۰ نفر

ایران بیش از ۳۰هزار واحد مسکونی در سوریه می‌سازد

۱۳ بهمن ۱۳۹۸، ۱۴:۵۷
کد خبر: 414170
ایران بیش از ۳۰هزار واحد مسکونی در سوریه می‌سازد

تفاهم اولیه انجام شده بین ایران و سوریه، ساخت حدود ۳۰ هزار واحد مسکونی است تا سازندگان بخش خصوصی ما بتوانند در شهرهای مختلف این کشور ساخت و سازهای خود را آغاز کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «محمود محمودزاده» امروز (یکشنبه) در مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه بین المللی ساخت و ساز در جمع خبرنگاران با اشاره به امضای تفاهمنامه‌ای بین وزیر راه و شهرسازی کشورمان و وزیر مسکن سوریه در هفته‌های گذشته، افزود: برپایه آن مقرر شده سه شرکت دولتی بین دو کشور برای بسترسازی حضور انبوه سازان و افراد واجد شرایط در حوزه‌های ساختمان، زیربنایی و حمل و نقل، جاده، راه و غیره، همچنین حوزه مهندسان مشاور و مطالعات اقدام کنند.

وی تاکید کرد: هیچ سرمایه‌گذاری از سوی دولت ایران در این طرح انجام نشده و فقط بازار کاری برای بخش خصوصی خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه مقاوم‌سازی در سال‌های گذشته به دلیل پایین بودن قیمت مصالح ساختمانی و بالا بودن هزینه‌های ساخت، به صرفه بود که پیش از به پایان رسیدن سن فنی ساختمان‌ها، تخریب و بازسازی شوند.

محمود زاده گفت: از حدود هشت سال پیش با توجه به رشد قیمت مصالح ساختمانی با پدیده خرید و فروش واحدهای کارکرده و رونق آن مواجه شدیم، زیرا منطبق با توان خرید مردم بود.

وی بیان داشت: در این پیوند، وزارت راه و شهرسازی در حوزه مقاوم سازی به تدوین ضوابط و مقررات پرداخت تا به عنوان چارچوب استاندارد و قانونی بر مقاوم سازی نظارت داشته باشد و مهندسان بر اساس آن ضوابط کار کنند تا ایمنی و امنیت ساکنان ساختمان ها فراهم شود.

این مقام مسوول یادآور شد: انبوه سازی جزو سیاست‌هایی است که به تازگی وزارتخانه در دوره مدیریت جدید خود ارائه کرده و در این راستا به ارائه طرح اقدام ملی پرداخته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در این طرح ارائه شده که ثبت نام آن از نیمه آبان ماه گذشته آغاز و تا اواخر آذر ماه ادامه داشت و بیش از ۲۴۰ هزار واحد در شهرهای مختلف و حدود ۲۰ هزار واحد در بافت های فرسوده در این طرح ثبت نام کردند.

وی گفت: در نهایت حدود ۵۸ درصد در کل کشور واجد شرایط برای حضور این طرح شناخته شدند و از فردا (دوشنبه) به افراد واجد شرایط اطلاع‌رسانی می‌شود تا به مکان هایی که در سامانه‌ اطلاع رسانی شده، مراجعه تا برای تکمیل پرونده، معرفی به بانک و ادامه روند اجرایی اقدام کنند.

محمودزاده اظهار داشت: این طرح باعث شده بستر بزرگی برای ساخت و ساز در کشور ایجاد شود، به طوری که در فاز نخست بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته و حدود ۴۰ میلیون متر مربع زیربنا را شامل می‌شود که می‌تواند بازار خوبی برای تولیدکنندگان مصالح، سازندگان و اقتصاد کشور باشد و موجب اشتغالزایی و پایین آمدن قیمت تمام شده برای متقاضیان مسکن شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خاتمه درباره این نمایشگاه گفت: سعی شده علاوه بر آنچه که تاکنون در نمایشگاه های سنتی عرضه می شده، موضوعات جدید مثل استارتاپ‌ها، بیمه و تامین مالی گنجانده شود تا برای چرخه کامل صنعت ساختمان بسترسازی شود.

نخستین نمایشگاه بین المللی ساخت و ساز امروز در مراسمی با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی تهران افتتاح شد.

در این نمایشگاه، شرکت‌های مهندسی، طراحی، صنعتی و شرکت‌های سازنده، نوین‌ترین نقشه‌ها، طرح‌ها، فناوری‌های جدید ضدحریق، نمای مدرن، نماهای سنتی، ماشین آلات و تجهیزات پرس و دیگر صنایع مرتبط با ساخت و ساز را ارائه کردند.  

این نمایشگاه در فضایی افزون بر ۳۶ هزار مترمربع برپا شده که از امروز (۱۳ بهمن) تا ۱۶ بهمن ماه از ساعت ۹ تا ۱۷ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آماده بازدید علاقمندان است.