۰ نفر

خریداران ملک به دنبال آلترناتیوی برای پایتخت

۲۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۵۷
کد خبر: 373562
خریداران ملک به دنبال آلترناتیوی برای پایتخت

کارشناسان می‌گویند جهش شدید بهای مسکن به‌ویژه در کلان‌شهرها که ناشی از نوسانات ارزی و هجوم نقدینگی به سمت این بازار است، به نگرانی‌ها نسبت به تامین نیاز مسکن جامعه دامن زده است. همین موضوع سبب شده تا خریداران و سرمایه‌گذاران ملک از پایتخت ایران راهی شهرهای حومه‌ای شوند.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، هرچند آمار جامع و دقیقی در این زمینه موجود نیست، اما گفته می‌شود تعداد زیادی از تهرانی‌ها به قصد انجام سرمایه‌گذاری یا تنها به نیت سکونت راهی شهر هشتگرد شده‌اند؛ اتفاقی که به افزایش قیمت ملک در این شهر انجامیده است. در حالی افزایش بهای مسکن و کاهش قابل توجه معاملات، دو ویژگی بارز بازار مسکن عنوان می‌شود که یک عضو کمیسیون عمران مجلس می‌گوید که طی سه سال اخیر دو سوم معاملات مسکن توسط دلالان انجام شده است. از سوی دیگر، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اعلام این خبر که ایران دو برابر میانگین جهانی خانه خالی دارد، گفته است نباید یک خانه سال‌های سال در راستای سوداگری خالی باشد. در همین راستا، یک کارشناس اقتصاد مسکن توصیه کرده که «مالیات بر عایدی نباید گریبان سازندگان و عرضه‌کنندگان مسکن را بگیرد بلکه این مالیات باید دقیقا بر افرادی متمرکز شود که به قصد سوداگری وارد معاملات مسکن می‌شوند.»

با افزایش قیمت مسکن، خریداران ملک به دنبال آلترناتیوی برای پایتخت هستند تا در آنجا سرمایه‌گذاری خود را پی بگیرند. یکی از گزینه‌های پایتخت‌نشینان، شهر هشتگرد اعلام شده که در این باره ابوالفضل جوادی، رئیس اتحادیه املاک هشتگرد، به تجارت‌نیوز گفته است: «هرگز قیمت خانه در شهر هشتگرد به قیمت قبل باز نمی‌گردد. در حال حاضر به دلیل قفل‌شدن میزان معاملات، قیمت هر متر خانه در شهر هشتگرد از متری شش میلیون و 500 هزار تومان به متری شش میلیون و 100 تا 200 هزار تومان رسیده است.» او در ادامه اظهار کرد: «سال گذشته هر متر خانه قدیمی متری 700 تا 800 هزار تومان بود؛ این درحالی است که اخیرا قیمت خانه در این منطقه از شهر از متری دو میلیون تا سه میلیون و 500 هزار تومان است. قیمت خانه‌های نوساز هم سال گذشته از متری دو تا سه میلیون و 500 هزار تومان بود اما حالا این خانه‌ها هر متر به شش تا هفت میلیون تومان می‌رسد.»

سمت و سوی بازار مسکن

یکی از معضلات جدی بازار مسکن، وجود خانه‌های خالی است که در این باره، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه ایران دو برابر میانگین جهانی خانه خالی دارد، گفته است: «داشتن پنج تا شش درصد خانه‌های خالی در هر کشور طبیعی و یک نیاز است اما 10 درصد مقداری زیاد است.» حسام عقبایی در گفت‌وگو با تسنیم، پیشنهاد داد که «باید به سمت‌و‌سویی برویم که خانه خالی سوداگرانه در کشور وجود نداشته باشد، اگر هم وجود داشته باشد در مسیر اجاره یا فروش باشد. نه اینکه یک خانه سال‌های سال‌ در راستای سوداگری خالی باشد.»

راهکار مقابله با سوداگری

بر اساس تازه‌ترین اطلاعات منتشر شده، تعداد معاملات مسکن در کلان‌شهر تهران حدود 80درصد کاهش یافته است، با این حال، کیانپور، عضو کمیسیون عمران مجلس، می‌گوید طی سه سال اخیر دو سوم معاملات مسکن توسط دلالان انجام شده است. در همین راستا، یک کارشناس اقتصاد مسکن، با اشاره به مالیات بر عایدی مسکن، توصیه کرد که «مالیات بر عایدی نباید گریبان سازندگان و عرضه‌کنندگان مسکن را بگیرد. این مالیات باید دقیقا بر افرادی متمرکز شود که به قصد سوداگری وارد معاملات مسکن می‌شوند.» مهدی سلطان‌محمدی، در گفت‌وگو با ایلنا، اینگونه ادامه داد: «اگر قانون مالیات به نحو نادرستی به اجرا برسد مانع سرمایه‌گذاری در بخش مسکن می‌شود کما اینکه در دو سال گذشته شاهد آن بودیم به‌رغم اینکه قیمت مسکن رشد نجومی را تجربه کرد اما میزان ساخت‌و‌ساز در این حوزه افزایش چشمگیری نداشت.» افزون بر این، مصطفی‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران به ایرنا، عنوان کرده است که «برای مقابله با سوداگری، به مصوبات مجلس برای اجرای کامل قوانین و الزام ثبت کد رهگیری با هدف شفاف‌شدن معاملات مسکن نیازمندیم.»