۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

حقیقتی در مورد کلسترول

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۹:۱۹
کد خبر: 529505
حقیقتی در مورد کلسترول

ابهامات زیادی در مورد رژیم غذایی همراه با کلسترول وجود دارد. برخی از مردم معتقدند که کلسترول مضر است و باید به هر قیمتی از آن اجتناب شود، در حالی که برخی دیگر باور دارند که کاملاً خوب است.

به گزارش اقتصادآنلاین، کلسترول برای سلامتی ضروری است. در واقع کبد کلسترول تولید می کند که به تولید هورمون های اساسی، صفرا و ویتامین D کمک می کند.

بنابراین، اگر کلسترول برای سلامتی لازم است، پس چرا این چنین مورد انتقاد قرار گرفته است؟

موضوع پیچیده ای است!

کلسترول موجود درغذای شما با کلسترول موجود در خون که عروق شما را مسدود می کند یکسان نیست. این واقعیت ساده خود به تنهایی بیشترین دلیل برای سردرگمی در مورد کلسترول موجود در رژیم غذایی است.

کلسترول

علاوه بر این، در واقع دو نوع کلسترول در خون وجود دارد:  (اِل دی اِل)LDL  و (اِچ دی اِل) HDL. LDL کلسترول بدی است که باعث تجمع پلاک در دیواره شریان ها می شود، که می تواند منجر به سکته مغزی یا حمله قلبی شود. HDL کلسترول خوبی است که در واقع توانایی حذف کلسترول بد خون را از دیواره شریان ها دارد و سپس آن را به کبد می برد که در آنجا تجزیه می شود.

تقریباً از هر سه نفر یک نفر در معرض اثرات کلسترول غذایی موجود در کلسترول خون می باشد. در مورد این افراد افزایش کلسترول در رژیم غذایی باعث افزایش کلسترول خون می شود. با این حال، در مورد بقیه ما، چربی های ترانس و کربوهیدرات ها تأثیر بسیار بیشتری بر روی سطح کلسترول خون دارند.

آزمون و خطا هنوز تنها راه برای تعیین این است که آیا شما جزو کسانی هستید که سطح کلسترول خونشان تحت تأثیر کلسترول رژیم غذایی قرار می گیرد یا خیر. به همین دلیل، بهتر است میزان کلسترول را در رژیم غذایی خود محدود کنید، به خصوص اگر از دیابت یا بیماری قلبی رنج می برید.

آیا باید کلسترول را از رژیم خود حذف کنید؟

کلسترول غذایی کاملاً از محصولات حیوانی مانند تخم مرغ، لبنیات، گوشت گاو، مرغ، گوشت خوک و صدف تهیه می شود. از آنجایی که نمی شود به اکثر این غذاها برچسب واقعی مواد مغذی چسباند، به راحتی می توان فراموش کرد که آنها در واقع منابع اصلی کلسترول در رژیم های غذایی ما هستند. USDA روزانه در حد 300 میلی گرم کلسترول را توصیه می کند.

با این حال، این بدان معنی نیست که اگر محصولات حیوانی نمی خورید، به خودی خود دچار مشکل نمی شوید. بسیاری از غذاهایی که دارای برچسب " فاقد کلسترول" یا "کلسترول کم" هستند در واقع حاوی مقادیر زیادی از چربی ترانس هستند، که به همان اندازه برای سلامتی شما مضرهستند و حتی بدتر از آن. چربی های ترانس باعث افزایش کلسترول LDL و کاهش کلسترول HDL می شوند و باعث می شوند قلب و عروق شما بیشتر در معرض پلاک قرار گیرند.

غذاهایی با کلسترول پایین و کم چرب اشباع شده

بهترین غذاها برای سلامت قلب غذاهایی با کلسترول کم و چربی اشباع شده هستند. اینها عمدتا غذاهای گیاهی مانند لوبیای خشک، نخود فرنگی، عدس، غلات سبوس دار، آجیل و بیشتر میوه ها و سبزیجات هستند. اگر میخواهید گوشت بخورید، به سراغ گوشت ماکیان بصورت پخته، سوخاری، آب پز، شکار شده یا سرخ شده، ماهی یا گوشت بدون چربی بروید. همچنین، تا زمانی که از دیابت یا بیماری قلبی رنج نمی برید، ممکن است با خیال راحت روزی حدود یک تخم مرغ بخورید بدون اینکه هیچ اثر منفی داشته باشد.