۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بواسیر چیست؟ نحوه تشخیص و درمان آن

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۳۱
کد خبر: 526594
بواسیر چیست؟ نحوه تشخیص و درمان آن

بواسیر که به آن توده نیز گفته می‌شود، رگ‌های متورم در مقعد و پایین راست‌روده هستند، شبیه رگ‌های واریسی. بواسیر می‌تواند در داخل راست‌روده (بواسیر داخلی) یا در زیرپوست اطراف مقعد (بواسیر خارجی) ایجاد شود. تقریباً از هر چهار بزرگسال سه نفر گاه‌به‌گاه به بواسیر دچار می‌شوند. بواسیر دلایل مختلفی دارد، اما اغلب علت آن ناشناخته است.

به گزارش اقتصادآنلاین، خوشبختانه گزینه‌های مؤثری برای درمان بواسیر وجود دارد و بسیاری از مردم با درمان‌های خانگی و تغییر سبک زندگی، درمان می‌شوند.

علائم

علائم و نشانه‌های بواسیر معمولاً به نوع بواسیر بستگی دارد.

بواسیر خارجی

این نوع بواسیر زیرپوست اطراف مقعد ایجاد می‌شود. علائم و نشانه‌های آن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

•    خارش یا تحریک در ناحیه مقعدی

•    درد یا ناراحتی

•    التهاب و تورم در اطراف مقعد

•    خون‌ریزی

بواسیر داخلی

بواسیر داخلی در داخل راست‌روده ایجاد می‌شود. معمولاً نمی‌توانید آن‌ها را ببینید یا احساس کنید و بندرت باعث ایجاد درد و ناراحتی می‌شوند. اما فشار یا تحریک هنگام دفع مدفوع می‌تواند باعث:

-    خونریزی بدون درد در حین دفع شود، ممکن است مقدار کمی خون قرمز روشن روی دستمال توالت یا توالت مشاهده کنید.

-    بواسیر برای عبور از دهانه مقعد (بواسیر افتاده یا برجسته)، باعث ایجاد درد و تحریک می‌شود.

بواسیر ترومبوز دار

اگر خون در بواسیر خارجی جمع شده و لخته (ترومبوز) ایجاد کند، می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

•    درد شدید

•    تورم

•    التهاب

•    ایجاد یک توده سخت در نزدیکی مقعد

چه موقع به پزشک مراجعه کنید

اگر در حین مدفوع خونریزی دارید یا بواسیری دارید که بعد از یک هفته با درمان خانگی بهبود نیافت، به پزشک مراجعه کنید. تصور نکنید که خونریزی مقعدی فقط به دلیل بواسیر است، خصوصاً اگر در عادت‌های مدفوع کردنتان تغییراتی ایجاد شده باشد یا رنگ و غلظت مدفوع تغییر کرده باشد، زیرا خونریزی مقعدی می‌تواند در سایر بیماری‌ها از جمله سرطان روده بزرگ و سرطان مقعد هم اتفاق بیفتد. اگر مقدار زیادی خونریزی مقعدی، احساس گیجی، سرگیجه یا ضعف دارید، به اورژانس مراجعه کنید.

دلایل ایجاد بواسیر

رگ‌های اطراف مقعد شما تحت‌فشار تمایل به کشش دارند و ممکن است برجسته یا متورم شوند. بواسیر می‌تواند از افزایش فشار در راست‌روده تحتانی به‌واسطه موارد ایجاد شود:

•    فشار آوردن هنگام مدفوع کردن

•    نشستن در توالت به مدت طولانی

•    اسهال مزمن یا یبوست

•    چاق بودن

•    باردار بودن

•    داشتن رابطه مقعدی

•    رژیم غذایی کم فیبر

•    مرتباً وسایل سنگین بلندکردن

عوامل خطر

با افزایش سن، خطر ابتلا به بواسیر افزایش می‌یابد. به این دلیل که بافت‌هایی که از رگ‌های راست‌روده و مقعد شما پشتیبانی می‌کنند، می‌توانند ضعیف و کشیده شوند. این اتفاق می‌تواند در زمان بارداری نیز رخ دهد، زیرا وزن کودک به ناحیه مقعد فشار وارد می‌کند.

عوارض

عوارض بواسیر نادر است اما شامل موارد زیر است:

کم‌خونی. به‌ندرت، از دست‌دادن خون مزمن در بواسیر ممکن است باعث کم‌خونی شود، در این حالت به اندازه کافی گلبول قرمز سالم برای انتقال اکسیژن به سلول‌ها وجود ندارد.

خفگی بواسیر. اگر خون‌رسانی به بواسیر داخلی قطع شود، ممکن است بواسیر "خفه شود" که می‌تواند باعث درد شدید شود.

لخته خون. گاهی اوقات، یک لخته در بواسیر ایجاد می‌شود (بواسیر ترومبوز شده). اگرچه خطرناک نیست، اما می‌تواند بسیار دردناک باشد و گاهی اوقات نیاز به بریدن و تخلیه دارد.

جلوگیری

بهترین راه برای جلوگیری از بواسیر، نرم نگه‌داشتن مدفوع است زیرا دراین حالت می‌تواند به‌راحتی دفع شود. برای جلوگیری از بواسیر و کاهش علائم بواسیر، نکات زیر را دنبال کنید:

غذا‌های سرشار از فیبر بخورید. بیشتر میوه، سبزیجات و غلات کامل بخورید، با این کار مدفوع نرم شده و حجم آن بیشتر می‌شود و که به شما کمک می‌کند از فشار و کششی که می‌تواند باعث ایجاد بواسیر شود، جلوگیری کنید. فیبر را به‌آرامی به رژیم خود اضافه کنید تا از مشکلات گاز معده جلوگیری کنید.

به مقدار زیاد مایعات بنوشید. هر روز شش تا هشت لیوان آب و مایعات دیگر (به جز الکل) بنوشید تا به نرم شدن مدفوع کمک کند.

مصرف مکمل‌های فیبر را در نظر بگیرید. اکثر افراد به میزان کافی از فیبر توصیه شده - 20 تا 30 گرم در روز - را در رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند. مطالعات نشان داده است که مکمل‌های فیبر بدون نسخه، مانند پسیلیوم (متاموسیل) یا متیل سلولز (سیتروسل)، علائم کلی و خونریزی بواسیر را بهبود می‌بخشند.

اگر از مکمل‌های فیبر استفاده می‌کنید، روزانه حداقل هشت لیوان آب یا مایعات دیگر بنوشید. در غیر این صورت، مکمل‌ها می‌توانند باعث یبوست شوند یا آن را بدتر کنند.

فشار وارد نکنید. فشار دادن و نگه‌داشتن نفس هنگام تلاش برای دفع مدفوع باعث ایجاد فشار بیشتر در رگ‌های راست‌روده تحتانی می‌شود.

به‌محض احساس نیاز به دفع بروید. اگر منتظر دفع مدفوع باشید و احساس نیاز شما برطرف شود، مدفوع خشک می‌شود و دفع آن سخت‌تر می‌شود.

ورزش. برای جلوگیری از یبوست و کاهش فشار به رگ‌ها که می‌تواند با ایستادن یا نشستن طولانی‌مدت ایجاد شود، فعال باشید. همچنین ورزش می‌تواند به شما در کاهش وزن اضافی که ممکن است در بواسیر به وجود آید، کمک کند.

از نشستن طولانی‌مدت خودداری کنید. نشستن بیش از حد، به ویژه در توالت، می‌تواند فشار وارد شده به رگ‌های مقعد را افزایش دهد.