۰ نفر

ضرورت حمایت دولت و صنعتی ‌سازی مسکن؛

کاهش 60درصدی معاملات مسکن در تهران/ رکود مسکن به شهرستان‌ها هم می‌رسد

۲۷ آذر ۱۳۹۷، ۷:۱۵
کد خبر: 322679
کاهش 60درصدی معاملات مسکن در تهران/ رکود مسکن به شهرستان‌ها هم می‌رسد

به دنبال رکود تورمی بازار مسکن شهر تهران، پیش‌بینی کارشناسان این است که تا سه چهار ماه آینده این وضعیت به شهرستان‌ها نیز سرایت کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، آمار اتحادیه املاک می‌گوید معاملات در تهران طی ۱۸ روز آذرماه ۶۰ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته افت کرده اما در کل کشور وضعیت تا حدودی بهتر است و خرید و فروش مسکن ۱۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. با این وجود کارشناسان معتقدند با توجه به پیشرو بودن شهر تهران در معادلات بازار مسکن، کسادی خرید و فروش ملک در پایتخت تا ماه‌های آینده به کل کشور تسری پیدا می‌کند.

در این خصوص منصور طاقه‌ای رییس انجمن انبوه‌سازان کرمانشاه با اشاره به رکود تورمی مسکن در تهران گفته است: به طور معمول این اوضاع و شرایط با تاخیر سه تا چهار ماهه به استان ها می‌رسد.

وی به تاثیر سه تا چهار برابر شدن رشد قیمت مصالح ساختمانی بر هزینه‌های تولید اشاره و تصریح کرد: در استان کرمانشاه هم اکنون ۸۰ درصد انبوه سازان به دلیل اینکه ساخت و ساز توجیه اقتصادی ندارد، پروژه های خود را متوقف و کار را خوابانده‌اند.

افزایش ساخت و ساز در تهران با وجود گرانی مصالح

در شرایطی که پس از افزایش نرخ دلار، قیمت مصالح ساختمانی رشد چشمگیری داشته، آمارهای اعلام شده از مرکز آمار حاکی از افزایش ٣١,٦ درصدی واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان توسط شهرداری تهران در فصل بهار امسال نسبت به فصل بهار پارسال است. البته این احتمال که به دلیل رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی، ساخت و ساز در تهران نیز کاهش پیدا کند وجود دارد. اما با توجه به کاهش ۵۴ درصدی معاملات، احتمالا نیمی از واحدهای آماده تولید به ۴۹۰ هزار واحد خالی استان تهران افزوده خواهد شد. هم‌چنین اغلب مصالح ساختمانی با رشد قیمت مواجه شده که می‌تواند به فاصله‌ی زمانی، اثر منفی در تولید و عرضه مسکن بگذارد. طبق آمار در شش  ماهه ابتدای سال ۱۳۹۷ گروه لوله و پروفیل‌های فولادی از ۲۶ تا ۱۵۱ درصد، گروه میلگرد از ۹۸ درصد تا ۱۴۶  درصد، گروه ورق‌های گالوانیزه از ۵۴ تا ۹۳ درصد و گروه سنگ‌های تخت پلاک از ۷ تا ۵۶ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. رشد عجیب و غریب مصالح ساختمانی در حالی رقم خورده که عمده این مصالح در داخل کشور تولید می‌شود و نمی‌تواند تاثیرپذیری چندانی از جهش نرخ ارز داشته باشد.

فرشید پورحاجت ـ دبیر کانون انبوه‌سازان ـ می‌گوید: حمایت دولت از بخش مسکن با کاهش قیمت زمین و کاهش عوارض دولتی دریافتی از طرح‌های انبوه‌سازی و حل هزینه‌های سنگین بیمه کارگری ممکن می‌شود.

هم‌چنین سعید ساعی شاهی، دبیر انجمن صنفی انبوه سازان مسکن استان یزد، رکود مسکن با وجود نیاز مردم را حاصل کاهش قدرت خرید آنان دانست و از اعطای تسهیلات صندوق یکم بانک مسکن به عنوان فرصتی برای رونق انبوه‌سازی نام برد.

وی کاهش بهای زمین و پایین آوردن هزینه‌های ساخت با استفاده از فناوری‌های نوین را گره‌گشای رکود مسکن خواند و خواستار همکاری همه جانبه دستگاه‌ها در جهت کاهش هزینه‌های تولید مسکن شد.

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن تهران در آبان ۱۳۹۷، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران به ۹ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹۱.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین تعداد معاملات انجام شده طی این ماه ۶۹۰۰ فقره بود که نسبت به آبان ماه سال گذشته کاهش ۵۳.۶ درصدی و نسبت به ماه گذشته نیز کاهش ۲۶.۷ درصدی را نشان می‌دهد.