۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

میکرودیسککتومی چیست؟

۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۰۶
کد خبر: 529908
میکرودیسککتومی چیست؟

جراحی ستون فقرات زمانی به معنای برش های بزرگ، دوره های نقاهت طولانی و توانبخشی دردناک بود. اما خوشبختانه ، پیشرفت های جراحی مانند روش میکرودیسکتومی باعث بهبود روند این جراحی شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، میکرودیسککتومی، که بعضاً میکرودکامپرسیون نیز نامیده می شود، یک روش جراحی  کم تهاجمی است که در بیماران مبتلا به فتق دیسک کمر انجام می شود.در طی این جراحی،  جراح قسمت هایی از دیسک فتق شده را برمی دارد تا فشار بر ستون عصب نخاع را کاهش دهد.

چه کسانی از میکرودیسکتومی سود می برند؟

طبق یک مطالعه در سال 2015، حدود 84 درصد کسانی که از روش جراحی  میکرو دیسککتومی استفاده کرده اند، در طولانی مدت در درمان فتق دیسک موفق بودند.

سیاتیک نوعی درد است که در اثر فشرده سازی عصب نخاعی ایجاد می شود. این فشرده سازی اغلب در نتیجه فتق دیسک کمر ایجاد می شود. با بیرون زدن فتق و گسترش بافت آسیب دیده به سمت  ستون فقرات، به اعصاب فشار می آید. این باعث می شود اعصاب سیگنال های درد را به مغز ارسال کنند. این درد احساس می شود که از پاها است.

در اکثر موارد سیاتیک بدون جراحی طی چند هفته به طور طبیعی بهبود می یابد. اگر درد ناشی از سیاتیک بیش از 12 هفته طول بکشد، ممکن است از میکرودیسکتومی بهره مند شوید.میکرودیسککتومی در تسکین کمردرد موثر نیست.

جراحی چگونه انجام می شود؟

هدف از انجام میکرو دیسککتومی برداشتن ماده دیسکی است که به اعصاب فشار وارد می کند.

این روش با بیهوشی عمومی انجام می شود. شما در طول کل مراحل بیهوش خواهید بود و قادر به احساس چیزی نیستید. این روش با دراز کشیدن بیماربه سمت شکم روی تخت انجام می شود. روند به شرح زیر است:

یک برش 1 تا 1 و نیم  اینچی مستقیماً بر روی دیسک آسیب دیده ایجاد می شود.

از یک میکروسکوپ روشن برای کمک به جراح در واضح  دیدن ناحیه آسیب دیده استفاده می شود.جراح ممکن است قسمت کوچکی از استخوان را که از عصب ریشه محافظت می کند خارج کند.جراح شما با استفاده از ابزاری شبیه قیچی، بافت فتق آسیب دیده را برداشته و فشار عصب را برطرف می کند، برش با بخیه بسته می شود، بیمار معمولاً همان روز یا صبح روز بعد مرخص می شود.

عصب نخاعی اکنون فضای مورد نیاز داخل ستون فقرات را دارد، بنابراین هر گونه درد ناشی از فشار عصب باید متوقف شود.

زمان بهبودی

زمان بهبودی این جراحی کمتر از سایر روشهای تهاجمی است. اکثر افراد انتظار دارند بیمارستان را در همان روز یا در عرض 24 ساعت ترک کنند.

قبل از ترک بیمارستان احتمالاً با یک متخصص فیزیوتراپی و یا  کاردرمانی ملاقات خواهید کرد. این درمانگران شما را راهنمایی می کنند که چگونه خم شدن، بلند کردن و پیچ خوردن  با کمر خود را کاهش دهید.

درمانگر ممکن است به شما بگوید چه تمریناتی را می توانید برای بهبود استقامت عضلات پشت و انعطاف پذیری عضلات اطراف ستون فقرات انجام دهید.

باید از رانندگی، نشستن به مدت طولانی، بلند کردن هر جسم سنگین و خم شدن بلافاصله بعد از جراحی خودداری کنید. اگرچه نمی توانید بلافاصله فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید، اما نباید سبک زندگی شما خیلی تحت تأثیر این جراحی قرار گیرد.

طی یکی دو هفته اول ممکن است لازم باشد حجم کار خود را کاهش دهید یا در زمان بهبودی از محل کار خود مرخصی بگیرید. همچنین لازم است از بلند کردن اجسام سنگین به مدت 2 تا 4 هفته پس از جراحی خودداری کنید. این به طور کلی شامل هر چیزی سنگین تر از 5 پوند است.

همچنین ممکن است لازم باشد که به آرامی به فعالیت بدنی عادی برگردید. به عنوان مثال، ممکن است به مدت 2 تا 4 هفته پس از عمل نتوانید ورزش یا تمرینات بدنی را از سر بگیرید. زمان معمول برای بهبودی کامل حدود 6 هفته است.

خطرات و عوارض آن چیست؟

میکرودیسکتومی یک روش ایمن است و عوارض آن نادر است. با این حال، مانند هر عمل جراحی، برخی از خطرات نیز وجود دارد. که شامل موارد زیر است:

•    پارگی دورال (نشت مایع مغزی نخاعی) در حدود 1 تا 7 درصد از جراحی ها

•    آسیب ریشه عصبی

•    عود فتق دیسک

•    بی اختیاری روده / مثانه (بسیار نادر)

•    خون ریزی

•    عفونت

هزینه آن چقدر است؟

میکرودیسکتومی جراحی تخصصی است که نیاز به جراح با آموزش های ویژه دارد. به همین دلیل، می تواند هزینه این جراحی بیشتر از سایر جراحی های کمر باشد. البته هزینه دقیق این عمل بعد از معاینه توسط پزشک مشخص می شود.

به محض پرداخت فرانشیز و بیمه تکمیلی، بیمه درمانی شما ممکن است قسمت عمده ای از این هزینه را پوشش دهد.اگر بیمه ندارید، قبل از انجام این روش حتما با بیمارستان، جراح و سایر متخصصان پزشکی خود صحبت کنید. بپرسید آیا چظور می توانید با نرخ پایین تری این جراحی را انجام دهید.

چه زمانی با پزشک خود صحبت کنید

میکرودیسکتومی یک روش کم تهاجمی با سابقه برجسته برای تسکین درد است. در حالی که اکثر افرادی که سیاتیک را تجربه می کنند نیازی به جراحی نخواهند داشت، اما در صورت عدم موفقیت در سایر روش های درمانی، انجام میکرو دیسککتومی ضروری است.

پزشک شرایط منحصر به فرد شما را بررسی می کند و تشخیص می دهد که آیا این روش برای شما مناسب است یا خیر. اگر می خواهید این عمل را انجام دهید، باید درباره خطرات و مزایای جراحی با پزشک خود صحبت کنید.