۰ نفر

نام‌نویسی مسکن ملی در 17شهر استان تهران

۲۸ آذر ۱۳۹۸، ۶:۲۰
کد خبر: 403033
نام‌نویسی مسکن ملی در 17شهر استان تهران

از روز شنبه 30 آذرماه ثبت‌نام مسکن ملی در 13 شهر استان تهران شروع می‌شود اما ساکنان شهرتهران می‌توانند متقاضی ثبت‌نام در 4 شهر جدید باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، با پایان ۶ مرحله از ثبت‌نام مسکن ملی در ۲۸ استان تا روز جمعه، ثبت‌نام فاز هفتم مسکن ملی در استان‌های تهران، قزوین و البرز از روز شنبه ۳۰ آذر آغاز می‌شود. براساس سیاست‌های ساخت مسکن، مسکن ملی در شهر تهران ساخته نخواهد شد و پروژه تهرانسر به‌صورت مشارکتی ساخته می‌شود و ثبت‌نام آن در فاز دیگر خواهد بود.

13 شهر در استان تهران

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در خصوص هفتمین مرحله از ثبت‌نام مسکن ملی که استان تهران نیز جزو آن است، گفت: در استان تهران، متقاضیان شهر تهران مثل سایر کلانشهرها باید در شهرهای جدید پذیرش شوند. اما 13 شهر استان تهران در ثبت‌نام حضور دارد. متقاضیان در شهرهای دماوند، کیلان، فیروزکوه، ورامین، قرچک، پیشوا، شریف آباد پاکدشت، شهریار، فرون آباد، صفادشت، اسلامشهر و رباط کریم، می‌توانند روز شنبه ثبت‌نام خود را برای مسکن در شهرهای محل سکونت خود شروع کنند.

محمود‌زاده افزود: علاوه بر این 13 شهر در 4 شهر جدید استان تهران نیز ثبت‌نام داریم که شهروندان شهر تهران می‌توانند در شهرهای جدید پردیس، پرند، بخشی از ظرفیت شهر هشتگرد و شهر ایوانکی در جنوب شرق تهران متقاضی مسکن باشند.

ظرفیت استان

محمود‌زاده ظرفیت استان تهران در طرح ملی مسکن را 70 هزار واحد اعلام کرد که به گفته او «4 شرط آیین نامه ثبت‌نام برای شهر تهران هم صدق می‌کند.»

مسکن مشارکتی

با اینکه قرار نیست ثبت‌نام مسکن ملی برای ساکنان شهر تهران در خود این شهر باشد اما پروژه مسکن تهرانسر جزو این برنامه است. محمودزاده با اشاره به این موضوع گفت: مسکن تهرانسر جزو مسکن ملی است ولی چون تهرانسر جزو پروژه‌های مشارکتی است ثبت‌نام در این مرحله نیست. پروژه‌های مشارکتی با همکاری بخش خصوصی است و باید به مقطعی از پیشرفت کار برسد که ما تعیین سهم کنیم و ببینیم چه سهمی برای دولت و چه میزان سهم برای سازنده است. بعد از مشخص شدن سهم دولت متقاضیان می‌توانند ثبت‌نام کنند و مراحل آن را طی کنند.

به‌ گفته محمودزاده «8 تا 10 پروژه از پروژه‌های اقدام ملی، مشارکتی است. قرار نیست مسکن ملی فقط در یک مرحله و با برنامه‌ای یکسان آغاز شود. قسمتی از اقدام ملی مسکن که عملیات اجرایی آن آماده شروع است در استان‌هایی که زمین بیشتر داریم، به‌صورت واگذاری زمین‌های 99 ساله است اما در کلانشهرها به‌صورت فروش اقساطی زمین صورت می‌گیرد که شرایط خوبی برای مردم فراهم می‌کند. بخشی از پروژه‌ها نیز مشارکتی است که در فازهای بعد در مورد ثبت‌نام آن اطلاع‌رسانی می‌شود.»

آمار ثبت نامی‌ها

محمودزاده تعداد کل ثبت‌نام‌ها در 28 استان را 170 هزار واحد نام برد که 20 هزار واحد در بافت فرسوده است. وی افزود: متقاضیان پالایش می‌شوند و اگر واجد شرایط باشند برای تشکیل پرونده دعوت می‌شوند و وارد مراحل اجرایی می‌شوند.

مرحله دوم

محمودزاده از آغاز ثبت‌نام مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن (ثبت‌نام مجدد) در ۵ استان زنجان، اصفهان، خراسان جنوبی، کرمان و هرمزگان که پیش از این ثبت‌نام متقاضیان این طرح در آنها انجام شده بود، نیز از روز شنبه ۳۰ آذر خبر داد. معاون مسکن و ساختمان با اشاره به اینکه مرحله دوم ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن به‌دلیل افزایش تقاضا و تأمین زمین در استان‌هایی که در مرحله اول ثبت‌نام کرده‌اند بار دیگر آغاز می‌شود، ادامه داد: هم‌اکنون برنامه‌ریزی ثبت‌نام مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن در ۴۱ شهر پنج استان هرمزگان، زنجان، کرمان، خراسان جنوبی و اصفهان برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در استان کرمان برای شهرهای کرمان، سیرجان، بم، بزنجان، ریحان، هماشهر، جوزم، دهج، شهداد، اندوهجرد، گلباف، جوپار، ماهان، خاتون آباد، ارزوئیه، محی آباد، باغین، چترود، هجدک، رابر، فهرج، نرماشیر، نظام‌شهر، جیرفت، کهنوج، عنبرآباد، منوجان، رودبار، قلعه‌ گنج و فاریاب، در استان اصفهان برای شهرهای کاشان، قمصر، جوشقان قالی، نایین و انارک، در استان خراسان جنوبی در شهرهای بیرجند، طبس و نهبندان و در استان زنجان در شهرهای زنجان و آب بر و در استان هرمزگان برای شهر جاسک انجام خواهد شد.

محمودزاده تصریح کرد: ثبت‌نام دوباره مسکن در استان‌های دیگر نیزبستگی دارد به فراهم آوردن پیش نیاز ثبت‌نام که مهم‌ترین آن زمین است. حتی قبل از ثبت‌نام و پالایش، ساخت پروژه‌ها شروع شده و امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان واحدها را به متقاضیان تحویل دهیم.

مالیات بر خانه‌های خالی

محمود‌زاده با اشاره به آماده شدن سامانه املاک و مستغلات، گفت: تا قبل از پایان سال طراحی سامانه تمام می‌شود. وزارت راه تهیه‌کننده این سامانه است؛ مجری و استفاده‌کننده این سامانه سازمان امور مالیاتی است. ما تا قبل از پایان سال سامانه را به سازمان امور مالیاتی تحویل می‌دهیم. برنامه دیگر مالیاتی، مالیات بر عایدی سرمایه که باید مجلس تصویب کند تا دولت اجرا کند.

وی در خصوص اینکه اخذ مالیات بر خانه‌های خالی منجر به ورود این خانه‌ها به بازار می‌شود گفت: 10 درصد واحدهای کشور که بالغ بر 2 میلیون و 600 هزار واحد است، خالی است. ما در نظر داریم با اقدام مالیاتی، بخشی از این واحدها را وارد بازار عرضه و تقاضا کنیم تا تأثیر خودش را بر قیمت بگذارد. اگر نگهداری سرمایه به لحاظ ضریب‌های مالیاتی منطقی نباشد وارد بازار می‌شود. تجربه جهانی نشان داده با اخذ مالیات، سرمایه از رکود وارد بازار فعال اقتصادی می‌شود.