۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

فرسودگی در فرزند پروری

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۲:۰۶
کد خبر: 529522
فرسودگی در فرزند پروری

فرزندپروری کار پرزحمتی است، به خصوص وقتی بیش از یک بچه دارید زیرا در این صورت شما با تعداد بیشتری سروکار دارید!

به گزارش اقتصادآنلاین، تربیت بچه های سالم و شاد به خودی خود به اندازه کافی سخت است اما وقتی همه مسئولیت های خود را به این ترکیب اضافه کنید، زندگی خیلی سریع می تواند طاقت فرسا شود.

حتی در این صورت، والدین زمانی که در کشمکش هستند یا احساس خستگی می کنند به ندرت اعتراف می کنند، زیرا این کار می تواند احساس ناکارآمد بودن یا اینکه والدین بدی هستند را در آنها ایجاد کند.

فرسودگی استرس زا نیست

فرسودگی زمانی اتفاق می افتد که استرس روزانه والدین به خستگی شدید تبدیل شود. این امر باعث می شود والدین احساس کنند از فرزندان خود دور افتاده اند و نسبت به توانایی خود مطمئن نباشند. آنها از نقش خود به عنوان والدین لذت نمی برند و برای دور شده از همه چیز شروع به خیال پردازی می کنند.

فرزندپروی تربیت کودکا

والدین خسته به احتمال زیاد از نیازهای جسمی ، آموزشی و عاطفی کودک خود غافل می شوند و به آزار کلامی، جسمی یا روانی می پردازند. آنها همچنین تحریک پذیرتر هستند و مکرر به فکر ترک خانواده خود هستند.

خودمراقبتی، مراقبت از کودک است

از آنجا که فرسودگی والدین می تواند برای کودکان زیان بار باشد ، بنابراین باید در نظر گرفته شود که هر نوع فعالیتی که به والدین اجازه می دهد تا تجدید قوا کرده کرده و از خستگی جلوگیری کنند، باید  بخشی از مراقبت کودک باشد. در واقع ، بهترین راه برای جلوگیری از تبدیل شدن به "پدر و مادر بد" مراقبت از خود است.

راهکارهایی برای جلوگیری از فرسودگی والدین

• بیرون بروید

هر از چند گاهی، شما چه از لحاظ  کار جسمانی و چه از لحاظ احساسی نیاز دارید تا از فرزند پروری فاصله بگیرید. بگذارید یک روز در خانه شخص دیگری امور را اداره کند تا بتوانید از وقت آزاد خود با خیالی آسوده لذت ببرید.

یکی از راه های انجام این کار این است که برای مدتی مراقبت از بچه ها در تعطیلات آخرهفته بطور نوبتی انجام شود تا شما و همسرتان بتوانید هر کدام اوقات آرامی را برای خود داشته باشید.

همچنین می توانید یک پرستار کودک استخدام کنید و یا شب هایی رو که باید از کودک نگهداری کنید با والدین دیگر معاوضه کنید تا بتوانید وقت خود را مثل یک زن و شوهر به تنهایی با هم سپری کنید. اگر همه راه های دیگر بی نتیجه ماند، سعی کنید در وعده ناهار در اواسط روز کاری وقتی بچه ها در مدرسه هستند همدیگر را ملاقات کنید ، با این فرض که آنها در مدرسه هستند.

• ورزش کنید

پیاده روی

برای رسیدگی به امور خانواده خود باید از خودتان مراقبت کنید. ورزش یکی از بهترین روش ها برای مراقبت از سلامت جسمی شماست. باعث ترشح هورمون های شادی آور، روحیه را تقویت می کند و تنش را از بین می برد.

یک تمرین 30 دقیقه ای سه بار در هفته می تواند اضطراب ، از جمله اضطراب والدین را تا 70٪ کاهش دهد!

• روابط اجتماعی را حفظ کنید

فرزندپروری می تواند منزوی کننده باشد. بسیاری از والدین ارتباط خود را با دوستان، خانواده و فعالیتهای خارج از خانه از دست می دهند. با این حال، سلامت اجتماعی و عاطفی به همان اندازه سلامت جسمی مهم هستند.

برای انجام یک سری فعالیتهای اجتماعی با افرادی که به شما اهمیت می دهند برنامه ریزی کنید، از جمله دوستانی که هیچ ارتباطی با فرزند شما ندارند!

همچنین برای فعالیت ها و سرگرمی هایی که از آنها لذت می برید مانند نقاشی ، مطالعه ، سینما رفتن و ... وقت بگذارید.

اگر فاصله گرفتن از نقش والدین بدون داشتن احساس گناه کار سختی برای شما است، مراقبت از خود را به عنوان ایجاد ذخایر انرژی خود در نظر بگیرید و همچنین راهی برای اینکه والدین بسیار بهتری شوید، دراینصورت شما چیزهای بیشتر(خیلی بیشتری) دارید تا به فرزندان خود ببخشید.