۰ نفر

تبعات فروش زمین به مسافران خارجی

۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۰۷
کد خبر: 391683
تبعات فروش زمین به مسافران خارجی

خرید ملک از جانب اعراب در مناطق شمال ایران، خبری بود که جسته و گریخته در حرف‌های درگوشی بیان می‌شد و کمتر مسئول و مقامی نسبت به آن موضع‌گیری رسمی داشت، اما با کاهش ارزش پول ایران و افزایش علاقه اعراب برای سفر ارزان‌قیمت به ایران، این موضوع شکل و شمایل جدیدی به‌خود گرفت، تا جایی که محمدجواد جمالی در قامت یک نماینده مجلس از این موضوع صحبت کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی از هجوم خارجی‌ها و به‌ویژه شهروندان کشورهای عربی برای خرید ویلا و زمین در شهرهای شمالی‌ کشور اظهار نگرانی کرد. او  گفت: «زمانی که اتباع دیگر کشورها در یک نقطه از ایران بیش از حد مستقر می‌شوند، مورد طمع سیستم‌های جاسوسی هم قرار می‌گیرد؛ در این موضوع شکی نیست. این اتفاق کار دوستان امنیتی داخلی را سخت‌تر می‌کند اما تا‌کنون این خرید و فروش‌ها حاشیه‌ای ایجاد نکرده است».

 آقای جمالی! در روزهای گذشته، صحبتی از شما منتشر شده که شکل و شمایل رسمی به خرید ویلا از جانب مسافران اعراب در نقاط شمالی کشور داده است. این اتفاق از چه زمانی شروع شده و چرا در مدت اخیر شدت گرفته است؟

این قضایا برای مدت اخیر نیست و خیلی وقت است که روند علاقه اعراب برای خرید ویلا در شمال کشور شروع شده است. شمال ایران جغرافیای مناسبی دارد و چنین فضایی در کشورهای عربی کم است. متأسفانه در مناطق شمال کشور، برخی از دلال‌های محلی، مسافران عرب را تشویق می‌کنند تا برای سرمایه‌گذاری در شمال ملک و زمین بخرند.

این موضوع در سایر کشورها هم رخ می‌دهد، همانطور که ایرانی‌ها در ترکیه، دبی و... خانه می‌خرند. اما مسئله این است که در آن کشورها، قوانین مدونی برای خرید ملک از جانب خارجی‌ها وجود دارد ولی در ایران این قانون وجود ندارد. مسافران عرب براساس اطمینان به ایرانی‌ها دست به خرید ویلا و زمین می‌زنند و در واقع ایرانی‌های مورد اعتماد اعراب، نقش واسطه را برای خرید ملک ایفا می‌کنند.

 بیشتر در کدام مناطق این اتفاق مشاهده می‌شود؟

غرب مازندران جزو نقاطی است که بیش از همه مورد استقبال خریداران عرب قرار گرفته است، حتی اصطلاحی در بیان عامیانه مردم شمال ایجاد شده است که برخی از مناطق را به‌عنوان مناطق عرب‌نشین نام می‌برند و می‌گویند در این مناطق بیشتر عرب‌های پولدار هستند و جالب این است که خیلی از بنگاه‌دارها برای آنکه منطقه‌ای را لاکچری نشان دهند، به مشتریان می‌گویند که در این منطقه عرب‌های پولدار ساکن هستند.

متأسفانه اعراب بیشتر برای سکونت در ییلاق‌ها تمایل دارند. این مناطق علاوه بر آب‌وهوای بهتری که نسبت به مناطق نزدیک به دریا دارند، از دید مسئولان نظارتی هم دور هستند. در این مناطق از طریق لابی دهیاری یا شورایاری محل، اتفاقات غیرقانونی را حل و فصل می‌کنند. این اتفاق موجب می‌شود تا مردم تمایل بیشتری برای تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها به ویلا داشته باشند.

براساس اطلاعات شما، شهروندان کدام کشورهای عربی علاقه خاصی به خرید ویلا در مناطق شمال ایران دارند؟

قبلا مسافران بحرین خیلی به این موضوع علاقه داشتند اما ‌اکنون بیشتر مسافران عراق و امارات پیگیر خرید ملک در شمال ایران هستند.

به‌نظر شما این اتفاق ناشی از یک خلأ قانونی است؟ آیا شما به‌عنوان عضو کمیسیون امنیت به این فکر کرده‌اید که این موضوع را در کمیسیون مطرح و پیگیری کنید؟

به‌نظر من این موضوع، کار کمیسیون امنیت نیست، قوه قضاییه باید هیأت‌هایی را به این مناطق بفرستد و موضوع را بررسی کند که چرا بر این موضوع نظارت صورت نگرفته است.

  ادامه روند خرید ملک از جانب اعراب چه تبعاتی خواهد داشت؟

این ویلاها به نام فرد عرب نمی‌شود و یک واسطه ایرانی این کار را انجام می‌دهد. اینکه نگران باشیم که اعراب زمین‌های ما در شمال کشور را اشغال کنند، نگاه درستی نیست، چون زمین یا ویلا در شمال به نام آنها نمی‌شود بلکه به نام واسطه ایرانی ثبت می‌شود. من موافق حضور توریست‌ها در کشور هستم ولی نگران این هستم که به‌خاطر منافع مالی فروش زمین و ویلا به اعراب، بهترین عرصه‌های زیست‌محیطی به نابودی کشیده شود.

برخی از دهیاری‌ها، شهرداری‌ها و بخشداری‌ها به‌دلیل اینکه اوضاع مالی‌شان خوب نیست به این کارها دست می‌زنند.

 با توجه به اینکه برخی از نمایندگان در پاسخ به سؤال ما در مورد این اتفاق اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند، می‌خواستیم بدانیم که شما این اطلاعات را براساس مشاهدات خودتان بیان می‌کنید یا منبع رسمی‌ای، آمار و اطلاعاتی در اختیار شما قرار داده است؟

من به این مناطق خیلی سفر می‌کنم، هم خودم با این موضوع مواجه شده‌ام و هم اینکه از مردمی که در آن مناطق ساکن هستند، این اطلاعات را به‌دست آورده‌ام.

 به‌نظر شما خرید ملک و زمین از طرف مسافرهای عرب، جز تأثیر غیرمستقیم بر افزایش ساخت‌وساز ویلاهای لوکس و بحث تخریب محیط‌زیست، می‌تواند تبعات دیگری هم داشته باشد؟

زمانی که اتباع دیگر کشورها در یک نقطه از ایران بیش از حد مستقر می‌شوند، مورد طمع سیستم‌های جاسوسی هم قرار می‌گیرد؛ در این موضوع شکی نیست. این اتفاق کار دوستان امنیتی داخلی را سخت‌تر می‌کند اما تا‌کنون این خرید و فروش‌ها حاشیه‌ای ایجاد نکرده است.