۰ نفر

چرا قیمت مسکن افزایشی شد؟

۹ دی ۱۳۹۸، ۲۳:۵۴
کد خبر: 405916
چرا قیمت مسکن افزایشی شد؟

متوسط قیمت مسکن در گران‌ترین منطقه تهران ۷میلیون و ۶۰۰هزار تومان در یک ماه افزایش یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران تاکید کرده است که قیمت مسکن در منطقه یک تهران که گران‌ترین منطقه پایتخت تلقی می‌شود به ۳۱ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده است. این قیمت بر اساس معاملات صورت گرفته در منطقه یک استخراج شده است. رونق معاملات در این منطقه را می‌توان عامل مهم بالا رفتن محسوس قیمت در گزارش اعلامی دانست.

 به عبارت دیگر در آبان ماه ۱۷۲ معامله مسکن در منطقه یک تهران صورت گرفت و متوسط قیمت مسکن معامله شده در میان ۱۷۲ قرارداد منعقد شده ۲۳ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان بود اما در آذرماه سال جاری متوسط قیمت مسکن به ۳۱ میلیون تومان رسید. تعداد معاملات صورت گرفته در منطقه یک ۳۷۶ فقره اعلام شده است که افزایشی محسوس را نسبت به ماه قبل از آن نشان می دهد.

 بر اساس این گزارش متوسط قیمت در برخی مناطق دیگر نیز افزایش یافته است اما میزان افزایش قیمت با منطقه یک قابل قیاس نیست.

دلیل افزایش قیمت چیست؟

 بازار مسکن در رکودی سخت و سنگین به سر می‌برد با این حال قیمت ها در آذرماه با رشدی محسوس مواجه شدند. هر چند رشد قیمت در بازار مسکن در آذرماه امسال نسبت به آذرماه سال گذشته برابر با ۴۱ درصد گزارش شده است اما میزان افزایش قیمت در آذرماه نسبت به آبان ماه سال جاری نیز قابل ردگیری است.

 بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از سهمیه بندی بنزین، بازار مسکن که بیش از پیش مستعد ریزش قیمت‌ها بود، وارد فاز افزایشی شد و این اتفاق و دگرگونی زمینه را برای رشد معاملات ور شد قیمت ها فراهم آورد.

 معامله‌گران می گویند برخی با ترس از گران‌تر شدن مسکن دست به خرید زدند و اتفاقا اغلب خریداران نیز مصرف کننده واقعی بودند نه سرمایه‌گذار چرا که دروه سرمایه‌گذاری در بازار مسکن سپری شده است و کسی انتظار سود کوتاه مدت پر و پیمان را در این بازار ندارد.

 این تحولات سبب شد قیمت مسکن در سه منطقه از تهران بالاتر از متری بیست میلیون تومان قرار گیرد که از این سه منطقه، قیمت در یک منطقه یعنی منطقه یک بالاتر از ۳۰ میلیون تومان است. افزایش قیمت مسکن در مناطق ارزان قیمت نظیر منطقه ۱۶، ۱۹ و البته منطقه ۱۸ نیز محسوس بود. میزان رشد قیمت هر متر مربع در منطقه ۱۸ به نزدیک ۵۰۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید اما در منطقه ۱۶ و ۱۹ قیمت هر متر مربع واحد مسکونی به ترتیب ۱۳۹۰ و ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش را تجربه کرده است.

فعالان بازار مسکن چه می‌گویند؟

فعالان بازار در پاسخ به این سئوال که آیا روند افزایشی در بازار مسکن تداوم خواهد داشت یا خیر می‌گویند قیمت‌ها رو به بالا می‌رود اما بی‌تردید میزان خرید و فروش در ماه‌های آتی نزول خواهد کرد. خصوصا آنکه ثبت نام مسکن ملی تاثیری روانی را بر بازار به جا گذاشته و زمینه را برای خروج بخشی از تقاضا از بازار فراهم می کند. در عین حال گذشته از تاثیر واقعی، جو روانی ناشی از ثبت نام مسکن ملی بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 بازار مسکن در سال ۱۳۹۷ با رشد فزاینده قیمت‌ها روبرو شد و همین امر زمینه را برای رکود دوباره این بازار فراهم کرد.

جدول زیر متوسط قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران نشان می دهد.

قیمت مسکن