۰ نفر

میدان امام حسین، قلب دوم شهر تهران

۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۲
کد خبر: 317784
میدان امام حسین، قلب دوم شهر تهران

میدان امام حسین (فوزیه و شهناز سابق)، بعد از میدان آزادی، بزرگ‌ترین و پر رفت و آمدترین میدان تهران محسوب می‌شود و خاطرات متعددی را از وقایع تاریخ معاصر ایران یدک می‌کشد. از مسجد امام حسین بود که اولین حرکات انقلابی شکل گرفت و چند سال بعد از انقلاب، از این میدان نیروهای مردمی برای دفاع از کشور به جبهه اعزام می‌شدند.

 امروز مقبره شهدای گمنام در این میدان، نمادی از رویدادهای گذشته است. این میدان یک گره میان‌منطقه‌ای و نقطه اتصال سه منطقه شــهر تهران یعنی مناطق 7 در شمال، 13 در جنوب شــرقی و 12 در جنوب غربی است.

اگر به خرید خانه در امام حسین فکر می‌کنید، فراموش نکنید این محله بافتی سنتی دارد. قدمت این محله به حدود 60 سال پیش می‌رسد و گفته می‌شود اولین خانه‌های مسکونی آن در دهه 30 نمایان شدند و هنوز هم در این محله دیده می‌شوند. مالکیت اراضی این محله در گذشته در اختیار شاهزادگان قجری بود. ریشه‌های شکل‌گیری محله امام حسین را باید ساخت پادگان جست‌وجو کرد که کارگران بسیاری را از شهرها و روستاها به این محله کشاند و در اینجا ساکن کرد.

با توجه به قدمت محله، از گزینه‌های خرید خانه در امام‌حسین، خانه‌های قدیمی و کلنگی به منظور بازسازی و ساخت‌وساز است. گزارش‌ها حاکی از آن است که در طی چند ماه اخیر، قیمت املاک کلنگی به تدریج افزایش پیدا کرده است. با توجه به شرایط عمومی اقتصاد کشور هم کاهش تحرکات در بازار فعلی طبیعی است. بنابراین افزایش هزینه‌های ساخت از تمایل سرمایه‌گذاران به ساخت‌و‌ساز کاسته است و بیشتر سازنده‌های فعلی بازار، سرمایه‌گذاران متخصص هستند. 175 متر ساختمان کلنگی در اطراف میدان امام حسین، 962 میلیون و 500 هزار تومان آگهی شده است. یعنی متری 5 میلیون و 500 هزار تومان. البته این ساختمان غیرقابل سکونت عنوان شده است.

در سال 91 شهرداری تهران در میدان امام حسین زیرگذری ساخت و تردد در این میدان را محدود کرد تا میدان به مرکزی برای مراسم فرهنگی و مذهبی تبدیل شود. خیابان 17 شهریور که بازار اصناف متعددی بود در پی این تغییرات و ایجاد فضای سبز، به پیاده‌راه تبدیل شد. اگرچه اجرای این طرح تا حدودی ترافیک، آلودگی صوتی و آلودگی هوا در این محله را کاهش داد و جلوه‌ای زیبا به میدان بخشید، اما اعتراض گسترده کسبه و اهالی محل را به دنبال داشت. از طرفی بازار پویا و همیشه شلوغ این میدان با ممنوعیت ورود خودروها تا حدودی کساد شد و حتی بعضا کاهش قیمت مغازه‌ها را به دنبال داشت.

 از طرفی دیگر این پیاده‌راه بستری برای شکل‌گیری آسیب‌های اجتماعی در محله شد. به همین دلیل در پی اعتراض گسترده و مستمر اهالی، شهرداری تهران پس از چند سال قرار است این میدان را به ساختار گذشته خود بازگرداند و کسبه بازار برای این موضوع روزشماری می‌کنند. بنابراین علاوه بر خرید خانه در امام حسین، مغازه‌های این راسته هم از گزینه‌هایی هستند که در آگهی‌های سایت دیوار می‌توان بررسی کرد. چرا که احتمالا با رونق گرفتن دوباره بازار این میدان، به عنوان قلب دوم تهران، احتمالا مغازه‌ها افزایش قیمت پیدا خواهند کرد. بعضی از مغازه‌های این حوالی حدود در حال حاضر مغازه 50 متری در مجتمع تجاری محسن در میدان امام حسین، به قیمت یک میلیارد و 350 میلیون تومان آگهی شده است.

منبع : ویرلن