۰ نفر

مسکن در تهران متری چند؟

۹ دی ۱۳۹۸، ۲۰:۵۳
کد خبر: 405896
مسکن در تهران متری چند؟

طبق اعلام بانک مرکزی، متوسط قیمت هر متر خانه در تهران ۴۱.۶درصد نسبت به پارسال افزایش یافته و متوسط قیمت هر متر مربع خانه در تهران در آذرماه امسال ۱۳میلیون و ۵۳۰هزار تومان بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، طبق آنچه بانک مرکزی اعلام کرد است در آذرماه امسال متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۳۵.۳ میلیون ریال بود که نسبت به همنی موقع در سال گذشته ۴۱.۶ درصد افزایش قیمت را نشان می‌دهد.

بر این اساس، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در آذر امسال به ۹.۵ هزار واحد مسکونی رسیده که نسبت به ماه قبلش ۱۳۴.۴ درصد و نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۰ درصد افزایش یافته است.

بیشترین معامله مربوط به خانه‌های ۵ سال ساخت

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در آذر امسال حاکی از آن است که از مجموع ۹۵۳۷ واحد مسکونی معامله شده واحدهای تا پنج سال ساخت با ۴۲.۶ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

این سهم در مقایسه با آذر پارسال حدود ۰.۸ واحد درصد کمتر شده و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت شش تا ۱۰ سال و ۱۶ تا ۲۰ سال افزوده شده است.

همچنین توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در آذر ۹۸ از این حکایت دارد که از بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران منطقه ۵ با سهم ۱۶.۷ درصدی از کل معاملات بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است.

همچنین مناطق ۴ و ۲ به ترتیب با سهم‌های ۹.۴ و ۹.۱ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع ۷۴.۱ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران در آذر امسال مربوط به ۱۰ منطقه شهر تهران به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق ۵، ۴، ۲، ۱۰، ۱۴، ۷، ۸، ۱۵، ۱۱ و ۱ بوده و ۱۲ منطقه باقی مانده ۲۵.۹ درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

در آذر امسال متوسط قیمت یک متر مربع زیر بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۳ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۸.۵ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۱.۶ درصد افزایش قیمت را نشان می‌دهد.

۳۱ میلیون گران‌ترین و ۶.۵ میلیون ارزان‌ترین قیمت برای خرید هر متر خانه در تهران

براساس این گزارش، در بین مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیر بنای مسکونی معامله شده معادل ۳۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان مربوط به منطقه یک و کمترین آن با قیمت ۶ میلیون   و ۵۱۰ هزار تومان مربوط به منطقه ۱۸ بوده است.این قیمت‌ها نسبت به ماه قبل (آبان) ۴۲.۳ و ۵۵ درصد افزایش را به ترتیب در این مناطق نشان می‌دهد.

همچنین تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در ۹ ماهه امسال به حدود ۴۹.۴ هزار واحد مسکونی رسیده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۹.۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۱۲ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل بیش از ۶۹ درصد افزایش یافته است.

بیشترین خرید و فروش مربوط به خانه‌های متری ۹ و ۱۰ میلیون تومان

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده برحسب قیمت یک متر مربع بنا در آذر امسال حاکی از آن است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی ۹ تا ۱۰.۵ میلیون تومان به ازای هر متر مربع بنا با سهم ۱۲ درصد بیشترین سهم را از نظر تعداد معاملات شهر تهران به خود اختصاص داده‌اند و دامنه قیمتی ۷.۵ تا ۹ میلیون و ۱۰.۵ تا ۱۲ میلیون تومان به ترتیب با سهم ۱۱ و ۱۰.۵ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

طبق آنچه در این گزارش اعلام شده، در آذر امسال توزیع حجم معاملات به گونه‌ای بوده که ۵۹.۴ درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی شهر تهران (۱۳ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان) معامله شده‌اند.

گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در آذر ۱۳۹۸ برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است که توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر می‌شود.