۰ نفر

بیش از 5000واحد روستایی نامقاوم در دماوند وجود دارد

۱۲ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۰۵
کد خبر: 326256
بیش از 5000واحد روستایی نامقاوم در دماوند وجود دارد

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان دماوند با بیان اینکه در شهرستان هفت هزارو 548 واحد روستایی وجود دارد، گفت: از این تعداد پنج هزار و61 واحد روستا نامقاوم و دوهزار و 487 واحد مقاوم است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، محسن حاجی عزیزی با اشاره به اجرای طرح ملی آمارگیری مسکن روستایی، اظهار داشت: این طرح با هدف بررسی تاثیر مقاوم سازی در روستا‌ها و آگاهی از نوع ساخت و ساز‌ها در مناطق روستایی در دوره چهارساله با همکاری واحد معماری دانشگاه شهید بهشتی انجام شد.

وی ادامه داد: در این طرح ویژگی‌های هر روستا، کوهستانی و یا دشتی بودن منطقه، دره‌ای بودن، دورافتادگی و نزدیک بودن روستا به بافت شهری مورد بررسی قرار گرفته که در شهرستان دماوند 12 روستا شامل 10 روستاهای سربندان، جابان، مغانک، بیدک، زیارت،کالدشت پایین، هاشمک، خرمده،لومان و وادان در بخش مرکزی و 2 روستا مهرآباد و جورد در بخش رودهن انتخاب شدند که در راستای این طرح، طرح هادی روستاها نیز تهیه امکاناتی که نیازمند هر روستا است، مورد بررسی قرار گرفت.

این مقام مسئول با بیان اینکه بررسی و اجرای این طرح در شهرستان یک ماه بطول انجامید، افزود: به طور میانگین توانستیم حدود 40 درصد از خانه‌های روستایی را بازدید کنیم و مناطقی که نیاز به اجرا پروژه و بازسازی دارند را زودتر در دستور کار قرار دهیم.

حاجی عزیزی با اشاره به نامقاوم بودن پنج هزارو 61 واحد روستایی در شهرستان دماوند، تصریح کرد: در این راستا جلسات متعددی با فرماندار شهرستان برگزار شده و مقرر گردید ساکنان واحد های فرسوده روستاها با مراجعه به این نهاد از وام‌های 25 میلیون تومانی در جهت تخریب و نوسازی استفاده کنند.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه شهرستان دماوند در صدور سند روستایی و شهرهای زیر 25 هزار نفر در سطح استان تهران جزو شهرستان های نخست است، افزود: امسال در مجموع 148 سند صادر شد که از این تعداد حدود 100 سند مربوط به شهرهای زیر 25 هزار نفر بود و 48 سند روستایی است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان دماوند با اشاره به تسهیلات اختصاص یافته به روستاییان نیز تصریح کرد: این نهاد سه نوع تسهیلات در اختیار روستاییان قرار می دهد که شامل تسهیلات تعمیرات به میزان پنج میلیون تومان، با 32 سهمیه که 100 درصد آن را جذب شده و تمام اعتبار در اختیار مردم قرار گرفته است .

وی به تسهیلات حوادث تا سقف 12 میلیون تومان اشاره کرد و گفت: 90 درصد در این بخش جذب اعتبار داشتیم و در خصوص تسهیلات بافت فرسوده نیز 95 سهمیه داشتیم که از این تعداد 31 سهمیه جذب شده است؛ برای ساماندهی ساخت و سازهای داخل بافت لازم است اهالی روستا هرچه سریع تر اقدام کنند.

وی در خصوص اجرای طرح هادی دو روستای رود افشان و کلاک با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 200 میلیون تومان، افزود: روستای رود افشان امسال با اعتباری بالغ بر 300 میلیون تومان و روستای کلاک با اعتبار 450 میلیون تومانی طرح هادی اجرا شد و در تهیه و بازنگری طرح هادی پنج روستای شهرستان حدود 400 میلیون تومان درنظر گرفته شده است.

این مقام مسئول در خصوص تقویت بخش گردشگری و اشتغال‌زایی در روستاها نیز بیان کرد: چهار روستای آیینه ورزان، زیارت، سربندان و مرا به عنوان نقاط مورد هدف گردشگری این نهاد معرفی شده است که در این راستا سال گذشته در روستای رودافشان 200 میلیون تومان و امسال 300 میلیون تومان برای سنگ فرش کردن معابر آن در مسیر ورودی غار رود افشان هزینه شد.

حاجی عزیزی ادامه داد: همچنین در راستای احداث سرویس بهداشتی، آلاچیق و دیگر خدمات جانبی نیز هماهنگی هایی با اداره میراث فرهنگی صورت گرفته است.

وی افزود: تمامی فعالیت های عمرانی که در سطح روستاها صورت می گیرد از مصالح بومی و تولید ملی استفاده می شود؛ پروژه سنگ فرش در روستای رودافشان این مزیت را داشت که در هر روستا از بومی‌های خود روستا برای انجام این کار استفاده شد.

حاجی‌عزیزی گفت: شهرستان دماوند در مجموع حدود 70 روستا دارد که 54 روستا دارای طرح‌هادی بالای 20خانوار و مابقی زیر 20 خانوار هستند.