۰ نفر

در مهر ماه صورت گرفت؛

افزایش ۱۷درصدی معاملات مسکن/ قیمت مسکن در شمال تهران به ۲۴میلیون تومان رسید

۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۶:۵۷
کد خبر: 389956
افزایش ۱۷درصدی معاملات مسکن/ قیمت مسکن در شمال تهران به ۲۴میلیون تومان رسید

معاملات مسکن شهر تهران در مهرماه ۱۷ درصد نسبت به شهریورماه افزایش یافت. رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اعلام این خبر گفت: انتظار داریم با پایان یافتن محرم و صفر تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن افزایش پیدا کند اما افزایش قیمت نخواهیم داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، خرید و فروش ملک در مهرماه ۱۷ درصد نسبت به شهریورماه افزایش داشته است. مطابق آمار ارایه شده از سوی مصطفی‌قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران، در مهرماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۴۰۲۹ قرارداد خرید و فروش ملک در شهر تهران به امضا رسیده که نسبت به ماه قبل  ۱۷ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. قراردادهای اجاره نیز در مهرماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۲ هزار و ۹۱۳ مورد بوده که نسبت به شهریور امسال ۲.۹ درصد افزایش و نسبت به مهرماه پارسال ۱۲ درصد کاهش یافته است.

در کل کشور نیز معاملات مقدار اندکی افزایش نشان می‌دهد. مهرماه ۱۳۹۸ در کل کشور ۲۸ هزار و ۱۸۳ مورد معامله ملک انجام شده که نسبت به ماه گذشته ۲.۵ درصد بالا رفته اما نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۵۵ درصد کاهش یافته است. مهرماه امسال هم‌چنین ۴۶ هزار و ۷۹۶ مورد اجاره‌نامه در کل کشور به امضا رسیده که نسبت به شهریورماه تغییر چندانی نداشته و نسبت به مهرماه پارسال ۶ درصد کاهش داشته است.

خسروی: اولین گروه متقاضیان وارد بازار مسکن شده‌اند

رییس اتحادیه مشاوران املاک در تحلیل وضعیت کنونی بازار مسکن گفت: معمولا با پایان تابستان قراردادهای ملکی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد اما دیدیم که در مهرماه امسال معاملات در شهر تهران ۱۷ درصد افزایش یافت. به نظر می‌رسد اولین گروه از کسانی که خرید را به حالت تعلیق درآورده بودند وارد بازار شده‌اند و انتظار داریم در ماه‌های آینده به تدریج شاهد افزایش تعداد قراردادها باشیم، البته افزایش قیمت نخواهیم داشت.

خسروی خاطرنشان کرد: میانگین قیمت مسکن در شمال تهران ۲۴ میلیون تومان شده که ۲۵ درصد نسبت به اردیبهشت ماه کاهش یافته و به سطح اسفندماه سال قبل رسیده است. تنها در یک ماه گذشته میانگین قیمت مسکن در منطقه یک ۱۱ درصد و در منطقه سه هشت درصد کاهش یافت. با این حال در مناطق میانی و جنوبی تهران کاهش قیمت ناچیز بوده است. به هر حال تجربه نشان داده به مقداری که قیمت مسکن در زمان رونق بالا می‌رود در زمان کسادی، پایین نمی‌آید.

وی با بیان این‌که به خریداران مصرفی توصیه می‌کنیم به تدریج وارد بازار مسکن شوند گفت: مسکن همواره کالایی است که خود را با انتظارات تورمی تطبیق می‌دهد. خرید خانه در زمان اوج قیمت، آن‌چنان خریداران را به ضرر نمی‌کشاند؛ زیرا معمولا طی دهه‌های گذشته نوسانات قیمتی در بازارهای موازی باعث شده تا سرمایه  افراد در بخش ملک محفوظ  بماند.

بیشترین معاملات در مناطق میانی انجام می‌شود

خسروی اظهار کرد: در حال حاضر بیشترین معاملات در مناطق میانی  شهر تهران انجام می‌شود؛ چرا که متقاضیان موثر در این محدوده هستند. انتظار داریم با توجه به برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن که از سوی وزارت راه و  شهرسازی ارایه شده در کنار سایر برنامه‌ها مثل مسکن استیجاری که شهرداری اعلام کرده قصد اجرای آن را دارد فضای ذهنی بازار مسکن به سمت کاهش قیمت متمایل شود. البته قطعا نمی‌توان انتظار داشت آن‌طور که قیمت‌ها طی دو سال گذشته حدود ۲۰۰ درصد رشد داشته شاهد کاهش ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصدی قیمت باشیم.

رییس اتحادیه مشاوران  املاک گفت: جدا از نوسانات قیمتی مسکن که به کاهش توان خرید متقاضیان و کاهش معاملات منجر شده، قرار گرفتن در ماه‌های محرم و صفر نیز در پایین  آمدن قراردادها موثر بوده است. معمولا مردم با توجه به اعتقاد دینی از خرید ملک در ماه‌های محرم و صفر خودداری می‌کنند. لذا پیش‌بینی می‌کنیم پس از ماه صفر معاملات مسکن به تدریج افزایش پیدا کند.