۰ نفر

به‌سادگی می‌توان خانه یک‌روزه اجاره کرد!

۱ تیر ۱۳۹۸، ۹:۱۰
کد خبر: 361499
به‌سادگی می‌توان خانه یک‌روزه اجاره کرد!

از کنار تپه چغا که به‌طرف گلدشت و نظام‌آباد حرکت کنی پارچه نوشته‎های سوئیت و خانه اجاره‎ای به چشم می‌خورد که بر روی دیوارها و دکل‎های برق نصب شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، گلدشت از مناطق درختی و سرسبز بروجرد و از جمله تفرجگاه‎های این شهرستان است که اغلب مسافران و گردشگران با نام و ویژگی‎های طبیعی این مکان به‌خوبی آشنایی دارند. دسترسی به گلدشت از طریق جاده آسفالته به طول ۱۲ کیلومتر از غرب شهر بروجرد امکان‌پذیر و در ایام تابستان و تعطیلات این منطقه پذیرای مسافران زیادی است.

امروزه وجود سوئیت و خانه‎های اجاره‎ای در این منطقه بسیار زیاد شده که ساکنان این مناطق برای کسب درآمد خانه‎های خود را به مسافران اجاره می‎دهند.

اما ظاهراً این خانه‎ها که به مسافران اجاره داده می‎شود مجوز ندارند و صاحبان خانه‎ها به‌صورت خودجوش و بدون هماهنگی با دستگاه‎های مرتبط خانه‎های خود را اجاره می‎دهند که این امر گاهی باعث بروز مشکلات اجتماعی می‎شود.

اجاره سوئیت یا آپارتمان به این شکل علاوه بر ایجاد اخلال از نظر اقتصادی و امنیتی در کشور به بروز مشکلات اخلاقی نیز دامن می‌زند وقتی کسی به این شکل و بدون هیچ مدرکی جایی را یک یا دو شب اجاره می‌دهد هم در حوزه اقتصادی و امنیتی اخلال ایجاد کرده و هم در حوزه‌های اخلاقی زیرا معلوم نیست آن شبی که بیتوته صورت گرفته با محارم یا با افراد دیگر بوده است.

دستگاه‎های متولی نظارت بیشتری بر خانه‎های اجاره‎ای گلدشت و نظام‎آباد داشته باشند

حجت‌الاسلام حسینی امام‌جمعه بروجرد دراین‌باره، اظهار کرد: دستگاه‌های نظارتی بر فعالیت واحدهای استیجاری مناطق تفریحی و گردشگری مانند گلدشت، نظام‌آباد و ونایی نظارت بیشتری داشته باشند.

وی تصریح کرد: دستگاه‎های متولی بررسی کنند ببینند صاحبان این خانه‎ها چه کسانی هستند و به چه کسانی اجاره داده می‎شود.

بروجرد یکی از شهرهای مهمی است که درگیر معضل خانه‌ها مبله است و تبلیغات این نوع منازل بر دیوارهای این شهر نصب شده است. ازآنجایی‌که این شهر مملو از جاذبه‎های تاریخی، فرهنگی، مذهبی، سیاحتی است بنابراین سالانه هزاران گردشگر را برای بازدید و بهره‎مندی از این ظرفیت‎ها رهسپار بروجرد می‌شوند و همین موضوع بازار خانه‌ها مبله را داغ می‌کند.

اجازه فعالیت به خانه‎های فاقد مجوز داده نشود

عبدالرحیم رحیمی معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد نیز دراین‌باره، اظهار کرد: در وهله اول باید اجازه فعالیت به واحدهای فاقد مجوز مجوز داده نشده و نهادهای نظارتی اقدام به پلمب آن‌ها کنند.

وی تصریح کرد: از سویی ارائه مجوز به این واحدها باید با قید شرایطی انجام شود که هرگونه تخطی از آن‌ها منجر به برخورد و پیگیری قضایی شده و صاحبان این واحدها خود را ملزم به رعایت این اصول بدانند.

فرماندار بروجرد خاطرنشان کرد: یکی از ایرادهای کلی در حوزه‌های مختلف این است که پس از اعطاء مجوز نظارت جدی و مستمر از سوی نهادها و دستگاه‌های متولی انجام نشده و این خود بستر برای وقوع تخلفات هموار می‌کند.

رحیمی اضافه کرد: معلوم است وقتی بازدید و نظارت‌ها گاه‌وبیگاه انجام شده و یا به‌کلی رها می‌شود، زمینه برای تخلف عده‌ای متخلف فراهم می‌شود.

در شهرهای گردشگرپذیری همچون شهرهای شمالی کشور با توجه به میزان بالای درخواست گردشگران برای اقامت در خانه‌های محلی، معمولاً مردم منازل شخصی مازاد خود را آماده و به‌عنوان ویلا یا سوئیت به‌صورت اجاره کوتاه‌مدت در اختیار مسافران قرار می‌دهند ولی در بروجرد گاها دیده می‎شود که خانواده‎ها برای خود چادر برپا می‎کنند و خانه‎های خود را به مسافران اجاره می‎دهند تا منبع درآمدی باشد.

فعالیت خانه‎های اجاره‎ای در بهار و تابستان زیاد می‎شود

حجت‌الله یارمحمدی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بروجرد نیز دراین‌باره، اظهار کرد: برخی از این خانه‎های اجاره‎ای دارای مجوز هستند.

وی تصریح کرد: بحث خانه‎های اجاره‎ای در قانون دیده شده است و در شهرهای شمال کشور، مشهد و ... نیز خانه‎های اجاره‎ای وجود دارند که میراث فرهنگی نظارت می‎کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بروجرد خاطرنشان کرد: فعالیت خانه‎های اجاره‎ای در بروجرد مقطعی هستند که در فصل بهار و تابستان فعالیت آن‌ها بیشتر است.

یارمحمدی اضافه کرد: تدبیری اندیشیده شده که با خانه‎های که فاقد مجوز هستند برخورد شود.

وی بیان کرد: میراث فرهنگی بر روی خدمات، غذا و عدم گرانفروشی این خانه‎ها نظارت می‎کند.

اینکه چه چیز موجب می‎شود تا هر فردی به‌صرف کسب درآمد در چنین ایامی و البته آن هم از محل ناآگاهی و سرگردانی مسافران اقدام به راه‎اندازی سوئیت کرده و در خلال این اقامت چند روزه موجبات بروز مسائل و رخدادها را موجب شود که دود آن نه به چشم خودش که به چشم همه ساکنان شهر و سیستم گردشگری شهر برود.