۰ نفر

معاون وزیر راه و شهرسازی؛

جزئیات ۵برنامه دولت برای بازار مسکن/ امتیاز ویژه دولت به کارمندان در طرح «تام‌کاد»

۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۹:۱۲
کد خبر: 362658
جزئیات ۵برنامه دولت برای بازار مسکن/ امتیاز ویژه دولت به کارمندان در طرح «تام‌کاد»

معاون وزیر راه و شهرسازی از ارسال طرح خانه‌دار کردن کارکنان دولت (تام‌کاد) به دفتر ریاست جمهوری خبر داد و گفت: ۵ برنامه برای ساماندهی بازار مسکن در دست اجرا داریم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، مازیار حسینی در نشست خبری با اشاره به این که در بحث مسکن علاوه بر وزارت راه، ارگان‌های دیگر از جمله بانک مسکن و وزارت نیرو ذینفع هستند و باید با همکاری این دستگاه‌ها برنامه‌های مسکن را اجرایی کنیم، اظهار کرد: واقعیت آن است که منابع مالی کشور کفاف اجرای همه طرح‌های مسکن را نمی‌دهد و منابع یارانه‌ای نیز برای این موضوع کافی نیست اما ما راه‌حل‌هایی از جمله استفاده از سرمایه‌های بخش خصوصی در دستور کار داریم.

وی با اشاره به این که یکی از روش‌های بسیار تاثیرگذار برای تولید مسکن استفاده از مکانیزم مشارکت و تهاتر است، گفت: ما زمین را به بخش خصوصی می‌دهیم و خانه می‌خریم، البته در این برنامه فقط با سازنده‌های خوشنام که 5 تا 10 سال کار کرده باشند استفاده می‌کنیم.

معاون وزیر  راه و شهرسازی تاکید کرد: پس از ساخت و ساز واحدهای مسکن, سهم خود را به کارکنان دولت اختصاص می‌دهیم و سازنده‌ها نیز واحدهای باقی‌مانده را در بازار آزاد به مردم عادی عرضه خواهند کرد.

حسینی با اشاره به این که در یک بازه زمانی 25 ساله واحدهای مسکونی تولید شده را با قیمت امسال به کارمندان دولت واگذار می‌کنیم، بیان کرد: در خصوص کارگران نیز همین برنامه با استفاده از آمار وزارت کار اجرایی خواهد شد.

وی شرط واگذاری این واحدهای مسکونی به کارکنان دولت و کارگران را سبز بودن فرم ج اعلام کرد و گفت: اینگونه نیست که فقط کارکنان و حقوق‌بگیران دولت مشمول این طرح شوند، به عبارت دیگر این طرح فقط مختص مستخدام دولت نیست و سایر ارگان‌ها نیز می‌توانند برای خانه‌دار کردن کارکنان خود از این مکانیزم استفاده کنند.

معاون وزیر  راه و شهرسازی با تاکید بر این که یکی از برنامه‌های اصلی ما راه‌اندازی نظام پس‌انداز مسکن در کشور است، خاطر نشان کرد: یکی از بهترین مکانیزم‌های ساخت و ساز مشارکت است به شرطی که تورم‌زا نباشد. بر این اساس باید با شهرداری‌ها تفاهم کنیم تا بتوانیم هزینه‌های مربوط به عوارض و جواز را قسطی دریافت کنیم.

حسینی در ادامه با بیان این که 5 برنامه اصلی برای ساماندهی بازار مسکن و تولید آن داریم، تصریح کرد: پیشنهاد اصلاح تبصره 11 ذیل ماده 53 را داده‌ایم که هفته آینده در دستور کار کمیسیون اقتصادی دولت قرار دارد.

وی ادامه داد: برنامه دوم ما ایجاد موسسات استیجاری، برنامه سوم استفاده از شرکت‌های استارتاپی، برنامه‌ چهارم تولید مسکن و برنامه پنجم استفاده از زمین‌های خالی است.

معاون وزیر  راه و شهرسازی تاکید کرد: طرح‌های دولت برای بخش مسکن موقتی نیست و در بحث خانه‌دار کردن کارکنان دولت ما از مکانیزم صندوق پس‌انداز یکم استفاده خواهیم کرد.

حسینی بیان کرد: استفاده از استارتاپ‌ها و دیتاهای شفاف باعث ایجاد تعادل و کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن خواهد شد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: به دنبال تعیین سقف برای میزان افزایش اجاره بها نیستیم و دولت در این زمینه دخالتی نمی‌کند. در این راستا ما از ابزارهای مالیاتی به عنوان مشوق مالکان بهره‌ خواهیم برد.