۰ نفر

معاون وزیرکار خبر داد:

تخصیص هزارمیلیارد اعتبار برای اتمام پروژه‌های تعاونی‌های مسکن/ طلب 18هزارمیلیاردی بخش تعاون از دولت

۱۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۵۴
کد خبر: 377941
تخصیص هزارمیلیارد اعتبار برای اتمام پروژه‌های تعاونی‌های مسکن/ طلب 18هزارمیلیاردی بخش تعاون از دولت

معاون تعاون وزیر کار و رفاه اجتماعی از تخصیص هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تکمیل پروژه های مسکن تعاونی‌های مسکن خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، محمد کبیری در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد با اشاره به اقدامات معاونت تعاون به مناسبت هفته تعاون از ۹شهریور ماه آغاز شد گفت: روز شنبه به همراه جمعی از تعاونگران و ذی‌نفعان از محل معاونت به مرقد امام رفتیم تا ضمن تجدید میثاق از سخنان آیت‌الله حسن خمینی استفاده کردیم که مطالبی دقیق و عمیق در خصوص ضرورت توجه به بخش تعاون و چالش‌های پیش روی آن را مطرح کردند.

معاون وزیر کار با تاکید بر دو رویکرد توسعه شفافیت و نوآوری در معاونت تعاون افزود: در زمینه توسعه شفافیت ایجاد سامانه هوشمند بخش تعاون که محوریت آن نظام هوشمند خود کنترلی اعضا بر روی هیات مدیره‌ها و مدیران عامل شرکت‌های تعاونی است، یکی از اقدامات ما در معاونت بوده است.

وی با بیان اینکه در روز جهانی تعاون از این سامانه رونمایی شد، ادامه داد: البته در ادامه نیازمند کمک دستگاه‌های دیگر از جمله سازمان ثبت هستیم که در صورت این همکاری تعاونی‌ها با مراجعه به یک سامانه می‌توانند درخواست‌های خود را اعلام کنند و چون ثبت اطلاعات خیلی خوبی از تعاونی‌ها، بنگاه‌ها و شرکت‌ها دارد می‌توانیم فعالیت‌ این شرکت‌ها را بهتر رصد کنیم.

کبیری همچین از افزایش 12برابری بودجه نظارتی و حسابرسی بر فعالیت تعاونی‌ها خبر داد و گفت:  برای برگرداندن اعتماد مردم ناگزیریم این را اثبات کنیم که بخش تعاون تماما از فساد دور خواهد بود و این مهم با افزایش نظارت صورت خواهد گرفت.

به گفته معاون وزیر کار با افتتاح سامانه شفافیت صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون تمامی قراردادهای این صندوق در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

معاون شریعتمداری همچنین از طراحی سامانه "تعاون مارکت"برای خرید و فروش بین تعاونی‌ها خبر داد و گفت: اولین معامله در این سامانه روز شنبه صورت گرفت و ۱۱۰۰ شرکت تعاونی در آن شناسایی شدند که اتفاق خوبی است زیرا اکثر تعاونی‌ها با مشکل برندسازی مواجه هستند.

کبیری با اشاره به بحث افزایش توان مالی بخش تعاون خاطرنشان کرد: با کمک نمایندگان مجلس بودجه شکل‌گیری تعاونی‌ها ۱۲برابر افزایش پیدا کرد که از نمایندگان تشکر می‌کنیم و با همکاری رییس سازمان برنامه و بودجه حساب جداگانه‌ای برای بخش تعاون در خزانه باز شد.

وی افزود: طبق قانون باید ۳۰درصد درآمدهای حاصل از واگذاری‌های دولتی به بخش تعاون تخصیص یابد. از سال ۸۸ تا الان درآمد این بودجه محقق می‌شد ولی به بخش تعاون تخصیص پیدا نمی‌کرد که آقای نوبخت دو ماه پیش دستور دادند که حساب جداگانه‌ای برای اینکار ایجاد شود.

وی با بیان اینکه مطالبه بخش تعاون از دولت به بیش از ۱۸هزار ۵۰۰میلیارد تومان رسیده است تاکید کرد: چون دولت بودجه ندارد ما به دنبال این رفتیم از روش‌هایی استفاده کنیم که بتوانیم به وسیله آن مطالبات خود را تهاتر بکنیم.

کبیری ادامه داد: به دنبال این هستیم که بجای اینکه شرکت‌ها را به صورت منفرد تحت حمایت قرار دهیم از زنجیره‌ها حمایت کنیم زیرا اگر تسهیلات به صورت منفرد دست بنگاه‌ها قرار دهیم‌ نمی‌توانند آن‌ را برگردانند و بانک‌ها دچار مشکل خواهند شد.

وی همچنین افزود: وزیر کار دستوری صادر کردند که براساس آن در صورتی که بخش‌های دیگری مثل وزارت مسکن اگر طرحی برای همکاری با سازمان برنامه داشتند، در شرایط برابر اولویت با طرح‌های تعاونی خواهد بود.

کبیری با اشاره به دو مشکل سو مدیریت و تامین مالی منظم در پروژه‌ها خاطرنشان کرد: من در سفرهایم دیدم که برخی پروژه‌های مسکن به این دلیل و با مواجه شدن با شوک ارزی توان به اتمام رساندن پروژه‌ها را ندارند.

معاون تعاونی وزیر کار از طرحی برای واسطه‌گری بانک توسعه تعاون در طرح‌های تعاونی خبر داد و گفت: با این طرح کسی که عضو است به بانک مراجعه می‌کند و بانک موظف است که تامین مالی منظم پیمانکار را فراهم کند  و عضو در قالب تسهیلات آن را به بانک‌ پرداخت خواهد کرد.

وی افزود: برای شروع از منابع داخلی بانک توسعه تعاون استفاده می‌کنیم ولی درخواست خط اعتباری ۱۰۰۰میلیاردی از بانک مرکزی خواهیم کرد.