۰ نفر

یک کارشناس مسکن؛

فاصله عرضه و تقاضای مسکن هر سال بیشتر می‌شود

۲۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۴۷
کد خبر: 346997
فاصله عرضه و تقاضای مسکن هر سال بیشتر می‌شود

یک کارشناس مسکن با تأکید بر اینکه تا زمانی که اخذ مالیات از واحدهای خالی از سکنه و یا مالیات بر عایدی اجرایی نشود، رشد جهشی قیمت خواهیم داشت، گفت:‌ عرضه مسکن همچنان از تقاضا عقب است و دولت باید راهکاری برای آن بیندیشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، مهدی غلامی در پاسخ به این سؤال که طبق آمار جدید وزارت راه و شهرسازی، قیمت مسکن در اسفند افزایش یافته و این در حالی است که قدرت خرید متقاضیان همچنان رو به کاهش است، گفت: معمولا تعداد معاملات در اسفندماه افزایش می‌یابد و به تبع آن قیمت نیز رشد می‌کند. 

وی با اشاره به اینکه تعداد معاملات املاک در فروردین ماه کاهش می‌یابد، ادامه داد: به هر حال هنوز بازار مسکن با یک نابسامانی مواجه است، اما آنچه که می‌توان با قاطعیت در مورد بازار مسکن اظهارنظر کرد، این است که عرضه و تقاضای مسکن هنوز به تعادل نرسیده و این یک مقدار خطرناک است. 

غلامی اضافه کرد:‌ به هر حال تا زمانی که مسکن یک کالای سرمایه‌ای است و با سایر بازارهای موازی مثل ارز و سکه و میزان رشد آن مقایسه می‌شود، پس قطعا باید هر لحظه که این بازارها دچار تلاطم می‌شوند، منتظر تغییرات قیمتی با یک فاصله زمانی باشیم.

این کارشناس مسکن خاطرنشان کرد:‌ به هر حال وقتی عنوان می‌شود که رشد قیمت مسکن از رشد قیمت ارز و سکه عقب‌تر است، نمی‌توان انتظار داشت که قیمت مسکن نباید افزایش یابد. 

غلامی با تأکید بر اینکه تا زمانی که مالیات بر خانه‌های خالی از سکنه و مالیات بر عایدی اجرایی نشود، باید شاهد رشد جهشی قیمت مسکن باشیم، اظهار داشت: یکی از مشکلات  بازار مسکن آمار و داده‌هایی که از سرشماری سال ۹۵ اخذ شده است می‌باشد، بنابراین در همان آمارهای سال ۹۵ مشخص شد بدون احتساب خانه‌های خالی از سکنه ، ۱.۳ میلیون مسکن کمتر از خانوار در کشور داریم. 

این کارشناس مسکن ادامه داد: حال اگر هر سال ۷۰۰ هزار ازدواج در کشور را محاسبه کنیم، می‌بینیم که تنها در سال ۳۰۰ هزار واحد مسکونی احداث می‌شود، پس هر سال ۴۰۰ هزار مسکن کمتر از تقاضا احداث می‌شود و این انباشت کاهش عرضه مسکن در آینده بسیار خطرناک خواهد بود. 

*هر سال فاصله تقاضا با عرضه مسکن بیشتر می‌شود

وی با اشاره به اینکه هر سال فاصله تقاضا با عرضه مسکن بیشتر می‌شود و این خطرناک است، گفت: باید دولت به سمت سیاست‌های افزایش عرضه مسکن حرکت کند، بنابراین وزارت راه و شهرسازی در ساخت ۴۰۰ هزار مسکن می‌تواند با دریافت پول زمین به صورت اقساط،کمک بزرگی به متقاضیان مسکن و متعادل کردن بازار مسکن بردارد. 

گزارش دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی به تازگی نشان داد که نه تنها قیمت مسکن در اسفند پارسال به ثبات نرسید، بلکه از یک رشد ۹،۵ درصدی نسبت به بهمن ماه برخوردار شد.

سال گذشته و بر اساس گزارش مرکز آمار و بانک مرکزی رشد قیمت مسکن در دی ماه به حدود ۲ درصد رسید و فعلان بازار مسکن پیش بینی کردند که روزهای رشد قیمت مسکن به پایان رسیده و تا پایان سال و در اسفند ماه این رشد قیمت به زیر یک درصد خواهد رسید، بنابراین شاهد ثبات قیمت خواهیم بود.