۰ نفر

تمرکز معاملات مسکن در پنج منطقه از تهران

۱۱ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۳۱
کد خبر: 398784
تمرکز معاملات مسکن در پنج منطقه از تهران

پنج منطقه از مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، نیمی از معاملات مسکن را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، آبان ماه امسال ۵۰.۴ درصد قراردادهای خرید و فروش مسکن شهر تهران در پنج منطقه‌ی ۵، ۲، ۴، ۱۰ و ۱۴ انجام شد. منطقه‌ ۵ کماکان پیشتاز معاملات است و در آبان ماه به تنهایی ۱۷.۳ درصد از کل قراردادهای خرید و فروش در این منطقه به امضا رسید.

آمارها نشان می‌دهد مناطق دارای سرانه‌های مناسب و سکونت خانوارهای متوسط، کانون خرید و فروش ملک در شهر تهران هستند. توزیع مناطق شهر تهران برحسب سهم از تعداد معاملات انجام شده در آبان ماه سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد از میان مناطق ۲۲ گانه پایتخت، منطقه ۵ با سهم ۱۷.۲ درصد از کل معاملات، بیشترین تعداد مبایعه‌نامه‌ها را به خود اختصاص داده است. هم‌چنین مناطق ۲ و ۴ به ترتیب با سهم‌های ۹.۴ و ۸.۵ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع ۷۴.۷ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران در آبان ماه سال جاری مربوط به ۱۰ منطقه‌ی شهر (به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق ۵، ۲، ۴، ۱۰، ۱۴، ۷، ۸، ۱۵، ۱ و ۱۱) بوده و ۱۲ منطقه‌ی باقی‌مانده ۲۵.۳ درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

nyxy0eKDa7Ji

قیمت‌ها رسوب کرد

با فروکش کردن تب افزایش قیمت‌های پیشنهادی در بازار مسکن شهر تهران، معاملات مقداری گرم شده است. آمار نشان می‌دهد قیمت مسکن در تهران نسبت به نقطه‌ی اوج بازار  در تیرماه ۶.۶ درصد کاهش داشته است. افت قیمت‌های پیشنهادی و قطعی باعث شد تا معاملات در دو ماه اخیر مقداری  بالا برود و خرید و فروش ۴۶ درصد نسبت به ماه پایانی تابستان افزایش یافته است. این در حالی است که پاییز معمولا فصل کم‌رونقی در بازار مسکن محسوب می‌شود. آرامش نسبی بازار ارز در ماه‌های اخیر، ثبات بازارهای رقیب بخش  مسکن، نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال و نگرانی از مواجهه با تورم سیستماتیک در پایان سال، برخی خریداران را ترغیب به حضور در بازار مسکن کرده است.

با وجود افزایش اندک معاملات، هنوز تعداد قراردادهای خرید و فروش کمتر از کف ۵۰۰۰ فقره در فروردین ماه امسال است و بازار ملک هنوز درگیر رکود ناشی از جهش حدود ۲۰۰ درصدی قیمت‌ها طی حدود دو سال اخیر قرار دارد.

گزارش‌های  میدانی حاکی از آن است به دنبال ثبات شرایط عمومی اقتصاد، قیمت‌های پیشنهادی در بخش مسکن کاهش چشمگیری در تمامی مناطق تهران داشته است؛ هرچند قیمت‌های پیشنهادی نمی‌تواند ملاک ارزیابی بازار قرار گیرد و آن‌چه اهمیت دارد نرخ‌های قطعی بر اساس معاملات است.

با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت‌های پیشنهادی بین ۳۰ تا ۷۰ درصد کاهش یافته است. اردیبهشت ماه که بازار در اوج خود قرار داشت نرخ‌های پیشنهادی هیچ حد و مرزی نداشت و قیمت‌های نجومی از سوی مالکان، بخصوص در مناطق شمالی تهران تعیین می‌شد.

کاهش شدید نرخ‌های پیشنهادی در شمیرانات

محمدرضا قاسمی، رییس اتحادیه مشاوران  املاک شمیرانات بیان می‌کند: بعضی نرخ‌های پیشنهادی افت شدیدی داشته اما کاهش قیمت‌های قطعی آن‌چنان زیاد نبوده و نسبت به ماه‌های قبل ۱۰ تا ۱۲ درصد پایین آمده است. در ابتدای سال که بازار هنوز به تعادل نرسیده بود توهمات قیمتی مشاهده می‌شد اما در حال حاضر دیگر خبری از قیمت‌های دلبخواهی نیست.

وی با بیان این‌که میانگین قیمت مسکن منطقه یک در آبان ماه متری ۲۳ میلیون و ۴۷۸ هزار تومان بوده است افزود: برخی سازندگان که اواخر پارسال و اوایل امسال برای واحد خود قیمت ۱۰۰ میلیون تومان در هر متر مربع تعیین می‌کردند، حالا نرخ خود را به ۷۰ میلیون تومان کاهش داده‌اند. نه آن ۱۰۰ میلیون تومان واقعی  بوده و نه این ۷۰ میلیون. آپارتمانی که متری ۷۰ میلیون  تومان قیمت دارد لوکس است که مشاعات مناسب، استخر، جکوزی یا چندین پارکینگ دارد اما نمی‌توان گفت در کل منطقه قیمت‌ها ۷۰ میلیون تومان است.

قاسمی تصریح کرد: در حال حاضر بازار خرید و فروش کساد است. بعضی افراد که پول لازم هستند آپارتمان ۳۵ میلیون تومانی خود را ۲۷ میلیون تومان می‌فروشند اما با توجه به هزینه‌ها، پایین‌تر نمی‌آیند.

 آبان‌ماه سال جاری تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۴۱۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه گذشته ۱۹.۵ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۰.۷ درصد کاهش داشته است. هم‌چنین متوسط قیمت خرید فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۲ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه گذشته و ماه مشابه سال قبل به ترتیب دو درصد کاهش و ۳۵.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.