۰ نفر

هشدار وزیر راه به فرار سرمایه از بخش مسکن با اخذ مالیات بر عایدی

۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۱۳
کد خبر: 364997
هشدار وزیر راه به فرار سرمایه از بخش مسکن با اخذ مالیات بر عایدی

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این‌که در دوره قبل گفتند که وزارت راه را از راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان معاف کنید، گفت:‌ تمرکز صرف بر مالیات بر عایدی سرمایه مسکن باعث فرار سرمایه از این حوزه می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محمد اسلامی با بیان این‌که نوسانات قیمت بازار مسکن هیچ ارتباطی به توازن عرضه و تقاضا در ایران ندارد، اظهار کرد: از سال 88 تا سال 98 قیمت مسکن متاثر از نرخ ارز افزایش یافته است. از سوی دیگر در بخش اجاره‌بها نیز افزایش‌ها متناسب با تورم پیش رفته که متاثر از اتفاقات اقتصاد کلان و ارز بوده است.

وی تصریح کرد:‌  از ابتدای انقلاب تا الان درس نگرفته‌ایم وقتی این تحولات روی می‌دهد برای تبدیل ریال به کالای دیگر هجوم نبریم. این هجوم به ضرر اتقاصد ایران و خودمان است.

وی افزود: به خصوص در مقطع کنونی که آمریکایی به صراحت جنگ اقتصادی را علیه ایران شروع کرده‌اند و هدف آنها سقوط پول ملی کشورمان و ایجاد نارضایتی در جامعه علیه حکومت بوده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: آمریکایی‌ها سال‌های تلاش کرده‌اند مشروعیت نظام را زیرسئوال ببرند که نتوانستند در این زمینه کاری از پیش ببرند. به همین دلیل روی مقبولیت با دو آیتم ایجاد کریدورهای فرعی که کانال‌های رسمی را ببندد که فساد آفرین است بعلاوه اقداماتی که نارضایتی را ایجاد کند.

اسلامی با تاکید بر این‌که تراز اقتصادی ایران مثبت است، افزود: هیچگاه به اندازه امروز حجم کالای اساسی انبارها را نداشته‌ایم.

وی با اشاره به این‌که بر اخذ مالیات بر سرمایه کاملا موافقیم، اظهار کرد: وقتی روی مالیات عایدی بر سرمایه بخش مسکن متمرکز شویم باعث فرار سرمایه از این حوزه می‌شود. عایدی بر سرمایه در همه دنیا وجود دارد و باید این اتفاق بیفتد؛ تکلیفی در قانون داشتیم برای مالیات بر خانه‌های خالی است.

وی ادامه داد: باید یک سامانه جامع املاک و اسکان را طبق قانون وزارت راه و شهرسازی ایجاد می‌کرد، در دوره مدیریت قبلی گفتند وزارت راه و شهرسازی را از این کار معاف کنید و با این بهانه که وزارت راه و شهرسازی بانک اطلاعاتی ندارد آنرا به شهرداری‌ها بسپارید.

وی بیان کرد:‌وقتی وارد وزارت راه و شهرسازی شدیم دیدم که این کار یک اقدام تاثیرگذار بر زندگی مردم است و از تله بزرگ مالی برای سرمایه‌های کشور به وجود آمده خلاص می‌شویم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: سامانه ملی املاک و اسکان را با یک نگاه متفاوت پیش می‌بریم.