۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

چگونه می توان از بروز سرطان پروستات جلوگیری یا آن را کاهش داد

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۱:۳۰
کد خبر: 529665
چگونه می توان از بروز سرطان پروستات جلوگیری یا آن را کاهش داد

سرطان پروستات یکی از رایج ترین انواع سرطان در مردان است. ممکن است در غده پروستات رخ دهد، غده کوچکی به شکل گردو که مایع منی تولید می کند. این بیماری معمولاً مردان بالای 40 سال را درگیر می کند، اما می تواند آنها را در هر سنی درگیر کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، سرطان پروستات معمولاً به آرامی رشد می کند و در ابتدا محدود به غده می شود. در مراحل اولیه علائمی ایجاد نمی کند؛  بنابراین، حتی اگر مردی مبتلا به سرطان پروستات باشد، ممکن است تا زمان رشد و گسترش آن، آگاهی از آن  نداشته باشد. با این حال، برخی از انواع تهاجمی آن به سرعت گسترش می یابند و به درمان زودرس نیاز دارند.

عوامل خطر سرطان پروستات چیست؟

برخی از عوامل شناسایی شده خطر ابتلا به سرطان پروستات در یک مرد را افزایش می دهد. بیشتر این عوامل خطرساز برگشت ناپذیر هستند.

ژنتیک: اگر یکی از اعضای خانواده به سرطان پروستات مبتلا باشد، احتمال ابتلا به آن بیشتر است. ژنتیک در این مشکل نقش دارد پس اگر این ژن در خانواده شما وجود دارد، بهتر است محتاط باشید.

روبان سرطان پروستات

اگر در سوابق خانوادگی ژن هایی وجود دارند که خطر سرطان پستان را افزایش می دهند، مانند BRCA1 یا BRCA2، یا اگر سابقه خانوادگی قوی ای در سرطان پستان دارید، خطر ابتلا به سرطان پروستات می تواند زیاد باشد.

سن: با افزایش سنتان، خطر ابتلا به سرطان پروستات افزایش می یابد. این خطر در مردان وقتی به سن 50 سالگی یا بیشتر برسند  به طرز چشمگیری افزایش می یابد.

نژاد: مردان آمریکایی آفریقایی تبار بیشتر از سایرین در معرض سرطان پروستات هستند.

متأسفانه، شما نمی توانید در مورد این عوامل خطرساز کاری انجام دهید زیرا نمی توانید آنها را تغییر دهید. با این حال، مواردی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات انجام دهید.

انجام این اصلاحات در سبک زندگی نه تنها خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد بلکه خطر بسیاری از سرطان های دیگر را نیز کاهش می دهد.

چگونه می توانید از ابتلا به سرطان پروستات جلوگیری کنید؟

اصلاحات غذایی

• رژیم غذایی نقش مهمی در پیشگیری از سرطان پروستات دارد. تحقیقات نشان داده است که مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات در کشورهایی که مصرف چربی در آنها زیاد است، از همه بالاتر است.

در صورت کاهش مصرف چربی، خطر ابتلا به سرطان پروستات نیز کاهش می یابد. فست فودها، گوشت های چرب، غذاهای سرخ شده، خامه زده شده، چربی های حیوانی، دسرها و سس مایونز دارای چربی زیادی هستند و مصرف مدام آنها ناسالم است.

روبان سرطان پروستات

اطمینان حاصل کنید که برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات، مصرف چربی را کاهش می دهید.

• افرادی که از رژیم های غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی آزاد، ماهی تن، ماهی خال مخالی و شاه ماهی استفاده می کنند، به طور کلی خطر ابتلا به سرطان در این افراد کمتر است. 

• افزایش مصرف میوه و سبزیجات خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد.

یک مطالعه تطبیقی ​​نشان داد گروهی از مردانی که در هفته 28 وعده یا بیشتر از میوه یا سبزیجات استفاده می کنند نسبت به گروهی از مردان که 14 وعده یا کمتر مصرف می کنند، میزان پایینتری از ابتلا به سرطان پروستات را نشان می دهند.

• غذاهای حاوی سویا و حبوبات دارای مواد شیمیایی با پایه گیاهی هستند که به عنوان فیتواستروژن شناخته می شوند. آنها اثرات استروژن طبیعی را که به طور طبیعی در بدن تولید می شود شبیه سازی می کنند.

مطالعات نشان داده است که هورمون استروژن خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد. بنابراین، افزایش مصرف محصولات سویا و حبوبات از شما در برابر سرطان پروستات محافظت می کند.

• ثابت شده است که نوشیدن مرتب چای سبز خطر ابتلا به سرطان ها از جمله سرطان پروستات را کاهش می دهد. چای سبز حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که با سلول های سرطانی و تجمع سموم مقابله می کند.

کاهش وزن

چاقی یا اضافه وزن خطر ابتلا به هر نوع سرطان از جمله سرطان پروستات را افزایش می دهد. بنابراین، اگر چاق هستید یا اضافه وزن دارید، سعی کنید وزن اضافی خود را کم کنید و وزن متناسبی داشته باشید.

در اینجا نحوه انجام این کار آمده است.

• یک رژیم مغذی متعادل، همراه با وعده های غذایی منظم و کوچک بخورید

• مصرف چربی خود را کاهش دهید

• به طور منظم به ورزش های هوازی بپردازید – ورزش های نسبتا ملایم ​​مانند آهسته دویدن، پیاده روی سریع، شنا و دوچرخه سواری به مدت حداقل 30-60 دقیقه در روز و 3-4 روز در هفته به کاهش وزن و تناسب اندام شما کمک می کند.

اگر خودتان به تنهایی نمی توانید وزنتان را کم کنید، از یک مشاور تغذیه یا یک متخصص تغذیه کمک بگیرید.

سیگار کشیدن را ترک کن

سیگار کشیدن یک عامل خطرساز برای انواع سرطان هاست. سیگار را به یک باره ترک کنید. به زبان ساده، کاهش تعداد سیگارهایی که روزانه می کشید کمکی نخواهد کرد.

ممکن است نیاز داشته باشید تا از پزشک یا روانشناس خود کمک بگیرید. چسبهای ترک سیگار می توانند به شما در ترک آن کمک کنند.

بخوبی از خود مراقبت کردن و اصلاح شیوه زندگی به شما در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات کمک می کند. یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و کاهش سطح استرستان در حفظ سلامتی و محافظت از شما در برابر سرطان کمک زیادی می کند.