‌شود در مرز فرسودگی قرار بگیرید.

ما همچنین دائماً با پیام‌های "شما می‌توانید این کار را انجام دهید" احاطه شده‌ایم، باعث می‌شود وقتی‌که می‌خواهیم مقداری به خود آسان بگیریم عذاب وجدان داشته باشیم و حس کنیم که داریم از مسئولیت خود شانه خالی می‌کنیم. بااین‌حال، اگر می‌توانید یک فروشگاه خلاقانه پیدا کنید، از خود مراقبت بهتری داشته باشید و در صورت نیاز از افراد پشتیبانی بخواهید، می‌توانید کار‌های بیشتری انجام دهید بدون اینکه خود را از بین ببرید و در این راه بسیار شاد باشید.